Sidor

fredag 22 december 2023

Nu är julen här!

Så har vi gått på julledighet! 
Alltså, jag mins inte när jag varit så lugn och i fas någon jul som nu! 
Så kändes det _inte_ i november! Då undrade jag hur sjutton vi skulle få ihop allt och har jag haft oceaner av tid sen den 22:a :-)
Huset är städat, vi har storhandlat all julmat, alla klappar är klara, inslagna och ligger under granen. 
Jag har tom grund dukat bordet!
Det är ju lyx att bara behöva åka och göra sånt smått som jag kom på i sista stund som marschaller och en sväng på apoteket, när alla andra var ute var rätt stressade och bar allt dom orkade i snöslasket. 
Bra planerat med andra ord! :-D
Sen har jag varit helt fel i knoppen, då jag gick på ledighet en dag för tidigt, så i mitt huvud hade jag 23:e redan igår! 

Vi hade planeringsdag min sista dag innan ledigheten och petade även in ett besök på Hallwylska museet. Så coolt!
Det öppnar 12 men vi fick en privat guidning en timme innan. 

Huset är galet vackert, men mest imponerad blev man ju över kvinnan som levt där och hur hon förstod tidigt att hemmet skulle bli museum. 


Det fanns tom kitschigare öppna spisar än vad vi har! :-)

Sen gick vi till Blå porten och åt ett riktigt gott Julbord till lunch.
Det gäller att prioritera vad man äter på julbordet när man ska äta flera stycken, så att det fortfarande är gott på julafton. 

Vi lyckades vara i stan en dag när solen sken, det är man inte bortskämd med denna vinter!

Mätta så att vi rullade fram, hade vi planering resten av dagen och sen blev det "sista natten med gänget" hos chefen långt in på kvällen. 
Som tur är så bor en av mina kollegor nästan granne med mig så vi delade på en taxi hem. Orka åka tunnelbana och pendeltåg mitt i natten när det dessutom småregnade. 
Jag var rätt glad över att vara ledig dagen efter, det var ju inte de andra! ;-)

Det var en trevlig avslutning på arbetsåret och lite märkligt blir det ju att inte ha mer än drygt 4 veckor kvar att jobba med dem. 

Jag var iväg och petade i mig en hel del jul fika på nya kontoret också. Det är ett jättehärligt gäng och jag känner redan att jag kommer att ha kul med dem!
Det var "secret santa" där vi fått en speciell person att köpa en liten present till och med tanke på presenterna, så har dom humor!
Jag hade fått lite inside information om personen jag köpte till och jag lyckades riktigt bra! 

När jag åkte därifrån var jag faktiskt rörd, för dom är så jäkla snälla och välkomnande, redan innan jag börjat! 
Nu gäller det för mig att möta upp kravet! :-) Men det ska bli så kul!

All snö regnade ju bort i veckan till min stora besvikelse. Jäklar, när vi haft flera meter, ska vi då ha en blöt och mörk jul? 

Men - det ordnade upp sig. Det började snöa redan igår och i natt har det bevisligen vräkt ner!
Det var riktigt kul att släppa ut hundarna på morgonen. 

Så vackert!
Vi tog en lång hundpromenad och sen fick vi skotta ganska länge för att få hela uppfarten ren. Det ska ju stå lite bilar här över julhelgen så det var ett måste. 
Rätt skön motion. 

Nu står skinkan i ugnen och efter den ska jansson in. Vi ska steka köttbullar och bara njuta av uppesittarkvällen. 

Det är så fantastiskt vackert när man tittar ut. 

Tom hundarna har fått ett jul bad och ligger och värmer sig vid brasan. 

Julefriden har lagt sig och jag ser fram emot en härligt Jul med alla nära och kära. 
Sen är det dags att summera 2023 och se fram emot 2024.
Nu vågar man knappt säga att man ser fram emot nästa år - jag hoppas på en massa bra, men med tanke på läget i världen så är det nästan mer som "vad ska hända för skit nästa år då"... 
Det har ju mest strulat sen 2020 - Men nu nu hoppas jag att det vänder!

Jag hoppas på ett guldår! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar