Sidor

söndag 4 februari 2024

Hundar, ungar och hembryggt äppelvin.

Alltså visst är det konstigt. 
Det har känts som att världen har varit bottenfrusen, så mycket snö och is, kalla vindar och mörkt. 
Och helt plötsligt så regnar det lite, blir ett par plusgrader och blåser så att snö och is försvinner. 
Sen kommer solen och en blå himmel - direkt får man vårkänslor! :-)
Det känns som påsk! 
När solen skiner och man vill gå ut, men det är skitkallt, så man kläder man hittar och sätter sig med en kopp kaffe i lä. 
Det blir en sorts ny doft, vårdoft!

Jag sparade inte så många pelargoner från i somras, men fyra stycken har jag övervintrat. 
En av dem mår kanonbra! 

Jag vet nu vilket fönster som funkar bäst! 
Det fönster som har sen dag och kvällsljus är absolut bäst. Där får blommorna ljus men inte sol. 
I de fönster som står mot baksidan upplever jag att blommorna blir tanigare. 

Jag ska åka och köpa tomatfrön och börja driva redan nu, så att dom hinner växa till sig så att man kan ställa ut den i slutet av maj, början av juni. 
Jag har varit för sen på bollen flera år så att tomaterna har kommit på hösten först. 
Köksfönstret får vara drivbänk. :-)

Vi tog ner all jul belysning i trädgården idag också. Nu känns det som att dom gjort sitt för att lysa upp. 
Och jag får ju hålla mig för att inte börja kratta och ha mig! :-D
Det kan ju komma flera meter snö flera gånger om ännu. 

Nu har vi dragit igång våra "söndagsmiddagar" med barnen igen. Det är så mysigt!
Vi kör inte söndagar, för då är alla så fokuserade på veckan som kommer. Det ska tvättas, handlas och fixas matlådor. 
Så vi kör lördagar och tidigt. Alla dyker upp efter lunch och sen hinner vi umgås innan vi sätter oss till en tidig middag. 
Nu händer det så mycket för alla så vi fick ha en "vad händer i allas liv" runda. :-) 
Flera av oss byter jobb, flera har fått mer ansvar, två ska göra skolval. 
Jag blir så varm i hjärtat att se alla i samma rum och höra babblet och skratten. Vi har så otroligt roligt och driver hejdlöst med varandra. 
Och nu är barnen så stora så tom dom två minsta leker med varandra. :-) 
Minstingen kryper med raketfart nu och är så go och glad! 
Vid jul var han ganska pipig och gnällig och det märktes att han var uttråkad och less på att inte kunna röra sig. 
Nu är han bara go och glad och vågar tom krypa iväg ifrån mamma och pappa. Så härligt att se. 

Äldsta barnbarnet kör sitt eget race, han är så pass mycket äldre. Tänk att han börjar skolan i höst! 
Galet!
Vart tog den tiden vägen? Det är som att det var förra sommaren som vi åkte och hälsade på dem på BB. 
Och samma med den här gullrumpan!
Det är snart ett år sedan som dottern stod på knä i vardagsrummet och andades med värkarna! 
Så härligt att jag har fått vara så närvarande vid alla barnbarnens födslar!
När lilltjejen föddes var jag ju hos stora killen under tiden och fick ju se henne när hon bara var ett dygn när dom kom hem. 

Hundarna sköter sig så bra nu!
Dom får alltid vänta uppe när alla väller in, för att inte springa runt och skälla. 
Sen när dom taggar ner får dom komma ner och vara i rummet bredvid med grind emellan. 

Lillfjant tycker att det är förfärligt att inte få vara med så hon försöker krypa under grinden! :-)
Bella låg och sov långa stunder och bryr sig inte om allt liv och att barnen springer runt. 
Heidi skulle vilja springa med! 
Minstingen älskar hundarna!
Jag satt med Bella i knät vid bordet och han kröp runt på golvet och var på väg mot mig. Jag tänkte inte på det utan resten mig och gick tillbaks med Bella till det andra rummet. 
Då blev han jätteledsen! :-)
Så jag fick hämta Bella igen och låta honom klappa! 

Sen fick båda vara med men med koppel på. Dom ska också lära sig att bara sitta och inte springa runt, inte slicka på barnen och skrämmas. 
Dom är små, men det kan ändå hända saker, så jag lämnar dem aldrig själva eller lösa.
Kan jag inte ha 100% koll, då är hundarna inte med. 

Det har varit mängder med hund incidenter på senaste tiden, där dom bitit både barn, vuxna och andra hundar. 
Och ofta är det lösa hundar som är hundar! 
Eller så är det hundar och barn som ingen har översikt över. Hundar som äter, sover, tuggar på ben eller har en leksak ska barn låta bli. 
Om små barn vill klappa eller leka, då ska en vuxen vara med. En som känner hunden och vet vad fällda öron betyder eller ser när hunden får nog. 

Ett par kompisar med barn i tonåren kom över på fika under söndagen och där reagerade Bella helt annorlunda. Haidi skäller en stund, men hälsar sen gärna och vill vara med.
Bella är avvaktande och gillar inte alls främmande människor i hennes hem. Så hon fick vänta upp en stund tills hon lugnat ner sig. 
Sen fick hon sitta med mig och barnen fick sitta bredvid men inte röra henne, så att hon fick nosa  och närma sig när hon kände sig trygg i sin egen takt. 
Sen tog hon godis av dem och taggad ner. Men jag skulle inte lämna henne ensam med dem heller, trots att dom är stora. 
Det är mitt ansvar till hundra procent om något skulle hända. (Hon skulle aldrig bita någon, men hon vill ha avstånd och blir skällig om hon tycker att någon är för nära. Men hon flyr eller söker trygghet hos mig)

Ute ska hundar inte vara lösa alls. Punkt. 
Tom Bella jagar ju rådjur! Hon kommer bra på inkallning, men jag skulle aldrig ha henne helt lös. Hon får springa på lina så att vi ha en chans att trampa på den eller få tag i den. 
Trots det så drog hon häromdagen så att vi hann bli oroliga, för hon drog iväg nerför ett berg, där hon inte kom upp sen. 
Men, hon hörde ju mig vissla och sprang runt och mötte oss. Men, det gör ju att hon inte får springa så långt att vi inte når linan på ett tag igen.  
Och när det blir vår och koppel tvång läggs linorna undan till hösten igen. Det finns långa rullkoppel där hundarna nästan är lösa som kan användas. 
De som har sina hundar lösa påstår ju att dom har hundra koll och inkallningen funkar utan problem. 
Jo tjena, bevisligen gör det inte det. 

Hur som, så är det skönt att dom är så chilla runt barnbarnen och att dom verkligen känner att dom hör till flocken. 

Jag har ju semester även måndag vilket är skönt. Jag ska göra en del småärenden och bara njuta. 
Förbereda nya jobbet och lite annat jox. 
Det är så sjukt att tänka att jag äntligen är där. På fredag.. 
Nu ska jag rensa dokument, ta bort mappar, städa ur mitt skåp och tömma telefonen. 
Jag är med på mitt sista styrelsemöte, sista sektionsmöte, jag ska ha avslutnings samtal med min chef, sista eventet, lägga in out of offcie, lämna in hörlurar, dator och telefon och sen är det avtackning. 

Det ska blir så märkligt att gå ut genom dörrarna en sista gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar