Sidor

söndag 14 januari 2024

Året som gick.

 Jag hade ju tänkt summera året som gått, men det har som varit ett mellanår känner jag. Inte så mycket att summera. :-)

Det bästa som hände 2023 var ju att lilla barnbarnet föddes! Tänk att han blir ett år snart, lilla gubben. Fyra tänder har han, kryper och ställer sig mot möbler. Gullrumpa! 
Äldsta sonen med familj flyttade också in i sin nya lägenhet bara ett stenkast bort. Så skönt! 
Dom hade lite panik innan för dom ville verkligen flytta innan äldsta barnbarnet ska börja skolan och nu hann dom det! :-) 
Området är jättefint och det är mycket närmare till oss. 

Så det hände ju bra saker 2023 - och jag fick ju nytt jobb, inte att förglömma! :-)

Sen har det ju varit ett år av krig, höga elpriser, höga matpriser och stigande räntepriser. Ett mörkt år för många och på många sätt. 

Mycket oro av olika slag då man inter riktigt har vetat vart något ska ta vägen över huvud taget. Sen vänjer man sig liksom och anpassar sig till situationen och gör det bästa av det. 
Och 2024 känns lite mer stabilt ändå. Även om krigen rasar och otaliga knäppa gubbar slåss om makten. 

Nåja, det sista som lämnar en är ju hoppet, så man hoppas ju på att det här året ska bli bättre än de senaste.. 
(Vi har ju haft massa kul och roligt privat under senaste åren som tur är!)

Jag rensade ju ut allt godis som fanns kvar i huset efter julen och tog med allt till kontoret! :-D 
Mina kollegor sa "men va f-n!!" men sen moffade dom ju i sig för fulla muggar! 

Det var skönt med helg, för vi har haft en helg som har varit nästan helt tom... Jag vet inte när det hänt senast faktiskt. 
Senaste åren har det gått i ett hela tiden och något har alltid varit i pipen. Vi har inte haft en obokad/planerad helg sen strax innan jul 2021 faktiskt.

Vi bestämde på typ juldagen att vi inte ville bo kvar i radhuset, vi kunde inte vänta på "sen" längre utan nu ville vi trivas där vi bor, på heltid. 
Och då var den bollen i rullning, med lite upprustning av radhuset, packa ner nästan hela radhuset inför fotografering och visning. 
Sen hittade vi huset, började planera flytt och renovering. Vår och sommar på landet och sen alla projekt i nya huset som har gått i ett till typ nu. 

Men - plötsligt har vi nu helger som inte är fullbokade från morgon till kväll. Najs! :-) 
Skönt att ha en sån period innan gräset på landet växer som ogräs och behöver klippas varannan vecka. 

Idag unnade jag mig en ny liten mixer. Jag älskar smoothies och Minime behöver få in sig lite mer frukost än hon gör. Alla barn har haft svårt med frukost och hon som dessutom äter medicin som tar bort matlust har det ännu jobbigare. 
Men smoothies brukar gå ner och om så bara ett par deciliter är det bättre än inget alls. 

Men när vi gör i stora mixern så blir det så mycket ofta, sen ska det över i en kanna som blir stående i kylen och så häller man ut. 
Nu köpte vi en liten, som mixar direkt i en flaska som man kan ta med sig. Supersmidigt!

Varför har jag inte köpt en sådan tidigare kan man ju undra! :-)

Minimes skola ska ha öppet hus i veckan och dom ska passa på att sälja bakverk för att få in pengar till skolbalen. 

Hon intog köket strax efter lunch och var klar ett par timmar senare. :-) Många goda kakor blev det!
Som jag inte smakade på... vilket inte var det lättaste..

Jag passade på att testa att göra sockerfria "kakor" på banan, havregryn och jordnötssmör (som det ju är lite socker i) 

Jag ringlade 90% choklad över när dom svalnat. Det är ju inte på långa vägar lika gott som en vanlig kaka, men ändå något litet till kaffet. 

Jag ska leta fram mina recept jag lagade mat av när jag gick all in utan socker förra vändan. Det finns mycket gott och smaklökarna ändras när man tar bort sockret, så saker smakar mer och annorlunda. 

Det är så skönt att bara vara hemma och fixa. Jag är en riktig hemma katt och kan verkligen njuta av en helg helg bara hemma. 

Sen finns det ju alltid pyssel, man blir som aldrig klar riktigt.

Nu njuter jag också av alla fina tulpaner! Jag kör tulpaner ända fram till jag kan ta in blommor från trädgården. 
Det ska bli så kul att se vad som tar sig i trädgården till våren. Allt blev ju nysatt och flyttat till andra platser förra sommaren. 
Nu ska det börja visa sig om allt trivs och växa som sjutton! :-)
Och "hål" ska fyllas. Jag har några favorit rosor på landet som jag inte hann gräva upp förra året för att flytta. 
Till våren ska dom klippas ner, grävas upp och flyttas hit. 
Men - det känns långt bort när vi nu igen har minus 16! 
Ysch, nu får man kämpa! 🙂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar