Sidor

torsdag 1 maj 2014

Bytte snö mot sol..

Första maj!
Tänk att det redan är maj! Och som alltid, kallt!
Jag vet ingen Valborg eller första maj som jag inte stått och frusit med fingervantar.
Och visst, igår morse var det kallt och alla pratade om kyla..

Jag jobbade på fm och fick en massa gjort.
På tisdagen var jag ju på kurs igen. En vända som passade mig som hand i handske.
Sådant jag redan kan och faktiskt erbjuder i mitt yrke, men upphöjt i 12, typ.
När jag kom hem på eftermiddagen glödde mitt huvud och jag rensade skrivbordet, pärmade, slängde och städade.
Min mail rensades och när dagen var slut hade jag inte ett enda mail i min inkorg! :-)
Galet!
Så, det fortsatte på samma sätt igår och jag tog tag i lite grejer som jag skjutit på och nu är allt i ordning.
Det går i linje med så mycket annat rensande just nu.
Både bokstavligen och bildligt.
Det har varit rörigt läge på så många fronter men nu ska saker prioriteras. Hårt.





Sen hämtade jag minime strax efter lunch och åkte för att köpa en liten present och råkade hitta en present till mig! :-)
Så ovanligt!
Kan säga såhär. Stället dit jag åkte har en massa ugglor!
Så, ska jag ha en present eller en blomma så "råkar" jag alltid se till att jag åker förbi den butiken! ;-)
Lilleman slutade skolan 13:30. Det var jättemysigt att hämta honom till fots för det var som att släppa ut kalvar på grönbete, när dörrarna slogs upp och barnen välde ut! :-)

Sen mixade vi busiess and pleasure och åkte norröver. Långt norröver...
Åt middag och pratade business...
Mitt i middagen så säger ett av barnen "men titta! Det snöar". Och visst gjorde det!
Shit.
Såhär såg bilen ut när vi skulle åka hem vid midnatt.
Fan.
Tur att jag har sprillans nya sommardäck!
Snön vräkte ner och när alla bilar kör 40 på 110 väg, då är de dålig sikt!
Lagom tills vi kom till länsgränsen övergick snön till regn och vi hade tom ett par grader plus på vägbanan.
*phju*

Vi sov rätt länge i morse. Det är så skönt nu, när barnen är så stora att dom vaknar, tassar upp och drar igång tv:n och låter oss sova! :-)
Vi petade i oss frukost och sen packade vi bilarna och åkte till landet.

Det här mötte vi när vi klev ur bilen! SOL. Alltid sol här! :-) Det blåste ganska rejält, halv storm, men vår tomt ligger som i en liten "gryta" med skog runt, så det blir aldrig jobbigt.
Vi hade en massa grejer med ut igen.
Nu är snart förrådet tömt.
Efter att vi burit grejer, bytt ut lite möbler och rensat tog vi kaffepaus.
Eftersom  det blåste, satte vi oss på andra sidan av huset, mot där vi brukar sitta.
Där i hörnet, i lä, med solen på näsan var det garanterat närmare 20 grader!

 Och det slog mig -varför har vi inte suttit här förut?
Iofs, innan vi byggde ut terrassen var det ganska trångt här och grillen brukar stå här.
Nu är det slut med det, kan jag säga! :-)
Här blir det frukost från och med nu!
Solen går upp lite till vänster och sen ligger den på hela dagen här.
Najs!
Grillen får bo någon annanstans! :-) I det här hörnet kommer jag att "bo" i sommar!

Jag planterade första pelargonerna för året idag!
Den lokala Ica butiken hade pellar för 19:- st! Jag tog bara tre, för att vi hade så full bil, men det blir nog en vända till i helgen!
Det är ju snorbilligt!
 Jag planterade även ut de pellar som är från från förrförra sommaren och som bott inne under vintern.
Lite tveksamt till om dom fixar en kall natt, men jag chansar.
Det är mysigt att det går att få dem att övervintra trots att vi inte varit här så mycket denna vinter.
Men dom klarar av att stå lite svalt och utan någon större vätskemängd.
Nästa vinter kommer det att bli rena rama drivhuset inne! ;-)

Jag tog en sväng för att kika om det börjar ta sig i övriga trädgården och det har det!
Klematisen är på god väg överallt!
Och även rosorna är på gång! Den här rosen hoppas jag mycket på.
Kraftig klättervariant.
 Och humlen! Den är på g! Inte mycket för världen när den precis kikar upp över jorden, men ack så fina när dom är fullt gröna.
 Jag älskar klätterväxter och kommer att gå all in på Humle, klematis och klätterrosor.
Överallt!

Den lokala butiken hade även billiga jordgubbar ifrån Holland.
Helt ok i smaken!
Det blev efterrätt idag.
Jag hoppas på fint väder i morgon  med. Uppehåll.
Mer fixifix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar