Sidor

onsdag 27 december 2023

Åtets sista dagar.

Alltså vilka vinterdagar vi har! Det är ju rena rama Narnia!
Häromkvällen när jag var ute med hundarna var månen helt rund och lös så pass att det blev skugga av träden på baksidan. 
Så vackert! 
Det är ett så klart barndomsminne jag har som är uppvuxen långt norrut, ute på landet. Där fanns inte en enda lampa så på vintern var det bäck svart. Man såg inte handen framför sig. 
Men på vintern, när månen var full så lyste den så klart att det blev ljust som mitt på dagen. 
Snön glittrade och det blev långa skuggor av alla träd, så vackert! 

Idag hade vi -4 och strålande sol.
Vi tog en sväng ut på landet för att hämta ved och där ute var det ju också helt ljuvligt. 

Snön hänger tungt på träden och jag vet inte när vi hade en så vacker julhelg sist.
Om vi ens haft det någonsin. Den här julen måste vi komma ihåg! Inget regn i sidled, slask och mörker. :-)
Troligen regnar ju det här bort vilken dag som helst - men nu är ju julen snart över och det kan regna bort! :-D 

Jag är helt dagvill nu. Knappt att jag har koll på datumet, men dagar är helt borta, men jag behöver ju inte heller tänka dagar förrän efter nyår! 

Idag när jag vaknade bestämde jag mig. Jag börjar min avsockring redan idag. Inte på nyårsdagen som jag planerat. Varför dra ut på det och moffa godis en vecka till? Det är bättre att bara rycka plåstret, så idag är dagen D. 
Varför berättar jag det för allt och alla då? Jo - för ju fler som vet gör att jag håller mig på banan. Det är fan skämmigt att berätta det och sen ramla dit och äta godis!
Så det är högt och ljudligt som gäller! 
Jag kan vara jäkligt envis när jag sätter den sidan till och nu är det dags att gräva fram all envishet som finns. 
Första två veckorna är alltid värst. Då gäller det att ta bra beslut nästan varje timme av varje dag och stå emot suget.
Värst är det på kvällen. När man sitter i soffan och liksom vill njuta och unna sig något, då är sockertanden stark. 
Så det gäller att hålla mig sysselsatt på kvällarna eller helt enkelt gå och lägga mig! 

Men, bara efter ett par dagar så känner jag ju hur jag blir piggare och sockret liksom går ur kroppen. Det är ett jäkla gift!
Och jag blir så sur på mig själv att jag trillar dit hela tiden. Jag vet ju att jag inte kan äta en ens lite socker utan måste köra cold turky. 
Nåja, nu kör jag igen! :-)

Jag fick ett jättefint och roligt Lego av maken i julklapp! Blommor!
Visste jag inte ens att det fanns. Pillrigt som sjutton, men roligt. 

Det är lite galet att det nu bara är ett par dagar kvar på 2023.
Jag skulle behöva summera det, men det har nog varit ett lite mellanår. Det bästa var ju lilla barnbarnet som föddes. 
Sen har det liksom bara rullat på. Inga stora upp eller nergångar vare sig på jobbet eller hemma. 
Tufft ekonomiskt för många och även för oss förstås, även om vi har jobba båda och "gamla" lån osv. 
Men allt har ju blivit dyrare. Maten stack iväg och även elen helt galet. 
Vi köpte ju stort hus precis i fel tid kan man säga. *ssss*

Nåja, jag ska summera året senare, men det har inte varit ett år att minnas direkt. Jag hoppas dock på ett fantastiskt 2024.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar