Sidor

lördag 20 augusti 2016

Dimbankar och tak.

Precis som förra fredagen, var jag jättetrött igår!
Vi tog tom sovmorgon! Men, bara därför så vaknade båda barnen av sig själva! :-)
Så, under tiden de åt frukost, betade jag av min mail. Även det är skönt, när dom börjar senare. Jag hinner jobba mellan 7:45 och 8:15, sen åker jag och lämnar dem...

Nåja det var lugna puckar på jobbet och det märks att många jobbar hemma på fredagar.
Jag fick rycka ut lite akut. Stora dottern började på KTH förra veckan och dom har ett digert nollningschema.
Hon åker hemifrån vid 8 och kommer hem runt midnatt. Varje dag!
Efter ett par dagar var hon helt slut. Men de har så kul! Som vi har garvat åt allt hon har berättat.
Men, på söndag ska som ha någon form av bal och måste ha lång klänning. Hon äger inga långa klänningar och hade inte tid att leta fram någon heller.
Hon skulle ha ungefär 2 timmar på söndag att fixa det och balen är på kvällen.
Så, jag svängde ner till centrum på lunchen och scannade butikerna. Fotade och skickade bilder av alla långklänningar jag hittade. :-)
Den här fanns på H&M även i svart och en med lite mörkare blommor.
Hon valde den svarta och jag svängde förbi direkt efter jobbet och köpte den.
Jag köpte även lite smycken till, för att höja glamorfaktorn på det svarta! :-)
Hon messade mig i morse att hon fått byta klänningen till en storlek mindre (men hon sparade ju tid på att slippa leta och bara gå ner och byta den) men att den var perfekt och smyckena gillade hon med.
:-) Halsbandet, som är som ett löv, snor jag sen! ;-)
(och ett par av örhängena! ;-))

Jag hängde in allt i hennes rum och packade ihop oss andra för landet.
Vi väntade in maken, för att vi skulle köra ut en markis vi fått överta efter svågern.
Den skulle upp på taket på min bil. Det gör man inte på egen hand, eftersom att markisen är lång och bilen hög!
Men, vi var ändå ute vid 19 vilket är jättemysigt.

Det är rätt mycket gula löv här ute! Jag vet inte om det beror på att det är "höst" eller helt enkelt torrt!


Det var alldeles tyst och lungt här ute. Inte ett löv rörde sig och det var jättefint nere vid havet.

Lilleman har fått skaffa ett Instagramkonto till sin stora glädje.
Han gillar att fota och han är stor nog att förstå att man når hela världen med inläggen, vilket gör att man ska vara lite försiktig med vad man lägger ut.
Men, nu går dom ju i en skola när mycket handlar om sociala medier och nätet. Man har filosofin att nätet är framtiden och barnen kommer att hänga där vad man än säger och gör. Då kan dom lika gärna lära sig hur det funkar.
Det var ett härligt ljus i glittret och så skönt att sitta och lyssna på klucket.

Vi somnade ovaggade på kvällen!
Det märks att det varit en del nytt den här veckan. Även om barnen tycker att det gått bra och trivs i nya skolan så är det mycket att ta in och många nya att lära känna.
Lilleman tycket att det var rätt coolt att klassen var tvungen att stanna när dom gick iväg till gympan, för att deras lärare skulle hitta en pokémon! :-)

I morse vaknade jag med huvudvärk och helt mossig. Jag är inte förtjust i sängen vi har här.
Det är en tempursäng och jag får ofta ont. Endera i ryggen eller i nacken.
Jag sover så djup och det tar flera timmar att vakna sen!

Vi åt frukost i lugn och ro, läste tidningen och vaknade till innan vi fortsatte med målandet som regnade bort förra helgen.
Det var ganska varmt och solen sken, men plötsligt så svepte det in som en dimma.
Först trodde vi att någon eldade så att det var rök, men det luktade inte rök.
Det var fuktigt och som tunt regn.
Man kunde nästan "ta" i det fuktiga och det riktigt rullade in över marken. Jätte häftigt!
Jag misstänker att det rullade in stora dimbankar på havet.

Efter en stund sprack det upp och blev jättevarmt och härligt.

Jag packade en av bilarna full med pant och glas som ska slängas på vägen hem.
Skönt att kunna göra det!
Minime  dök upp och såg ut som en härlig sommarflicka! :-)

Under tiden jag målade och grejade, monterade maken upp markisen.
Vi har ju redan en, men den har bara räckt till halva altanen. Bra så, men vid regn har ju andra halvan inte klarat sig.
Nu satte vi dem omlott och när båda är fullt utrullade så har vi tak över hela altanen! Najs!
Både vid regn, men även på kvällar när man sitter ute och får tak, då blir det lite varmare.
Toppen till kräftskivan nu i höst och även till midsommar nästa år! Då får det regna bäst det vill och vi slipper tält!

Nu är även bokstäverna klara som maken jobbat på så länge!
Det blev så snyggt med röda bokstäver som blir adressen hit, mot den grå kojan!
Så nöjda vi är med den! :-)
Jag klippte lite gräs och fixade lite innan det var dags för middag.
Och ett glas kall öl.
Jag blir bättre och bättre på att koppla av!
Bara sätta mig och vara mitt i att vi fixar.
Njuta!
Jag kan inte minnas att jag har varit så till freds som jag är nu. Allt är liksom där det ska vara nu.
Jag oroar mig fortfarande över en person i min närhet som inte mår bra, men jag kan inte göra något åt det, så jag kan inte oroa mig.
Det är som det är.
Men här hemma är allt på plats. Barnen är där dom ska vara, jag är där jag ska vara. Maken är där han ska vara.
Alla mår bra och är friska.
Vi har koll på det som är viktigt. Saker står i ordning. Både bokstavligen och bildligt.
Det är städat både bildligt och bokstavligen.
Det är länge sedan vi har gått i i en höst med så mycket struktur och ordning. Väldigt få lösa trådar.
Vilket känns bra, riktigt bra.

Jag har satt lite nya "regler" för mig själv. Hur mycket tid jag får lägga på vissa saker.
Prioriteringar.
Jag vet ju vad jag mår bra av och vad folk runt omkring mig mår bra av.
Vad jag vill göra och vad jag kan låta bli.
Jag ska försöka få en vardag som har lagom av allt. Hinna träna.
Jag har som alla andra 24 timmar att disponera, frågan är vad jag lägger timmarna på! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar