Sidor

lördag 3 maj 2014

Jag är så rökt!

Jag känner mig som en liten böckling just nu.
Lite rökt.
Det var dagens mål. Under tiden de andra röjde på allmänning och hade Styrelsestämma så skulle jag fixa denna lilla brasa...
Stämman är alltid "spännande". För här ute är vi "ungdomarna" alla andra, men några undantag är 60+. (eller mer 90+!)
Och det är alltid tjafs om samma saker. Träd!
Träd som inte får sågas ner. Inte av någon anledning.
Och det som är mest lattjo är att de som är mest emot, att man får såga ner ett par träd, så att fler får en glimt av havet, de är de som bor flera kilometer ifrån!
För "varför ska ni ha sjöglimt/ utsikt, när inte vi har?"
Jo, för att inte ens ett kalhygge skulle ge er en glimt av havet! typ.
Och samma personer som ylar över ett par träd på allmänningen, med motiveringen att det kan bo fåglar i träden, utan tvekan tar ner en 10-12 träd, på sin egen tomt!
Bor det inga fåglar i dem tro?
Idag hade det också gnällts över "ostädade" tomter. Alltså att andra har det ostädat på sina tomter.
En av dessa bygger ut sitt hus just nu. Då blir det rörigt.
Och jag blir alltid lika snopen.
För, jag bryr mig verkligen inte om vad andra gör eller har det.
OM det inte är så att något är jättesnyggt, smart eller praktiskt. Då, kan det vara så att jag också vill ha det.
Men annars, så bryr jag mig noll.
Jag skulle aldrig skaffa en pryl  för att någon annan har. Eller göra något för att andra gör.
Så jag tänker liksom inte på att folk skulle ha koll på mig.
Eller bry sig om vad jag har eller gör.
Men bevisligen! ;-)
Nu har vi inte rörigt utan ganska fint. Men det gör jag för mig och bara mig!
Jag skulle aldrig fixa i trädgården eller göra fint för grannarnas skull.

Nåja, tillbaks till min lilla brasa..
Den var ynkligt liten. Vi studerade den tillsammans med grannarna igår och konstaterade att dom kunde donera lite ris och mossa. För, den står på deras tomt! ;-)
Jag hade bara lite kartonger och lite trägrejer.

Det var som sagt en hel del mossa och jag borde ha vänt på hela brasan innan jag tuttade på den.
Men, jag var lat.
Det straffade sig.
Den tuffade igång bra....
Jag eldade och eldade och eldade. Det blåste rätt mycket, vilket var bra för att hålla elden vid liv...
Vi grillade korv och maken moffade i sig lite innan han skulle och röja på allmänningen..

 Plötsligt slutade det blåsa...och då blev det mer rök än eld!
Det kom några regnstänk till och ifrån..
Och hur jag än slet, så blev det mest...rök.
Tändvätska hjälpte en liten stund...
När maken kom tillbaks, hjälptes vi åt att vända runt det hela och fylla på med lite ris.
Och lite annat som brinner bra. :-)
Men det tog tid.
Vi fick den att nästan brinna ut, sen "grävde vi ner "den lagom tills det var dags att gå in för kvällen...
Den får brinna klart i morgon.
Man känner sig lite "rökt" efter varje eld dag! ;-)

I morgon är tanken att gräset ska klippas för första gången.
Och jag ska på vinst och förlust gräva ner parkrosorna. De har inte fått rötter, men har heller inte dött.
Så, jag prövar.
Sen är det dags att återgå  till vardagen.
Och som vanligt. Jag.  Vill. Inte.
Jag skulle utan minsta problem kunna sysselsätta mig här, varje dag, framtill oktober. Lätt.
Men, vad är väl en bal på slottet....;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar