Sidor

måndag 1 januari 2024

Nytt år in - jul ut!

Så är det 2024!!

Just nu vågar man ju inte ens andas om "hoppas att året blir bra" för världsläget är som det är, men rent privat hoppas jag på att ett riktigt bra år ligger framför oss. 
Det är i alla fall otroligt skönt att vara på andra sidan nyår och högst upp i backen nu, som jag ser på året. Nu blir det ljusare varje dag!

Jag började nyårsafton med att ta den omtalade nyårs promenaden med hundar och hundägare från området. 
I många år har en stor grupp gått runt sjön, för att aktivera och köra slut på hundarna innan det börjar smällas. 
När jag tränade Bella i början av året hade jag det som mål, att vi skulle kunna delta här, utan att hon dog av hjärtinfarkt! 
Och jag kände nu att det kommer att gå bra, vilket det gjorde. 

Vi startade klockan 09 ett par minuter bort från där vi bor. 
Det samlades en 30 hundägare med en, två eller tre hundar var.
Hon som är initiativtagare till promenaden hade fyra! 
Jag tog bara med Bella. Det är långt och länge att gå 3 timmar för lillfjant, så eftersom ingen ville hänga på som skulle kunna bära henne, så fick hon vara hemma.
Det var några par som bara hade en hund och då lånades hundar ut till den som ville ha en :-) 
Nästa år ska jag höra mig för om någon vill gå med Heidi så att båda kan hänga med.
(Övriga familjemedlemmar idiotförklarade oss hela högen, som gick upp tidigt och sen gick en 3 timmars strapats - på nyårsafton! Men, vad gör man inte för sin hund? :-D ) 

Det var perfekt väder - men bitvis sjukt tungt att gå och mycket uppför.
Vi gick över ett par ängar och där var det skare, med lössnö under! Galet tungt att gå! Vi hittade både spår och häst spår, men där låg det ju is, så att gå där var inte direkt lättare. 
Det var mycket tyngre än jag räknat med och jag hade nov valt lite andra skor om jag vetat det som är mjukare. 
Dock berättad en herre som var med att förra året var det betydligt varmare och delar av banan var direkt lerig. 
Så han hade varit lerig upp över öronen, bokstavligen! 
Vi tog en fikapaus när vi var halvvägs, hundarna fick vatten och lite gottis och sen pep i iväg igen. 
Man kommer inte ifrån att det är lite härligt när vi kom travande alla genom skogen! 
Vi  mötte ju lite folk här och där som stannade upp och väntade. Några frågade "men hur många ÄR ni??" :-D
De flesta vinkade och önskade gott nytt år.

Vi gick på lite drygt 3 timmar och vi var ganska slut när vi flåsade oss uppför de sista backarna! :-)

Drygt 19 00 steg hade jag jobbat ihop när jag kom hem och ställde mig i duschen. Jag var helt sjöblöt ända in på kroppen!
Jag var helt säker på att jag skulle ha träningsvärk från hell när jag vaknade idag, men det var inte så farligt ändå. 
Det var trots strapatsen jätteroligt! Jag träffade på grannar som jag inte hade en aning om att dom bodde här, och jag fick se att många av hundarna som var med uppförde sig betydligt sämre än Bella, som jag ändå bitvis kämpat med. 
Hon skällde inte en enda minut, medans andra levde rövaren. Vissa var ordentligt reaktiva och vid ett par tillfällen rök ett par hundar ihop. 
Det finns ju alltid folk som släpper sina vind för våg och låter dem hälsa på allt och alla. Sen är de flesta hundar inte så sugna på att vilt främmande hundar kommer för nära - då smäller det. 

Så promenaden har get mig mer råg i ryggen att båda hundarna faktisk funkar riktigt bra att ha med lite överallt. Jag behöver inte skämmas, för andras hundar beter sig betydligt sämre! :-D 
Det var också roligt att gå den här rundan, som jag varit sugen på men inte hittat runt! Nu vet jag hur man kan gå och var man får gå. 
Så när det blir vår, ska jag gå den igen men från andra hållet för att hitta en bättre väg. Sen blir det en perfekt utflykt när vädret är underbart och man vill gå en lång dagstur. Vi gick rätt fort, men man kan gå betydligt långsammare och kika på vacker natur och stanna och ta en lång fika. 
Det är magiskt vackert på sommaren kan jag misstänka. 

Väl hemma hoppade jag i duschen och joinade sen maken i köket som börjat förbereda nyårsmiddagen. 
Jag hann precis sminka mig lite och dra på mig lite snyggare kläder när första gästerna droppade in. 
Smart nog dukade jag bordet kvällen innan och hade gjort ett minut schema för maten, så det gick ju bra! :-)

Alla barn och svärmor dök upp. 
Maken och alla killar hade varit på Bio kvällen innan, så äldsta dottern med familj sov över och var redan på plats så att säga. 
Det är verkligen guld att vi tog hem bäddsoffan från landet! Dom har sovit i den mer sen vi flyttade hit än någon annan sovit i den under alla år innan! (Den stod i vardagsrummet i radhuset i många år)

Vi öppnade klapparna som inte delades ut på julafton pga sjukdom. Egentligen var det ju bättre, nu fick barnbarnen en omgång till liksom! :-D
Sen, käkade vi så att vi rullade från bordet. 
Till förrätt la jag potatisbullar i voffeljärnet så att det blev som vofflor. Jättegott!
Vi toppade dem med lax, räkor, kaviar, rödlök och rökta räkor. Så. jäkla. gott! Jag är inte så förtjust i potatisbullar i vanliga fall, trots att jag älskar potatis i alla former, men just som voffla var det riktig gott, så det kommer jag att göra oftare. 

Sen efter lite vila blev det den klassiska potatisgratängen och oxfilé, med sallad till. Fjantgott!
Till efterrätt var det små glasspinnar vilket var alldeles lagom till en kopp kaffe. 
(Jag åt ingen! :-))
Sonen med familj åkte hemåt när det var dags att peta barn i säng. Lilltjejen hade vägra att sova middag, för hon var så uppe i varv över att dom skulle hit på "fest" vilket gjorde ju att hon tvär kroknade vid 19 och ville åka hem självmant. Gullrumpan!

Vi andra satte oss och spelade spel tills det var dags för 12 slaget. 
Delar av familjen gick ut för att titta på fyrverkerierna. Jag och Minime satt i tv rummet med hundarna. Jag drog för gardinerna, drog igång musik på tv:n och så fick dom fryst godis att slicka på. Dom reagerade inte alls på smällandet. 
Tom mindre än förra året då dom också var rätt chilla. 
Jag upplevde att det smälldes mindre i år dessutom, så stunden gick oss smidigt förbi faktiskt. 

Vi kröp i säng ganska direkt efter, för vi var trötta hela högen och vi sov länge alla i morse. Jag vaknade av att lilla barnbarnet höll låda i köket. :-)
Äldsta dottern och jag lyxade loss med riktigt god frukost på rester från igår! 

Dom packade ihop sig och åkte hemåt vid lunch. Det är så mysigt att dom är här lite längre, för lille herrn behöver tid att tina upp. 
Nu kryper han och det är inte långt bort att han springer runt! Han är helt klart skitfrustrerad över att inte kunna ta sig runt och välja själv vart han ska! :-)

Jag gick direkt på jobbet att ta bort julen när dom åkt! 
På ett par timmar försvann allt jul relaterat inomhus. Utomhus får allt hänga tills det blir så ljust att vi bara drar ur elen. :-)

Det är så skönt att plocka bort allt och städa av huset. Plötsligt blir det så lätt att andas i rent hus! 


Det är så mysigt att tända vanliga ljus. 

Jag har en semesterdag kvar innan det är dags att återvända till vardagen. 

Jul lådorna ska upp på vinden och det ska köras lite grovsopor, sen ska jag njuta av min sista dag. 
Som vanligt är det skönt att dra igång vardagen igen när man väl gör det. 


Jag sög i mig sista slurken Amarone i kväll, jag för snål för att slänga! :-)
Det går bra att hoppa sockret och det var mest försa dagarna som jag hade ett sug, nu jobbar jag mot ovanan att peta in något hela tiden.
Eftersom det gått så bra, så ökar jag nu på och går in på periodisk fasta. Mitt ätfönster blir mellan 9-18 nu ett tag. 
Det gör ju också att jag äter mindre dolt socker, att jag har ett mindre ätfönster. Då blir det frukost, lunch och middag. 
Det är inte kul när kläderna sitter tight och jag inte har ork. 
Jag har inte tid med att inte ha ork denna vår! :-)

Det händer mycket spännande och man ska akta sig vad man önskar, som jag brukar säga.....;-)

Så, Gott Nytt år!
Välkommen 2024!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar