Sidor

lördag 24 december 2016

Julafton.

Julafton.
Nu sitter jag i mina nya mjukiskläder med nya tofflor på fossingarna och bara njuter.
Det har varit en av de lugnaste jularna på länge. Både när det gäller förberedelser och själva julen.
Nu märks det att vi inte längre har små barn och att tiden inte är lika tight längre.

Jag var lite ond igår och tassade upp för att lägga alla klappar under granen vid 6 rycket! :-)
Barnen hade ju sett alla klappar och det här "tomten kommer" är ju över. Minime hade tex föreslagit att hon skulle hjälpa till att lägga ut klapparna under granen.
Och jag kände att näe, någon form av överraskning vill jag ändå ha.
Så, när jag vaknade tidigt så kände jag att det bara skulle göras. Alla klappar petades in under granen.
Lite busigt!
 Sen la jag mig och somnade om. Klockan 8 väcktes jag av att Lilleman kom in till mig och väste "mammaaa, tomten har fått spelet! Det ligger klappar under granen! IDAG!!"
*SSSSSSSSSSS*
Han var lite lätt upprörd. Han tycker nämligen att regler är till för att följas. Och då läggs inte klappar under granen innan den 24:e! :-) "Jag höll på att bralla på mig när jag såg det" sa han - och det gjorde ju mig jättenöjd!
Efter ytterligare en stund kom Minime också in och jag hyssjade till Lilleman att han inget skulle säga.
Vi låg och gosade en stund, sen hörde vi att storasyster kom hem. Minime drog ju iväg direkt och tvärstannade i trappan och ylade "Mammaaaa!!! Det ligger klappar under granen!!"
Där och då glömde hon liksom att hon varit in i garage så sent som kvällen innan och kikat på dem! :-)
Vi skulle inte ha så många klappar i år...man kan säga att det sket sig. :-)
Men, fotot ljuger lite eftersom det är taget i grodperspektiv..

Nåja, lite ond var jag ju som lät barnen vänta i 24 timmar på att öppna! :-) Men det ska ju vara pirrigt på julen!

Vi påbörjade köttbullarna direkt efter frukosten, eftersom att vi ville köra dem i ugnen och skinkan skulle ju in i samma ugn.
Vi gjorde en ganska stor laddning och stora sonen kom över för att provsmaka. Goda blev dom! :-)
Sen petade jag in en stor skinka på låg värme i drygt 4 timmar. Den blev också jättegod.
Första skinkan med en klick senap på är ju mumma!
Minime vevade ihop gröt och satte ut till tomten. Vare sig hon tror på den eller inte.

 För säkerhetsskull ställde hon även fram mjölk och pepparkaka vid granen.
Och skrev ett brev!
 Det är så härligt med henne, för hon går så all in. Lilleman undrade ju varför hon ställde ut gröt och fram pepparkaka, när alla presenter redan låg under granen.
Men för henne är det liksom så man gör. Ändå. :-)
Hon älskar julen och hon gillar traditionerna. Av alla barn så är det nog hon som gillar högtider bäst och är med mest i förberedelserna.
Hon älskar att pynta, fixa, duka och göra fint.

Vi kikade på en del uppesittarprogram, men kröp i säng ganska tidigt. Kikade på film och läste.
Idag vakande vi lagom tidigt.
Jag fixade i ordning en större frukost, med skinka, ägg, rödbetssallad, kaffe och juice.
Sen dök stora sonen och fästmö upp.
Vi åt frukost så länge det bara gick innan de små höll på att sprängas! :-)
Sen, gick vi på klappöppningen!

Jag fick en prefekt present av maken! :-) Man vill ju oftast bara ha ett glas vin. I det här glaset får man tre flaskor vin!
 Jag fick också en jättefin dataväska!
Som jag har letat! Alla väskor är sopfula eller är "bara" en dataväska.
Den här är snygg och har massor med fack och fickor. Det är som en handväska som får plats med en dator.
Najs! :-D
 Vi har även investerat i en ny köksassistent.
Tidigare har vi en som knådar, endast. Och sen en annan, gammal som vispar. Endast.
Nu kom vi på för ett tag sen att vi vill kunna göra egen köttfärs och egen korv så vi har kikat på en korvmaskin. Efter lite letande kom vi fram till att det bästa var att köpa en assistent som har korv och kvarn som tillbehör.

 Fina grejer!
Stora sonen fick ta över knådningsmaskinen! Eller rättare sagt, hans sambo fick den. :-)
Till stora dottern och sonen med sambo blev det en del inredning. Båda har ju byggt eget bo i år och då finns det ju hur mycket som helst man vill ge dem.
Vi brukar göra så att alla får en lite dyrare grej och sen fyller vi ut med saker man behöver, som kläder, smink osv.
I år gjorde jag kartonger med kaffe, the, muggar och underlägg till de stora. Det är ju sånt man har glädje av länge.
Stora dottern fick även handdukar, en filt och en kudde. Stora sonen behövde ett större minne till sin padda.
Maken köper alltid smycken i någon form till oss. I år fick sönerna fick varsitt halsband med ingraverade namn. Minime fick i år ett halsband ifrån Engelsrufe. Förra året fick jag ett halsband med en röd boll, som har en liten pingla som låter inuti och stora dottern fick ett med en vit boll, nu i år fick Minime en liten rosa. Så söt!
Jag fick änglavingar till samma halsband i år. (man kan ha olika hängen till samma kedja och jag har en tofs och en "boll" sen tidigare)
Stora dottern fick en hand som tydligen har lite symbolik. (Sånt gillar hon)
Svärdottern fick en liten ängel som var jättesöt.

Maken har jag tokletat klappar till. Han är svår!
Han har det han behöver och jag vill ju gärna vara lite fyndig. Jag hittade ett förkläde i skinn som var jättefint, jag har bokat Digiloobiljetter till oss som han fick och jag fixade med en dag till godo en klocka till honom.
En digital som är kopplad till telefonen. Som jag fick leta den! Till slut hittade jag ett ställe som hade tre stycken kvar och dit susade jag iväg en lunch. *phju*
En kul grej som jag gav honom och som även stora sonen fick, var ett relationsspel. En låda full med kluriga frågor som man kanske aldrig ställt till varandra förut.
För ungdomarna kan det vare ett bra sätt att komma varandra ännu närmre och för oss som är inne och tickar på år 15 kan det var kul att hitta nya tankar.

De små barnen fick kläder som var jättefina!
Och - maken har ju lyckats med det i år igen! Han kan verkligen köpa kläder till mig!
En jättefin tröja, som såg stor ut, men som satt som smäck! Rosa.. :-) Även en stickad, grå poncho som var jättefin och en mjuk dräkt att ha hemma och nya tofflor.
Mys!
Det ska bli najs att rensa ut lite urvuxet ur barnens garderober och lägga in lite nytt.

Nåja, alla var nöjda, vardagsrummet var fullt av papper och kartonger, när vi hoppade i lite juligare kläder och åkte iväg på firande nummer två.
Stora sonen och hans sambo åkte till hennes pappa för att fira vidare och vi andra åkte till farmor, där svågern med familj och en del av svägerskans systrar redan var på plats.
Men vi var färre än vi varit på flera år.
Vi åt en god middag, tittade på kalle och sen kom Tomten!
Barnen får några klappar var av tomten, det mesta annat delar vi ju ut hemma på varsitt håll.
Vi vuxna ger bara symboliska saker som en bok eller ett glas vin. Sen skänker vi pengar till olika sorters välgörenhet.
I år blev det tex Barncancerfonden, Rädda barnen och en organisation som opererar barn med gomspalt i u- länder.
Det känns bra mitt i allt spenderande som julen ändå är, att vi faktiskt skänker pengar till de som behöver också.
Som att klimatkompensera när man flyger...

Barnen blir ju lite lätt speedade dagar som denna och volymen blir rätt hög. Efter att tomten varit kroknar dom fort.
Det är ju jättemysigt, men sen längtar man ju hem, få klä av sig kläder som klämmer, och bara andas ut.
Så det gör jag nu.
Sitter i nya mjukiskläderna med nya gosiga tofflor på fossingarna.
Barnen har plockat upp sina presenter och hunnit klämma och känna. Det ligger lite nya böcker att läsa, nya spel att spela och ett och annat pussel.
Jag hoppas att alla har fått ha en lika skön dag som jag har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar