Sidor

måndag 8 juni 2015

Äntligen!

Vilken dag!
Luften har gått ur mig nu! :-)
Det har inte varit stressigt innan. Jag har planerat och förberett i förväg och vi hade ingen stor mottagning, men ändå.
Det är en stor dag!
Och dottern har slitit hårt, i tre år, för att i dag ta studenten.
Det har varit både tårar och tandagnissla. Sista månaderna har varit galna. Hon har knappt sovit eller ätit. Bara tentat och tentat.
Men idag. Äntligen! :-)

Jag hade tänkt tassa upp innan alla andra och göra mig i ordning och fixa lite.
Men se det tyckte inte Minime. Hon vaknade klockan 6! För det var sååå spännande!

Vi lyckades bli klara i tid och åkte för att hämta upp blommorna jag hade beställt.
Det är något speciellt med blå/gula band. Högtidlig.

Väl på plats var det sjukt mycket folk.
Vi så ingenting. Men stämningen var grym! Det trummade och spelades.
Skolan är Engelsk och har många internationella elever.
Diplomatbarn och barn till föräldrar från andar länder som är här och jobbar. Det gör att det är alla slags kläder och musik.
Jättehärligt! Det blev rena karnevalstämningen!

Efter lite vänta och en massa utspringande ungdomar i flera högar.
Det tog en stund att hitta dottern i folkhavet.
Vi fotade henne och bästisen innan dom gick för att byta om och lämna grejer hos oss.
 Tanken att byta om ifrån finkläder till lite mer ölvänligt var inte dumt! :-)
Väl på flaken, sjungs, tjoas och tjimmas det. Och så häller man ut öl åt alla håll! En lite märklig grej om man frågar mig.
Men kul har dom.
 Under tiden ungdomarna körde flak runt i Stockholm åkte vi hem.
Hämtade tårtor och dukade.
Vi hade tur med vädret!
Solen tom sken en stund när vi väntade på dem och även om det var mulet på eftermiddagen så regnade det inte.
Skönt!
Maken åkte och hämtade dottern och en kompis sen när dom flakat klart med cabben.
Det var två ganska kalla tjejer som klev ur när dom kom hem!
Och, då hade han ändå lagt ut handdukar i bilen och runt dem innan dom fick sätta sig! ;-)

Efter en varm dusch var dom på g igen och vi öppnade lite champagne.
Mums!
Jag hade köpt smörgåstårtor på ett konditori som gör bästa och godaste tårtorna i hela stan!
Vi tog alltid därifrån när vi firade något med personalen förut.
Och dom är lika löjligt goda fortfarande.
Själva "pålägget" är fantastiskt gott. Och mycket!

 Den med lax och räkor. Oh. my.
Man kan äta hur mycket som helst! :-)

 Sen mumsade vi i oss en riktig somrig tårta också.
Det finns inte någon tårta som är godare och mer skolavslutning än jordgubbstårta! :-)

Jag är mycket nöjd med hur jag beräknade åtgången på maten!
Det var en liten bit tårta och två bitar smörgåstårta kvar när alla gäster åkte.
Inte illa! :-)

Tjejerna fick lite presenter och vi tjattrade med gästerna ett par timmar innan de åkte på "slutfesten".
Jag hoppas att dom har riktigt, riktigt roligt.
Nu börjar sommarlovet!
Och det är en ganska skum känsla hos mig.
När dom och gästerna åkt och jag stod med händerna i disken, fick jag en klump i halsen.

Nu är hon ju stå stor! Vuxen!
Barn nummer 2 är vuxen nu.
Hon har alltid varit mogen och klarat sig själv länge. Och blir ju snart 19.
Men ändå. Det här är en stor dag för oss alla.
Vi är på något sätt i mål. Hon kommer säkert att plugga vidare, men just nu är hon i mål.
Nu blir det en sommar med jobb och körkortsplugg.

När jag hade röjt undan, kikade jag på företagsmailen och blev riktig glad!
Det svar jag hoppats på kom.
Jag fick en förfrågan för ett tag sen som jag var tveksam till. Tackade ja men sköt upp det när det krockade med jobbet.
Sen blev jag övertalad att komma och hjälpa dem ändå.
Ekonomichefen och jag kom överens om upplägg, tid och ersättning.
Men när jag skickat offerten, kom det svar ifrån VD.
Och det började pipas om upplägget och ett par timmar. Han ansåg att jag skulle förbereda mig på "fritiden".
Varför då? undrade jag.
Om jag ska göra ett bra jobb, då behöver jag uppdatera mig och förbereda mig. Varför ska jag inte ta betalt för det?
Visst, jag kan göra det först när jag är där och spilla 3 timmar på det på plats, om vi ska vara sådana.
Så jag svarade "ta offerten eller strunta i det".
Jag tappade lusten helt. Och är sååå glad över att jag bestämt att sluta hålla på med det här.
Och sen hoppades jag att han skulle tacka för sig.
Hörde inget på ett tag. Mailade och påminde om att det var dags att säga ja eller nej.
Idag sa han nej.
Och det är så skönt!
Det hade inte varit kul att åka dit på nåder. Jag hade inte gjort ett bra jobb.
Och, det betyder också att jag verkligen går på semester nu när jag går på semester!
Inte jobba med företaget på semestern.

Så skönt!
Även där gick proppen ur! :-)
Nu behöver jag inte förbereda mig utan jag kan ägna första veckan av semestern av att städa mitt hemmakontor och göra det till ett bra ett!
Dsv. slänga en massa jag inte kommer att ha nytta av framöver! :-)

Nu. blir det huvudet på kudden. Lång dag väntar i morgon. Börjar 8 och slutar vid 19 tiden.
Storebror som var med och firade idag stannar kvar och passar sina småsyskon.
Jag kommer troligen att somna så snart jag lägger huvudet på kudden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar