Sidor

tisdag 16 augusti 2016

Nyår!

Vi brukar ju säg att augusti är nyår, inte 31 december. :-)
För det är ju så det känns.
Man går på semester, nollar sig och efter semestern drar allt igång igen. Barnen börjar nya årskurser, man påbörjar ju jobb och planering för höst och vårtermin.
Vi sitter ju på jobbet nu och planerar 2017, så då känns det som nyår nu.
Den här veckan har det verkligen dragit igång igen, vilket är jättekul! Förra veckan var skön att smygstarta, men skulle det vara så lugnt jämt, då skulle jag ju ruttna.
(Jag har ju en helt suverän chef. När jag berättade idag att jag ligger fett minus på flexen för att jag jobbat _väldigt_ korta dagar förra veckan, så svarade hon -Ja, vad bra att du började lugnt!" )

Men nu är det igång. Jag hade ett viktigt möte i måndags morse. Vi har saker som inte alls går som det borde och en leverantör som inte riktigt gör det den ska, dvs levererar.
Så vi ringde vårt "Moderfartyg" och fick stöd och råd och bokade upp ytterligare ett möte i slutet av veckan.
Det är nog det största "nya" för mig. Förut, när jag stött på problem har jag inte kunna luta mig mot någon alls. Det har varit mitt problem att lösa. Själv.
Visst har jag kunnat fråga, men det har ju liksom inte funnits någon. Är man egen företagare så är man.
Nu, är vi för det första en hel arbetsgrupp, med en ansvarig och jag som koordinator.
Nu, när det inte går som vi vill, då jobbar den ansvariga och jag tillsammans för att styra upp det och får som sagt stöd från en annan organisation.
Det är så skönt att inte behöva vara ensam. Vi jobbar tillsammans.

 Idag hade vi första sektionsmötet och satte första veckorna och fördelade uppdrag och jobb.
Det är så mycket skoj denna höst!
Man blir alldeles pirrig! :-)
Mycket jobb blir det och jag kommer att vara som en trasa lagom till jul, men ändå. Så jäkla kul!

Gårdagen var i övrigt ganska intensiv. Det ramlade in en massa skolinfo (via mail! Yehaa! äntligen en skola där ansvarig lärare mailar!) och datum att boka upp.
Jag passade på att boka in Minime på en aktivitet. Det brukar aldrig finnas plats när jag hittar något kul så nu var jag ute i tid!
Och det är skönt att ha en tid bokad, då vet man att den tiden får man planera runt.
( Det är så jäkla skönt att jag även bokat in min egen träning! Jag är så ovan vid att man uppmuntras att träna och verkligen ta sin timme, på arbetstid! Alla andra lägger in sin träning i kalendern och sen kan man inte boka in möten eller så den tiden. Nu har även jag varit så duktig! Sånt gör man inte heller som egen...)

Dagen blev också lite rörigt, för att maken som inte börjat jobba än, fick hoppa in och göra det pga lite kris. Eller rättare sagt grus i maskineriet.
Eftersom att hans kollegor känner mig, ringde man mig när han inte gick att få tag på.
Så innan jag fick tag på honom och han i sin tur kunde ringa och fixa och vi visste att dagen idag skulle gå att genomföra som planerat, var det lite rörigt! :-)

Jag satt och kikade på telefonen titt som tätt idag för att se om det gick bra det maken skulle fixa.
Han sålde nämligen sin bil.
Den lilla sportbilen vi haft rätt länge. Rolig att köra. På sommaren, när solen skiner och det är varmt.
Men annars, grymt opraktisk!
Tyvärr behöver vi två bilar, i alla fall ett år till. Ibland har han behövt ta min bil, när han ska ha fler personer med sig eller det ska köras grejer.
Jag har hatat att ha hans bil, för att den varit så låg, bökig att ha barnen i och ur, trång. Kall på vintern och allmänt....inte...
Den har alltså varit kul tre veckor varje år.
Dyr att försäkra, dyr att skatta och dyr att tanka.
Jag har "tjatat" lite lätt ganska länge, typ ett par år, om att vi borde byta ut den.
I vintras kikade vi lite på olika varianter, men det rann ur sanden.
Men, nu fick han ett nytt "ryck", med stöd av en anhörig som bytt sin opraktiska bil, till en mer praktisk och letade lite igen.
Vips, så såldes lille skruttibangbangen och en mer praktisk köptes idag! :-) Smidigt.

Wiii!
Så nu spelar det ingen roll vem som tar vilken bil. :-)

Vi gillar panomramatak! :-)

I morgon är det så äntligen skolstart!
Stora dottern har börjat och kör värsta nollningschemat i två veckor. De har så kul!
Maken börjar jobba i morgon.
Och sen är allt igång igen.

Vad vi pratade om idag när hela sektionen åt lunch ihop? Hur vi ska vara lediga över jul! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar