Sidor

söndag 18 december 2016

Vi går med stormsteg mot Jul.

Så, nu börjar det ordna upp sig med julstämningen! :-)
Ifredags, smygstartade Minime och bakade ett par plåtar pepparkakor och det räcker ju med doften så vaknar något i en.

Vi skulle ha åkt iväg och käkat middag med några kompisar innan Kent konserten i fredags, men maken var så otroligt förkyld att vi hoppade det och åkte direkt till konsertstart.
Vi pallade inte heller att ta tåget och var lite för snåla för taxi, så vi tog bilen.
Det var inte lätt att hitta parkering kan man konstatera, så vi gjorde en liten fuling och gick sen till fots en bit.
Det var sjukt mycket folk runt Globen och arenan, men vi hittade våra kompisar och gick in.
Och vilken konsert!
Wow. Kent är kanske inte mitt absoluta favvoband, men man har ju lyssnat på den musiken sen man var ganska ung och det finns ju en hel del favoriter. Och det är ju galet bra musik och otroligt fina texter!
Och det är ju som man brukar säga att film ska ses på Bio. Musik ska lyssnas på live!
Det är ju helheten som gör att det blir så otroligt känslosamt och bra.
Vi hade sittplatser och såg bandet rakt fram ifrån.
Lite galet är det dock att när man går på något där det finns över 40 000 personer och första personerna man springer på är grannarna och när man sen sätter sig så sitter tjejen som brukar göra min naglar bredvid!
Va!
Det var en fantastiskt kväll.
Och som alltid, så säger vi till varandra "vi måste göra mer sånt här! Det är ju sådana här upplevelser man mins och bär med sig.

När 40 000 tusen personer höjer sina lysande mobiler och sjunger med, då reser sig håret på armarna!

Fantastiskt.

Idag sov vi ganska länge och åt frukost länge i lördags.
Sen påbörjade vi pepparkakshus och baket. Jag hade köpt 4 hus och två av dem var hela. Ett var knäckt på ett par ställen och ett såg ut att ha varit med om ett krig.


Men, det blev fyra hus till slut! :-)

Nu är vår julstad klar!
Vi bygger till lite varje år och det blir så mysigt!
Egentligen skulle jag lägga en liten ljusslinga bland husen också. Det får jag tänka på till nästa år.


När vi bakat klart åkte stora tjejen till sin pappa för att äta julmiddag. Det blir ju så när man har spridda föräldrar, jul böjar veckan innan! :-)
Det är så mysigt att ha henne hemma med jämna mellanrum. Och så härligt att både se och höra att hon trivs bra där hon bor och har ett aktivt liv.
Som mamma är man ju alltid lite orolig, att hon ska känna sig ensam eller inte trivas.
Och då blir jag alldeles varm när jag ser att hon mår bra (bordet äta mer, förstås...;-)) och har kul.
Träffar nya människor och faktiskt bygger sitt eget liv.
Det är lite märkligt, men otroligt härligt att båda mina stora barn landat mjukt just i år och skapar sitt eget liv.
Det finns inget som gör en mamma(förälder) lyckligare.

Nåja, Minime och Lilleman bakade en stund, men sen åkte jag ju på att göra klart, det tar ju tid även om man har en liten klump att baka ut.
Maken hade varit iväg och julhandlat, men kom på när han väl var hemma att han glömt en grej och tog barnen med sig för att fixa det.
Då passade jag på att bära upp julgranen och börja fixa den.
Jag hade inte tänkt ta upp den så pass tidigt, men ändå, varför inte när jag hade tid.
Det är ju mysigt.
Och, jag vet ju att jag inte har den inne längre än till nyår, så varför inte mysa till det redan nu?

Jag är ju inte så mycket för "strikt och stilrent"..jag är ju mer "moreismore" även när det gäller granpynt! :-)
Det ska se ut som disneys där man kanske kan hitta piff & puff.


Hela lördagen kändes som söndag, dels för att jag jobbade hemma på fredagen och för att vi var iväg. Vi gör ju sällan det på fredagar, då åker man hem och tvärslocknar i soffan.
Men det har gjort att det idag känt som vi haft en extra ledig dag!
Barnen är fortfarande snoriga och hostiga, men är bättre än i fredags, så jag hoppas att dom är på benen på måndag.
Maken åker på konferens i två dagar och jag har en full måndag med möten hela dagen plus en utbildning på förmiddagen.
Verkligen sista rycket!

Idag åkte vi för att fixa lite småsaker. Jag hade en lång lista på smått och gott.
Bland annat julkläder till barnen. Minime fick en fin klänning när hon fyllde år, men se den ska hon inte ha.
Jag har gett upp när det gäller kläder till henne. Hon måste få välja själv och idag valde hon en gammelrosa klänning med en pälsbolero till.
Egentligen ville hon ha en vit klänning, men det vet jag ju, den är ju ren i fem minuter.

 Lilleman vill absolut inte ha skjorta i år, även om jag tycker att det är så fint. Han är ju sån, att säger jag att det blir skjorta, så sätter han på sig den och lider.
Men jag känner att han måste också få bestämma och känna sig bekväm. Så han fick en fin röd t-shirt och en röd/svart rutig huvtröja till.

Lite julgodis ska det ju också vara så vi har gjort favoriten, som går fort att göra och är god.

Dumle..
 Salta nötter..
 Choklad...
 Marshmallows.
 Det blir Rocky road! :-)
Så gott!

Jag känner mig ovanligt lugn såhär en vecka innan jul faktiskt.
Allt är klart. Jag ska storhandla dagarna innan och åka och köpa lite julgrupper på min favoritbutik.
Köttbullar ska rullas och skinkan ska fixas.
Men sen är det jul! :-)
Vi har alla klappar klara vilket är skönt. Det har gått fortare och smidigare än jag trodde när vi var inne i vårt hysteriska födelsedagskalasande.
Nu ser jag fram emot att fira jul med alla mina kära. Äta gott.
Så mycket vila hinner vi inte med, eftersom att jag jobbar hela julen, men det får gå.
Det ska ändå bli skönt att jobba, för kontoret kommer att var tomt och jag har tänkt hinna städa både rent fysiskt, men även i mina dokument och mappar.
Göra klart så att jag vet var jag har allt för 2017.

Så den låga, trötta känslan jag hade förra veckan, är nästan borta nu! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar