Sidor

lördag 17 maj 2014

Hur man dödar två gräsklippare på samma dag...

Ah, vilken dag!
Som vanligt sitter man med rosor på kinderna och lite frusen efter en hel dag i sol och blåst.
Jag började dagen med att plantera alla gårdagens inköp.
Sen gav jag mig på att flytta en hel del av de blommor som vi kom på stod på fel plats.

 Jag grävde och stod i.  Smått svettigt
Men najs med en kaffe i solen...
Sen, när solen skinit en stund och torkat upp gräset ifrån daggen, vad det dags för gräsklippningen.
Jag gjorde som alltid och drog fram min lilla elgräsklippare, som man bokstavligen kopplar in i väggen.
Med den brukar jag ta alla kanter och runt blommor och buskar där jag inte vill att maken kör med åkgräsklipparen.
Många blommor har ju bara petat upp huvudet ur marken vid det här laget och vet man inte var de finns, så är det lätt att helt enkelt klippa av dem!
Så jag är noga med att klippa runt överallt där jag har små bebisar på gång. :-)
Maken rullade ut den alldeles nyservade gräsklipparen.
Som naturligtvis inte funkade!
Först var det svårt att starta den och sen lät den inte bra. Till slut bara tröttande den.
Så tröttsamt!
Den är ju inte helt lätt att åka med på service igen. Även om det borde gå på garantin. Vi har knappt kört den efter service.
Men bara att få dit den igen kräver en del logistik. Fan.
Jag fortsatte att klippa med min lilla.
För det gick inte att strunta i det. Väntar man längre, så blir det så oerhört svårklippt.
Och det är så mycket fästingar här så det gäller att hålla gräset kort!

Vi funderade en stund och sen åkte maken och dottern för att shoppa en ny. Som går på batteri!
Dom funkar i stort sett alltid.
Ingen förgasare som kan krångla!
Under tiden dom var borta, fortsatte jag att klippa.
Och, den klipper bra, men är ju inte alls anpassad för över 2000 kvadrat. Man ska på sin höjd kippa en liten baksida.
När jag hade kanske en 80 kvadrat kvar att klippa så la även den av.
Ville bara inte mer.
Så vi får se om den bara behövde vila eller om den också dog!

Dom kom hem med en jättefin!
 Jag provkörde och den funkar bra. Anpassad för lite tuffare klippning med dubbla knivar. Blir fint!
Och den ÄR fin!
Så får vi se hur länge den håller!
Lite osis att inte ha en som man sitter på, men samtidigt får man ju  otroligt bra motion när man klipper för hand! :-)

Efter lite vattning av nyplanterat...
 Tog lilleman och jag en prommis.
Jag hade lovat honom att vi skulle klättra upp på berget.
Ett hyfsat högt, där utsikten är fantastisk!
Sagt och gjort.
Han klättrade som värsta bergsgeten och jag efter, flåsande!
 Lilleman var överlycklig för att vara så  högt upp!

Maken har städat garage och förråd och barnen har sprungit runt.
Vi är ganska trötta nu, men nöjda med dagen.
Ibland hinner man så mycket!
Vi avslutade kvällen med ett glas champagne och - fästingkoll!
Livet på landet!
Jag behöver knappt säga det .......söndagsångesten kommer att vara grym i morgon.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar