Sidor

måndag 22 juni 2015

På gång!

Så var Midsommaren över för detta år.
Själva aftonen var ju rent skitväder. Men midsommardagen blev riktigt fin.
Det regnade på morgonen, men klarnade upp på eftermiddagen och det gick tom att sitta i solen en sväng!
Så skönt! Det är ju så otroligt blött i backen att det verkligen behövs sol nu.

Kvällen blev otroligt fin. Havet låg blankt. Sådär så att man skulle vilja spara det i en burk och ta fram när det är som mörkast och kallast i vinter! :-)

 Fantastiskt vackert.

 Det bokstavligen forsar i alla diken.
Och gräsmattan var som en svamp! När man klev på den sjönk man ner och blev blöt om tårna!
Vi hittade första mördarsniglarna. Det förvånar mig att dom inte är fler med tanke på fukten.
En snigel med hus var oxå ut på promenad!

 På söndagen drog maken och dottern igång vårt nyaste byggprojekt. Äntligen!
Tanken var ju att ha den klar för länge sedan. Men det har kommit regn, utslagna tänder och mera regn i vägen.
Men äntligen!
 Under tiden det byggdes, släpade jag fram gräsklipparen.
Det var grymt fuktigt i backen och gärsklipparen var inte helt glad. Den hoppade och skuttade och hotade att stanna titt som tätt.
Det gick inte att klippa så kort som jag hade velat, men klippt blev det.
Precis när jag klippt klart, dog den!
Och gick inte att starta igen. *suck* Det fick bli ett problem för framtiden!


Vi passade på att fika lite och liksom inviga "lekstugskänslan". :-)

 Det var riktigt varmt och skönt!
Efter allt regnande kändes det ju rätt tråkigt att behöva åka hem igen. Men det var bara att packa ihop oss.
 Huset blev så klart, att vi kunde olja in det och sen dra över en presenning innan vi åkte.
Nästa helg blir det måla av!

 Idag hade jag då min första semesterdag!
Och jag har en lååååång "att göra lista" på vad som bara måste hända den här veckan.
Jag började med att städa ett par sovrum och ett badrum.

Och ringa vårdcentralen. Redan för ett par veckor sedan, gjorde Minime ett hörseltest i skolan.
Sköterskan kunde konstatera att hon knappt hör något alls på ett öra. Och jag gissar på en vaxpropp, igen.
Hon brukar få det.
Sist hon hade det fick jag bråka i flera dagar innan sköterskorna på vc tyckte att vi skulle få hjälp med att ta bort propparna.
Jag tom ringde andra vårdcentraler och övervägde att byta, tills en läkare till slut tog emot oss och fick bort propparna. (Då hade hon i båda öronen)
Så, den här gången tänkte jag lite smartare.
Jag har medvetet skjutit på att försöka få en tid av den enkla anledningen att jag inte haft tid att åka med henne de senaste veckorna.
Men, idag ringde jag- till distriktssköterskan!
Vilket var ett smart drag. Hon förstod precis att proppen måste bort och dom kan hjälpa till med det, men hon ville att en läkare skulle kika först, för att verkligen se att det är en propp och inget annat som orsakar att hon är halvdöv.
Och vad gör hon? Ber mig ringa bokningen och få en tid för att sen återkomma för att få en spoltid?
Nope!
Hon bokar en läkartid åt oss och en spoltid i direkt anslutning!
DET är kundservice! :-)
Så, nu slapp jag surna till! Det är inte första gången distriktssköterskan är "vip" vägen in till en läkare! ;-)
Nåja, när jag väl fått den tiden, kunde jag planera veckan.
Jag har semester, men varje minut är planerad! ;-) Jag ska vara "klar" när vi åker till landet på fredag.
Helt klar kommer jag inte att vara.
Lite eftersläpande skräp med bolaget kommer att gnaga, men allt jag kan göra något åt kommer att vara i ordning.

Idag städade jag ur hemmakontoret.
Äntligen kunde jag göra det! Det blev bara bokföring och privata grejer kvar.
Allt kundrelaterat försvann. Och alla handböcker och dokumentation runt både kunder och tidigare bolag försvann.
Tjopp! :-)
Nu blev det mycket mer plats för det vi verkligen behöver spara.
Om ett tag kan jag rensa ur ännu mer!

 Jag tog en liten paus mitt i och åkte till återvinningen med en massa skräp ur garaget.
Vi var där fem minuter efter att de öppnade och det var inge folk alls!
Skönt!
Ibland får man knappt in bilen!
Sen fikade vi när vi kom tillbaks. Lite semester har vi ju trots allt! ;-)

 När vi fikade som bäst, hörde en kompis av sig och undrade om döttrarna kunde leka under eftermiddagen.
Hon skulle försöka hinna hämta tidigt. Det är ju inte många barn kvar på fritids nu och lite långtråkigt.
Så då undrade vi om vi inte kunde gå och hämta henne, så att dom skulle hinna leka lite längre.
Sagt och gjort.
Det var en glad tjej som skuttade till skolan och en glad tjej som mötte oss i dörren! :-)

Dom lekte så fint hela eftermiddagen.
Och jag fick städa klart! :-)
I morgon ska Minime åka med maken till jobbet. Det blev bestämt för länge sedan, när jag trodde att jag skulle behöva jobba idag.
När det sen inte blev av, gick det inte att backa att hon skulle få åka med.
Hon har packat en liten ryggsäck med extrakläder, en bok och sin Ipad. Hon är jobbklar!

Jag ska ta med mig Lilleman på lite äventyr. Besikta en bil och lite annat smått och gott.
Det är ju lite galet kanske att första veckan går till en massa "måsten", men det är skönt att få sånt gjort som man inte riktigt hinner annars.
Och man ska inte underskatta en nystädad tvättstuga! ;-)
Sen kommer det ju 6 veckor där vi bara ska ha skoj, så det är väl förlåtet, kanske! ;-)
Jag frågade barnen vid lunchen om vi skulle gå ut och få lite luft efteråt och Lilleman föreslog att vi skulle öppna fönstret! Så det går nog ingen nöd på barnen heller!

Semestern är på rull alltså! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar