Sidor

fredag 19 januari 2024

Kyla, baciller och gymnasieval.


Alltså, visst är det fint med mycket snö och klarblå/ rosa himmel... Men, lite less börjar man också bli. 

Inte så mycket på snön, men kylan!
Att ligga på -12/15 i flera veckor gör allt så jäkla bottenfruset. 
Det har varit lite fuktigt och så otroligt rått och då blir det så jäkla kallt. 

Det skottas lite sisådär så det är moddigt och halt. Usch. Jag har friktionsdäck på min bil och häromdagen när jag fick åka och hämta Lilleman lite akut i skolan när han blivit sjuk, var jag rätt förbaskad innan jag var där. Jag kom ingenstans och kunde inte bromsa!
Livsfarligt, så nu har jag kontaktat firman vi brukar köpa däck ifrån och hoppas att dom har däck som dom kan peta på min lilla bil. 
Det känns som att det blir en lång vinter annars.. ;-)
Förra veckan var det runt nollan ett par dagar och det var ju helt ljuvligt! Då gick man gärna ut på promenad. :-)
Nu vill ingen gå ut! Hundarna pinkar rekordsnabbt och lägger sig sen bland filtar i soffan. Det är inte kul för tassarna när det går ner under -10.
Tur att dom är små så att det inte gör något att dom inte får gå ut annat än pinka på flera dygn. 

Och sen har vi alla baciller som frodas i kylan. Jag blir så less! 
Nu har vi ju inga små barn som ska vabbas, men det känns lite som att man har det, för det har rullat runt sen november i framförallt Minimes skola.
Hon var ju rätt mycket sjuk i november och december och halva klassen har legat i omgångar inklusive lärarna. 
Nu hann hon vara i skolan hela första veckan och nästan hela måndagen, sen krokande hon på eftermiddagen och åkte hem med ont i magen och feber. 
Febern håller fortfarande i sig och går lite upp och ner. I fredags fick vi mail om att två av tre lärare kroknat, vilket kändes lite "bra" för ingen annan av oss hemma är ruttnar, så det är lite konstigt att hon kroknat i hög feber. 
Lilleman fick jag ju också hämta i torsdags för att han hade migrän. 

Det är fortfarande nästan lika kallt idag, men vi valde ändå att ta en kortare förmiddagspromenad, men när vi kommit halvvägs, tvärstannade Heid och när jag lyfte upp henne så kräktes hon över både mig och trottoaren!
Det var bara att skopa upp kräkset i en bajspåse (man vill ju inte att andra hundar slickar det i sig) och gå hemåt. 
Hon fortsatte att kräkas var och varannan meter hela vägen hem och sen ett par gånger hemma innan det lugnade ner sig. 
Som så ofta så piggnar hon på sig när hon kräkts några vändor och vi fyller på med vätskeersättning, men hon är sååå ynklig och ligger och piper. Hon tittar på en med en helt förstörd blick. 

Det behövs ju inte så mycket för den pyttelilla magen och ofta har jag ingen aning om vad hon blir dålig av. 

Jag hoppas att det lugnar sig med alla bakterier när det blir varmare ute. Jag har tidigare trott att kyla gör att baccilusker dör, men det är tvärsom. Dom frodas och sprids ännu lättare i kall, lätt luft.
Regn gör att bacillerna droppar till marken. 
Trött blir man på det också med andra ord. Kyla och bakterier - usch!

Nåja, livet rullar ju på och man får hitta annat kul och inte tänka på att man konstant fryser. :-)

När hundarna ska vara med på kontoret behöver dom ju känna igen dofter och kunna ligga skönt. Troligen ska dom ligga under mitt skrivbord, för det lär vara trångt i rummet där jag ska sitta. 
Stora bäddar går inte, så jag har köpt två filtar som är tjocka och mjuka, men går att vika ihop och göra mindre. Och även lägga undan när dom inte är med. 
Det är ju lite larvigt, men dom gillar inte vilka bäddar som helst. :-) Heidi har sina favoriter och Bella sina. 
Jag köpte en mindre bädd som jag ofta har i bilen och där sitter dom in den, men inne ratar båda den!
Ända tills jag ställde den i hallen för att ta ut den i bilen igen.. då lägger sig båda i den om jag är i köket. :-D
Nåja- dessa gillade båda direkt!
Dom nosade runt och la sig sedan på varsin. 
Nu har jag dom på hemmakontoret så att dom ligger på dem där och får rätt association till dem. När jag sitter och jobbar ligger dom där. 

Jag ska också börja använda galler till dem nu, så att när jag går ut ur rummet ska dom ligga kvar bakom galler, så känner dom även igen det. 
Så även då alla lukter är annorlunda, det kommer och går folk osv, så ska dom känna igen bäddarna och själva rutinen. 

Nu har jag även tränat nosework hemma med det kitt som ingår i kursen. Perfekt när det är så jäkla  kallt ute! 
(Själva kylan klara dom ju med så mycket päls, men tassarna far illa) 


Jag har gjort en burk med en smeller, som liksom är startburken. Den luktar hon på och sen säger jag "nosa" och så ska hon hitta de små dosorna. 

Man får akta så att hon inte tuggar i sig hela dosan, som är i mjuk plast. :-)

Äntligen har jag också fått min nya väska! Jag har avverkat flera stycken under åren. Dom går sönder i sömmar och dragkedjor när man använder dem ute i både kyla och blött väder. 
Men den här hoppas jag håller. 

Nu får jag också plats med allt man behöver ha med sig när man inte vill ha någon annan väska. 

Nu är det skönt med helg, som återigen är ganska tom. Så skönt och ovanligt! 
Att först sta sovmorgon och sen tänka "vad ska vi göra idag tro?" är fantastiskt!

Jag har varit både irriterad och frustrerad över lite grejer i veckan, men man kan ju bara påverka sig själv och bestämma sig för att låta saker glida.
Men mitt i att jag var rätt irriterad, så ringer min nya chef! 
Vi pratade ganska länge om bland annat min onboarding. Det ska bli så jäkla kul! 
Jag har ju fått höra lite mellan raderna av folk att jag inte är klok som går från offentlig till privat nu, när det är så oroligt i världen. 
Och att jag går till byggbranschen anses ju vara jätte dumt. Man tror ju att man vet allt om man pratat med någon i branschen. 
Men det finns ju något som heter affärshemligheter.. allt berättar man ju inte. 
Och jag kan inte berätta det jag vet, så det är ju bara att le och säga att det ordnar sig nog, jag är inte orolig. Och det är jag inte. 
Över 100 personer har sökt mitt jobb! Jag avundas inte chefen som ska välja bland alla dessa kan jag säga. :-)

Men det ska bli så roligt att få göra lite annat snart. Lära nytt, lära känna nya människor. Få lite mer luft under vingarna. 
En liten nystart!

Minime loggade in idag och valde gymnasium! 
Hon har tre olika skolor med samma linje och sen valde hon en annan linje på två olika skolor så att hon har fem val.
Så håller vi tummarna att hon kommer in på sitt förstahandsval. 
Vi ska iväg på öppet hus nästa helg och sen ska hon ta en prova på fredag på just förstahandsvalet. 
Spännande!
Från hösten har vi verkligen inga små barn kvar hemma. 
Yehoo! säger jag! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar