Sidor

onsdag 31 januari 2024

Hjärnan brinner...

Alltså, när man inte trodde att det kunde bli halare, så blev det! 
Galet! 
Men nu småregnar det, så jag hoppa att skiten smälter innan det kommer mer snö eller blir kallt. 

Där det inte är snö och halt nu får man lite vårvibbar. Det formligen forsar vatten ur skogen och fåglarna kvittar, det är mysigt! 

Jag har testat lite "inte så söta" bakverk. Man vill ju ha något till kaffet ibland och det går ju att fixa. 
Häromdagen testade jag ju hallonpaj som blev god. 

I helgen testade jag dessa "havrebåtar" som jag gjorde i muffinsformar, där jag trycket ut degen så att det blev en grop som man kan fylla.
Lite sötning är det med honung, men det är ändå inte så sött att det drar igång mitt sug. 
Jag fyllde den med youghurt och bär och även maken och Lilleman tycket att det blev gott!
Man kan tex äta det till frukost, eller mellis. 

Mysigt!
Vi var ju iväg på gymnasiebesök i helgen och jag fick en bra upplevelse både av platsen och skolan. 
Det ligger flera gymnasier på samma ställe vilket är jättebra. 
Kompisar som inte söker till samma skola eller samma linje kan ändå träffas på luncher och håltimmar vilket ju är kanon. 
Minime var ju rätt säker på vad hon ville söka för linje och har gjort det i första preliminära valet. Samma linje på tre olika skolor. 
Men, när vi var där och lyssnade på rektorn så insåg hon att hennes drömyrke, veterinär kanske inte var så omöjligt som hon trott. 
Vi har hela tiden utgått ifrån att man då måste läsa natur på gymnasiet och dit räcker inte hennes betyg, pga dyslexin.
Men både på den här skolan och flera andra finns linjen "smådjurs vård" på naturbruks linjen. Vi har hela tiden tänkt att naturbruk är kossor och hästar! :-)
Men - man kan gå smådjur, lägga till flera fördjupande kurser och sen efter gymnasiet läsa upp ett par ämnen på komvux och sen söka till veterinär om man önskar det. (galet svårt, men det går)
Man kan också gå andra YH eller Högskolekurser för att bli tex operationssjuksköterska, ultraljudspeciallist, röntgensjuksköterska osv osv. 
Allt inom husdjurs vård och jobba på veterinärmottagning. En elev som gått på en av skolorna jobbar nu där vi opererade Heidi när det begav sig. 

Så, nu har har hon vänt på ansökningarna och har djurvård först. (Hon la till det som sista ansökan först för att hon trodde att det skulle vara galet mycket matte)
Och idag fick hon ledigt från skolan för att åka och testa att var med nästan en hel dag på just djurvården och sen gå direkt och vara med på ett par lektioner på det hon först valde, hår och makeuppartist.
Hon hade haft en kanondag och fått träffa massa djur och hälsa på vid skolans hunddagis! 
Vilken lyx! :-)
                              
Det är inte lätt att välja van vill göra framåt. 
Hur det än blir kommer gymnasiet att bli kanonbra för henne. Jag märker redan nu hur hon tuffar till sig och känner att det finns en plan. Och det är modigt att åka iväg och vara med på en sådan här heldag, där hon inte känner någon alls, det är inte lätt. 
Men man växer ju vid varje steg som tas -Vilken resa hon gjort på tre år! Så fantastiskt att se!

Avis är jag också på att hon förhoppningsvis ska få jobba med djur resten av livet! :-)
Jag fortsätter att träna dessa två galningar. 
Det märks att dom växer till sig dom också och blir äldre och lugnare. Hade någon sagt för drygt ett år sedan att jag skulle kunna ha Bella med mig vart som helst nästan, så hade jag inte trott det. 
Men nu är hon cool! 


På gårdagens kurs, vågade hon tom nosa på en stor labrador som är jätte nyfiken på henne. :-) När jag sa till matte att hon aldrig tidigare vågat gå så nära en annan stor hund, blev hon nästan tårögd! 

Flera hundar på kursen är galet reaktiva, så hon formligen duschas i tokiga hund möten, men som ändå inte påverkar henne. 
Dom når inte henne och får inte hälsa på henne, utan hon bara hör och ser dem. På fyra veckor tål hon redan galet mycket mer än tidigare. 
Så henne är jag inte ett dugg orolig över att ha med på kontoret när jag byter jobb. Det kommer att gå bra. 
Lillfjant däremot, hon är mycket pratigare och har lätt till skall, pip och gnäll. Så henne kommer jag att få jobba med ganska hårt nu. 

Preparatsöket går jättebra och jag har fått massa bra idéer om hur vi kan träna vidare. 
Den här bilden vill inte vända sig rätt - men det är doften vi övar med och nu hittar hon de där små dosorna direkt, var jag än gömmer dem nästan. 

Perfekt att kunna göra både inne och ute. 
Jag ser fram emot att gömma dem ute när det blir varmare. 

Jag ska träna Heidi på det också och sen träna Bella på det som Heidi lärde sig på sin kurs. 
Det är bra att få nya idéer och kunskap hela tiden. 
Kul är det hur som helst. 

Jag har tagit mina sista semesterdagar och har nu långhelg vilket är så skönt! Att ta ledig mitt i "ingenting" är ju bara underbart. 
Men - jag har ju åkt fram och tillbaks som en galning hela dagen och uträttat en massa ärenden. 
Det blir samma lika på måndag, jag har ett par grejer som jag aldrig hunnit med som ska lösas då. 
Sen är det bara tre arbetsdagar kvar.
Jag låg och tänkte på det när jag var på massage idag, nästa gång jag är där, då har jag börjat mitt nya jobb! 
Så svårt att ta in, nästa fredag börjar jag. Nästa vecka!
Dessa tre månader har känts som ett halvår, otroligt långa. Jag tror att det hänger mycket ihop med att jag sa upp mig innan jul- det känns ju som jättelänge sedan.
Nyår känns som evigheter sen. 
Hade jag sagt upp mig första januari så hade ju inte första april varit så långt bort. 

De tre sista dagarna har jag full kalender vilket är lite skönt faktiskt och sen är det direkt på nästa. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar