Sidor

torsdag 12 juni 2014

Två kompisar på ett bräde!

Ah, what a day!
Vi vaknade till strålande sol i morse, vilket vi tackade för.
Upp i ottan, iväg med minime och sen lilleman på avslutning.
Dom spelade upp en så fin teater/musikal, som vanligt. De jobbar verkligen mycket och länge med den och det är så kul!
Det blir en bra sammanhållning både för eleverna men även för personalen.

Solen sken från en klarblå himmel och jag kom rätt raskt på att att jag inte smetat på solskydd eller tagit på mig hatt.
Så, efter en stund kände jag mig lite smått grillad! ;-)
Efter sången, samlades alla i klassrummet en stund.
Sen skyndade jag till tåget och åkte in på jobb. När jag stod på perrongen, kom det ett par regnstänk men det blev inget mer av det.
Jag var inne lite för tidigt, så jag passade på att gå och köpa varsin liten present till Minimes fröknar.
Vi samlade ju till presenter på själva avslutningen, men jag vill ändå ge dem lite för att hon slutar nu.
Dom fick presenter ifrån Lilleman också och dom blev så glada.

Sen var det dags att simma med de stora hajarna igen. Det är så spännande och utvecklande!
Lite svårt att förklara, men jag sitter i en expertpanel där företag får råd, tips och coachning för att komma framåt.
Det gick bra. Jag är ju alltid så självkritisk, men fick bra feedback direkt efteråt. Och jag hann bara till perrongen innan jag fick veta att företaget som "grillats" ville träffa mig för en ytterligare sittning.
Då blir man lite mallig! ;-)
När jag kom hem, hade jag fått ett mail ifrån en i gruppen, som är en "idol" kan man väl säga. Som är sådär "åhhh, om man fick jobba med honom" person.
Han ville träffas för att se hur vi kan utvecklas...och ett mail ifrån en av de jag åt lunch med igår, som ville träffas efter sommaren.
Så, om det var "skit" för ett par dagar sedan, så är det toppen idag! :-D

Mindre toppen är det att dotterns telefon blev stulen. Så jäkla onödigt!
Och inte på grund av slarv, utan UR hennes skolväska!
Jag fick ett sms av hennes bästis att hon blir sen, för att den var borta. Och i fodralet hade hon SL kort, id och bankkort.
Som tur var, så hade hon inte laddat på SL med sommarkortet än utan det vara bara en dag kvar på det.
Pilutta dem liksom!
Så det blev ju långa benet före till banken för att spärra kortet. Och sen till polisen för att anmäla stölden.
Men, det är ju inget att göra. Anmälan är dock bra att ha som bevis på att alltet är stulet.
Nu är hon ju inte 18 så ingen kan ju använda det som id för att ingå avtal eller köpa på kredit direkt.
Men ändå skit.
Hon jobbar ju genom telefonen mycket med skolarbetena osv.
Som tur var har hon det mesta uppladdat i "molnet" och via skolportalen.
Men ändå.
Hon var jätteledsen, varm och trött när hon kom hem och gick direkt i säng.
Vi letade i våra lådor och hittade en gammal telefon hon kan hoppa igång. Nu har hon ju inga pengar heller, eftersom kortet är väck, så jag får lösa ut ett kontantkort åt henne i morgon.
Man blir verkligen sur.
Klart att det är surt med själva telefonen (som hon fick sprillans ny i födelsedagspresent i höstas) men det är ju trasslet runtomkring som är så jobbigt.
Byta lösenord på olika saker osv.
Nåja, det är världsliga saker. Tur att terminen är slut så att hon inte är helt strandsatt.

Jag passade på att inhandla lite världsliga saker på hemvägen jag med...
Häromdagen smet jag in och kickade på DEA&Axelsson men hann inte pröva något. Idag hade jag lite bättre med tid.
Så det blev lite sommarkläder..Typ en kasse...
 En klänning till midsommar. :-)
 En jobbklänning och en "vara ledig" klänning...
Och lite annat smått och gott...;-)
DEA är en skön butik, för det finns rätt mycket fina kläder, som ändå är "business". Det är lite tantigt bitvis, men de har fattat att ha kläder för....damer!
Damer som inte är 180 långa och väger 50kg.
Jag köpte byxor i storlek 38 idag. Det går inte på någon annan butik!
Och sommarklänningen sitter jättebra över höft och midja men ändå bra över bysten. Annars brukar det vara så att sitter det bra nertill så kan jag inte knäppa upptill.
Så, det har blivit en ny favvobutik när jag måste ha jobbkläder. 

Maken mötte upp mig vid centralen och så åkte vi hem. Första gången på våra 11 år som vi åkte pendeltåg tillsammans! :-)
DET är utveckling! ;-)
Det var otroligt varmt och klibbigt på tåget.
Vi fiskade med oss minime på vägen hem. När vi väl kom hem rann det verkligen om oss...och då upptäckte vi att maken hade tagit bilen till tåget i morse! :-)
Äsch...
Bara att åka och hämta den då.
Och sen raka vägen in i duschen. Och åskan mullrade...
Lilleman hade gått hem med en kompis och minime gick ut en sväng själv.

Plötsligt ropar hon och frågar om hon får gå hem till en kompis en bit bort. Vilken kompis? undrade jag...
Jo, det fanns en tjej ett par hus bort, som hon ville leka med...
Efter en stund, kom tjejens mamma och presenterade sig. Det visade sig att de var helt nyinflyttade här!
Från ett par kvarter bort. Och det bästa av allt, de har fyra barn!
I åldrarna 3, 5, 7 och 9!
Och mellanbarnen är tjejer. Med andra ord, Minime fick två nya kompisar på ett bräde! :-) Och Lilleman en killkompis. De är ju precis emellan i åldrarna eftersom dom är 6 och 8, snart.
Helt perfekt!
Så, det blir verkligen ett lämmeltåg av barn härifrån till skolan om bara något år..
Så kul!
Jag fick även höra av en annan granne som dessvärre flyttar härifrån med deras tre barn (de i sin tur flyttar ett kvarter bort..) att de som flyttar in har två små barn också.

Drag under galoscherna blir det! :-)
Summan av dagen är att om det där med dotterns telefon inte hade hänt, då hade det varit en 10 poängs dag! ;-) Nu blev det en stark 7a!

Det känns som fredag. Men det är det ju inte.
Men, i morgon har jag bara möte med min adept ett par timmar mitt på dagen, sen hämtar jag barnen tidigt och tar helg.
Känns bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar