Sidor

lördag 6 juni 2015

Klematistämjning.

Det var som jag trodde här ute. Rätt högt gräs!
Just i maj är det inte bra att inte åka ut varje helg. Vi har iofs varit med om högre, men det räckte bra med eländet som var igår.
 Jag hade ju tur, som kunde åka ut tidigt.
Så, efter att ha burit in mat och annan packning, var det bara att dra på sig stövlarna och börja klippa gräs.
Åkgräsklipparen var inte i form. Den är servad och i ordning, men utan olja och bensin så den gav jag mig inte på.
 Utan det blev batteridriven gräsklippare och batteridriven trimmer.
Jag hann klippa precis där vi går, runt altanen och till förrådet osv innan klippen dog.
Och jag hann köra det värsta kanterna med trimmern innan den dog.
När det är så pass högt gräs dras batterierna ur ganska for.
Och, då var det ju inte mycket annat för mig att göra än att slå mig ner i solen med ett glas vin och väna in maken! :-)
Barnen blev hungriga så jag vände ihop lite mat till dem.
Sen satte jag mig i solen igen, med ett glas vin och en bok och fortsatte att vänta.
När han väl dök upp, fixade jag mat till honom medans han hoppade igång gräsklipparen och sen klippte jag medans han åt.
 Sen kom han ut och ville köra han med, men se den gubben gick inte! :-)
Det är ju kul att köra åkgräsklippare!
Så han fick jaga mig en stund innan jag släppte den ifrån mig.
Men det var verkligen najs att ha den när gräset är så pass långt. Jösses att klippa det för hand. Det tar ju flera dagar!
Men, nu hann vi klippa det absolut värsta igår, vilket var skönt.
Det var tom varmt rätt långt in på kvällen.

Idag vankade vi till gråmulet och regnet hängde i luften.
Men, jag hade en massa på min "att göra lista" och drog på mig trädgårdskläderna och gick ut.
Till min förvåning var det inte speciellt kallt.
Mer kvavt.
Jag påbörjade mitt "ta hand om alla klätterväxter" uppdrag.
En av klematisarna växer som aldrig förr och lite åt alla håll. Idag försökte jag tämja den lite. Lyckades väl sådär..
 Sen letade jag fram mina handskar jag fick när jag fyllde år.
Jättehärliga!
Tjocka och går ända upp till armbågen.
 Sen var det dags för alla rosor. Vildvuxet skulle man kunna säga.
Nu var jag tom lite hårdhänt här och där och drog loss långa stänglar som inte växer där jag vill ha dem
På flera ställen är tanken att det ska vara insynsskydd och då behöver det ju växa där det är mest insyn. :-)
 Maken tog fram röjsågen och röjde bort allt högt gräs som vi inte kom åt med klippen och allt sly som är i vägen.
Helt enkelt röja bort alla ställen ormar kan gömma sig på.
Plus att det blir så "städat".
Till lunch fick vi sällsis av svåger med familj.
Barnen hade jättekul och cyklade runt området ett X antal gånger. Det är så kul att de tre största kan cykla nu!
Och nästminstingen han fick Minimes springcykel och blev själaglad! :-)
Den allra minsta sov bort hela dagen.
Lite då och då kom de en regnskur vilket passade alldeles utmärkt! Då åt vi lunch och fikade.

När dom åkt fortsatte jag med spaljén. Nu är jag nöjd med utseendet. Men jag flyttade också en kaprifol, en klematis, två humle och en liten ros, från ett annat ställe i trädgården och fyllde på.
Ursprungsplatsen blev inte som jag hade tänkt.
Så, blommorna har stått "på vänt" till min pergola. Men, jag har insett att det projektet inte blir klart på länge, så blommorna fick flytta redan nu.
Det blir nog bra.
Efter ett par år börjar jag fatta vad som funkar här. Det är helt annorlunda än "hemma".
Blommor jag vet brukar växa som ogräs gör det inte.
Blommor jag tror ska vara svåra växer över alla bräddar. Men, nu börjar jag få lite ordning på det.

Och jag måste gödsla sjukt mycket på vissas ställen. Det blir så tanigt så det är inte klokt.
Sen är det ju så att man måste sätta både fler och tätare än man tror.
Men nu är det städat.
Fördelen med att det varit ganska kallt och regnat nåt kopiösa mängder så är det väldigt grönt. Och inte så mycket blommar, än.
Det kommer troligen att explodera nu när värmen kommer. Lagom till midsommaren! :-)

Idag blev det även premiär för middag ute!
Det har varit för kallt hittills. Men idag funkade det fint!

 Vi fixade ytterligare ett par timmar innan vi tog kväll.
Jag var orolig innan vi åkte ut att rådjuren och hararna skulle ha festat upp allt jag planterade förra vändan.
Men det ser rätt oätet ut överallt!
Krassen som jag planterade har vuxit till sig rejält och precis så som jag tänkt mig.
Jag vill ha krasse överallt! :-D
Stackars pelargoner. Det kan vara så att jag måste flytta på dem...
 Men visst är dom vackra?!
Tänk när dom börjar blomma! Jag älskar krasse. Och i år lyckades jag perfekt med frösättningen!
Det är skönt att vi hunnit så mycket på bara ett dygn.
Vi kan inte åka  ut så tidigt som jag hade planerat innan midsommar, så det gäller att allt är hyfsat i ordning innan.
Vi hinner ju ut en helg till innan.
Sen är det semester! Men, jag har en massa grejer som måste fixas, när vi är lediga och hemma.
Men jag längtar verkligen efter att kunna vara här längre tid i sträck, så att jag verkligen hinner i kapp!
Jag ska till handelsträdgården och frossa loss också!
Plus att en ros som jag har hemma vid radhuset, ska grävas upp och flyttas.
Den gör sig bättre här! ;-)
Just nu känner jag mig lätt "friskluftförgiftad" och det ska bli riktigt skönt att krypa i säng.

Det har varit en bra nationaldag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar