Sidor

lördag 27 augusti 2016

Sommaren återvände!

Jag har jobbat hårt på att locka tillbaks sommaren nu. När vi kom hem från landet  drog jag igång och städade min garderob.
Rena sommarkläder åkte längst bak och längst ner. Mer höstiga hängdes fram.
Och det funkar! Det har varit en varm vecka! Igår var det löjligt varmt och soligt! 

Nu känns det som att vi är igång på riktigt när barnen har gått första riktiga veckan.
Vi har verkligen segat igång i år. :-)
Och barnen har så kul! De har ju inte läxor i den här skolan, men båda har suttit hemma och gjort matteläxa i veckan! Så blir det när man inte måste...
I morse kom Lilleman in till mig och frågade "är det skola idag?" och när jag svarade nej, så sa han "fan"...:-) Då har man kul.
Det känns verkligen jättebra.
För oss föräldrar är det härligt att kunna följa det dom gör via sociala medier. Vi vet precis vad dom gör och kan fråga dem och prata med dom om det dom gör.

Jag som är rutinmänniska har också funderat och reflekterat över vad som behöver ändras nu för att vi ska få smidiga kvällar.
Det är ofta lite kaotiskt och alltför ofta somnar vi för sent. Alla. "jag ska bara" hörs allt för ofta, hos alla av oss.
Och så hänger ögonen på knäna på morgnarna.
Även morgnar kan vara jobbiga, men det har löst sig per automatik nu när barnen börjar senare. Det gör stor skillnad att vi inte behöver lämna hemmet innan 8:15
Jag väcker dem, ställer fram frukost och åker till jobbet. Maken tar över och lämnar dem, vilket betyder att jag kan vara på jobbet klockan 7.
Det kan sova en hel timme längre än tidigare vilket gör skillnad.
De morgnar jag behöver lämna, så lämnar jag till 8:30 och jobbar hemma innan, eftersom att jag inte vara PÅ kontoret för att jobba.. :-)
Det är till och med så att jag troligen kommer att sitta ett par dagar i veckan framöver och jobba på ett café, för att chefen tycker att jag bör vara där saker händer! :-)
Men, det är så skönt att inte ha morgonlämningar nu. När alla andra ramlar in på jobbet har jag redan varit där i ca två timmar!

Nåja, nu är det kvällarna vi behövde få styrning på.
Jag har var _grymt_ pedagogisk, både till maken och barn och skrivit ett kvällschema på vår vita tavla i köket! :-)
Från att väskorna ska kikas igenom, kläder läggas fram, till att äta lite kvällsmat, borsta tänder och krypa i säng.
Sen har vi kommit igång med läsandet igen. Vi var jätteduktiga en sväng men sen rann det ut i sanden.
För mig hänger det jättemycket på att vi har bra böcker att läsa! Jag ruttnar på prinsessböcker och disney. Urk.
Men, nu hittade vi massor med böcker på biblioteket på landet som vi lånade hem. Över vintern! :-)
Och, jag har grävt fram bibliotekskortet. Dit ska vi gå och ladda.
Lilleman läser ju böcker som är riktigt roliga nu (det som är fantasy får maken läsa. jag. pallar. inte.)
Och minimes böcker är också roligare nu. Plus att hon behöver öva på läsningen, så jag läser en bit först och sen får hon läsa i lugn och ro. 
Den stora skillnaden nu är att dom inte får titta på film på kvällarna. Dom brukar få ligga och kika en stund och sen släcker vi och nattar.
Men, nu känner jag att dom har så mycket skärmtid ändå, iom att dom bytt skola, att det räcker så.
Dom tittar på tv på morgnarna, dom tittar en stund innan/ efter middagen.

Nu ska dom läsa på kvällarna för att tagga ner och somna. Förhoppningsvis tidigare än hittills under vår och sommar.
Dom behöver sömnen och jag behöver få komma till ro själv. Flera gånger i sommar har jag somnat långt innan dem!
Det känns sådär. 
Nu ska det bli ändring och det har funkat riktigt bra.
Även jag har nya förhållningsorder! Jag hamnar ju också lätt här, vi datorn. Läser allt mellan himmel och jord. Det finns så mycket jag vill läsa! Jag tittar även på film/ serier i stället för att gå och lägga mig. Nu är det slut på det, jag får läsa lite och somna i tid.
Så, jag har också stop för hur länge jag får hänga runt på nätet. :-) Jag har även bestämt mig för att inte öppna datorn när jag kommer hem.
Det blir lätt att den står öppen från att jag kommer hem, under middagen och efter. Sen läser jag lite då och då.
Men det blir lätt att tiden springer iväg. Eller att jag inte fokuserar på rätt saker, så nu är det datorförbud fram till att barnen lagt sig och tiden ska läggas på annat.
Det har också funkat bra.
Nu ska jag bara få in träningen igen. Det är lite tight om tid på kvällarna, men det ska gå. 30-45 minuter 4 till 5 ggr i veckan SKA gå!

Veckan har varit grymt varm. Så najs.
Jag njuter främst av de varma kvällarna, när man kan somna med öppen dörr. 

 Att kunna sitta ute på förmiddagsfikat är najs.
Bänkarna har inte räckt till nu för alla ville vara ute! :-)

 Vi åkte iväg på planeringsdag i veckan hemma hos en kollega.
Helt underbart att sitta i hans trädgård och planera året.

 Det kommer att hända så mycket kul! Vi har fått ordning på så mycket och vill ännu mer.
Hösten blir spännande och hektiskt!
Och jag har köpt in en ny kamera! Jag har länge använt min privata, men det är ju inte hållbart.
Nu har jag köpt in en som är smidig och snabb och går att filma i HD. Det blir bra.

Nu ska jag bara ladda ner ett program så att jag får ut bilderna, vilket jag måste få ok på ifrån it.
I fredags var jag bokstavligen först på parkeringen! :-)
Dock inte på kontoret. Det finns alltid någon som är före...eller som vi misstänker aldrig går hem! ;-)

 Fredagen började bra. Jag hann massor och sen gick vi på en avtackning.
Men, sen fick jag ett meddelande som gjorde att luften gick ur mig.
Inte oväntat alls, egentligen. Jag räknade med att det skulle gå åt pipan förr eller senare, men kanske inte så pass snart.
Det är tungt. Återigen är jag långt borta och känner mig värdelös för att jag inte kan hjälpa till.
Inte för att jag vet vad jag skulle kunna göra, men ändå.
Det är fan att det ska bli så komplicerat. Jag skulle vilja kunna stötta den som har det tyngst just nu.
Som så ofta kommer en olycka sällan ensam, utan det kommer annat samtidigt.
Jag är så orolig att det blir för mycket och hen inte orkar.
Så, kvällen var inte så kul. Det är många tankar som snurrar runt. Vad blir bäst? Att ligga lågt eller att försöka göra något..
Det är så synd att det som skulle kunna vara en bra tid i livet, blir kaotiskt.
Men det gör också så att jag sätter värde på det och dem jag har så mycket mer. Och min egen hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar