Sidor

lördag 16 december 2023

Vi ska ligga på laddning.

Nu har det verkligen sjunkit in att jag snart går på långledighet! 
Jag var ju inställd på att vara ledig två dagar innan jul och då göra det där sista. Sen ha ett par lediga dagar och sen jobba alla mellandagar. 
Men, nu känns det jättebra att bara ha en hel jobbdag kvar, sen gå på ledighet. Det ska bli så skönt!
Jag gick ner i varv så galet redan nu till helgen kände jag. 
Hösten har varit lite galen. :-D

Det blir lite stressigare de 4 veckor jag ska jobba sen efter nyår, men tack vare att jag inte tar på mig något nytt och överlåter en hel del till min kollega har jag betydligt mindre att göra och kan göra all min dokumentation då. 
Hon får häcken full under våren dock! Men, det går inte att göra på något annat sätt. Jag måste lämna över till någon och det är lika bra att hon tar över helt och jag bara finns som stöd i bakgrunden. 
När jag sen slutar, då måste hon flyga själv i det projekt som är i april. 
Av de två projekt jag har i februari hinner jag ju riva av ett, men det andra sker veckan efter att jag slutat och även där är jag med som stöd, men har inte huvudansvaret.

Jag tycker ju att tre månader är så länge, medans alla andra tycker att det är kort. 
Det ska bli så kul att åka och hälsa på nya jobbet igen. Dom är så jäkla gulliga!
Jag la upp ett inlägg på Linkan och fick så gulligt svar. :-)
Men det är förstås lite pirrigt. Nästan 10 år på samma ställe är länge! Jag kan allt jag behöver kunna på mina fem fingrar även om man så väcker mig mitt i natten. 
Jag känner så mycket folk och har koll på så mycket - sen kommer jag ju inte att kunna något och inte veta något ett tag! :-)
Men det ska bli så spännande och roligt att lära mig en helt ny bransch, få ett nytt sammanhang och lära känna nya människor. 
Det ska också bli skönt att få lite mer friare tyglar, kortare beslut och andra problemlösningar. 
Och det roligaste är att jag kommer att ha kvar ganska många av mina gamla kontakter och kommer att hålla kontakten med mina gamla kollegor. 
Det ska bli jättekul att gå på de event jag tidigare ansvarat för och bara njuta av att vara gäst. 

Vi är klar med nästan  alla julklappar! Yey!
Som vanligt är paniken stor när december kommer och till när vi låg sjuka rätt länge, men sen ordnar det sig ändå. 
I lördags tog vi en rejäl sovmorgon. Jag släppte ut hundar för första kisset vid 6, sen somnade vi om och sov till 9:30!
Det har inte hänt på väldigt länge. 
Jag som vanligtvis sover som en liten gris har sovit otroligt dåligt under senare delen av hösten. Det har funnits orsaker till det och nu sover jag bättre. 
Men - i vanlig ordning, när jul och nyår är över, är det dags för en avsockringsperiod - igen. 
Det är ju så jag funkar. Jag avsockrar mig och mår jättebra. 
Sen händer något och jag ramlar av den smala vägen och börjar unna mig liiiite choklad och sen ramlar det på och vips äter jag rätt mycket socker igen.

Just nu äter jag inte alls så mycket som jag kan när det är riktigt illa, men för mycket helt klart!
Då sover jag sämre och mår generellt sämre. 
Ska jag ha huvudet med mig på nytt jobb, måste jag skärpa till mig och då ska sockret bort. 
Runt jul är det alltid svårt, så det är ingen idé. Efter nyår är det alltid lättare. 
Men det var skönt med en rejäl sovmorgon! 

Maken och Minime drog ut på det dom gör bäst - shoppar julklappar!!
Jag gillar vare sig att trängas eller shoppa och tycker det är rätt tråkigt, medans dom två är riktigt bra på det! :-)
Vi är så pass många att det blir en del klappar även om vi försöker hålla ner antalet. 
Under tiden åkte jag och Lilleman och köpte gran!
Vi hittade en riktigt fin gran, lagom stor. Jag ville ha en liten och inte så vid och det hittade vi. 
Vi hade en fundering på plastgran, men det vill jag inte.
Nu när vi bor så att vi kan elda upp den efteråt, då vill jag ha en äkta.
Det är bökigare att vika ihop och släpa upp en i plast på vinden.
Jag tycker att den är jättesöt och doftar ljuvligt. 
Och den blev så fin när den blev pyntad. Så lagom stor så att den inte tar en massa plats. 

Söndagen blir stora inslagningsdagen och allmän vila.
Lilleman har redan gått på jullov och firade in det med kompiskväll där det tittade på en boxningsmatch och käkade pizza. 
Vi vinkade av sista kompisen 07:30 när hundarna behövde ut. 🙂
Så han gick och la sig när vi vaknade och kommer ju att sova bort dagen. 
Det är honom väl unt.
Det är så skönt med det här huset. Dom intog undervåningen, vi stängde dörrarna till matsalen och stördes inte ett dugg.
Hundarna sa till några gånger när dom inte kände igen rösterna, men det är verkligen ett hus för umgänge och fest. 

Minime går hela veckan innan lov och maken går på ledighet dagen efter mig 
Det ska bli så skönt! 
Tyvärr har nästan alla snö försvunnit. Det är så tråkigt med smuts och slask, men det är ju som vanligt..

Men det känns som att vi får en lång, lugn och skön julhelg.
Vi kommer att ligga på laddning :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar