Sidor

söndag 10 december 2023

Nya tider stundar

 Jag ska byta jobb! 

I februari är det dags att ge mig ut på nya äventyr efter rätt många år på nuvarande jobb. 
Jag har 3 månaders uppsägningstid, så efter att jag skrivit på avtalet för den nya tjänsten och skrivit på uppsägningspapprena på nuvarande jobbet, så har ju allt fortsatt rulla på som vanligt.
Nästan så att jag glömmer bort att jag inte ska jobba kvar efter en stund. 
Till och med så att jag fått hjärnspöken och tänker att jag har drömt alltihop! :-) 

Som tur är så har jag träffat på både blivande kollegor och blivande chef flera gånger under senaste veckorna och idag var jag och maken medbjudna på julbord, där jag träffade nästan alla nya kollegor med respektive, så nu vågar jag liksom tro på det! :-D 


Jag är jättestolt över att jag fick jobbet, för det var så många som sökte. 
Det var inget jag direkt hade planerat, söka nytt jobb alltså, men jag har tänkt ibland att det kanske är dags. 
Och jag har längtat tillbaks till privata näringslivet lite då och då, så när jag råkade se en spännande tjänst på ett företag jag haft ögonen på ett tag, då kunde jag inte låta bli. 
Rekryteringen var ganska lång och gedigen, men gick ändå fort såhär i efterhand, Det är ju när man är mitt i det och har fjärilar i magen, går på intervjuer och sen väntar som det känns länge. 

Jag blev ombedd att tänka ut tre referenser efter två intervjuer och ett par tester. Två av dem kontaktade jag först när de efterfrågades, den tredje kunde jag fråga ganska tidigt i processen.  
När man kontaktar referenser är ju risken rätt stor att informationen läcker, så man måste vara försiktig. :-D
Av lite olika orsaker kontaktades just de två referenserna väldigt sent för mig. 
Jag blev intervjuad som en av de första men mina referenser ringes sist, just för att undvika att det skulle läcka ut i onödan, så när jag fick den där uppmaningen "ge oss deras info", då blev jag skitnervös! :-D 
Jag fick ju veta av dem när dom kontaktats, så när rekryteraren skickade mig ett sms dagen efter att jag skulle ringa upp, så tänkte jag "fan- nu ringer han och berättar varför jag inte fick jobbet och vad det berodde på men ändå skönt att få veta så pass snabbt. "

Men i stället säger han "jag har skrivit ihop ett förslag till dig, som jag tänker att du kan fundera på och sen bestämma om du vill komma till oss! "
Jag blev helt stum! Om jag vill ha tjänsten? Hell yes!

Så efter 9 år i offentlig tjänst ska jag nu tillbaks till privata näringslivet. Och det ska bli så kul! 
3 månaders uppsägningstid kändes så länge, men efter ett tag så är ju 3 månader inte så många arbetsdagar, till när julen kommer med en del lediga dagar. 
Men, eftersom det har tagit lite tid innan min nuvarande tjänst kom ut, hinner ingen ny komma på plats så att vi kan gå dubbelt. 
Så i mellandagarna blir det till att dokumenterar massor och skriva instruktioner.

Nu börjar det som sagt kännas mer verkligt och jag checkar också av planerade projekt som blir klara. 
I veckan hade vi en stor mässa som vi har årligen och som jag koordinerat under alla år. Nu var det sista gången. 
Lite känslosamt, men samtidigt så härligt att känna att det här var sista gången nu. Check på den! 
Nästa år, då deltar jag som besökare. :-)

Nästa vecka har vi ett stort frukostmöte - som också blir mitt sista. Check på den. 
Vid nästa tillfälle sitter jag i publiken. :-) 
Jag har älskat dessa uppgifter, men nu ska det bli skönt att inte behöva ansvara för dem mer. 
Det är ett event kvar sen som hålls precis dagarna innan jag slutar och två större som jag hinner förbereda och där ska en kollega bli så insatt att hon kan genomföra dem efter att jag slutat. 
Där är jag nog med som gäst, troligen. 
Så efter nästa vecka har jag inga större event kvar. Lite skumt, men skönt. 

Det ska bli så spännande med nytt jobb, största skillnaden blir att jag inte ska jobba lika mycket på distans längre och det blir mindre åka hit och dit. 
Som tur är så är en av mina nya förmåner att jag får ha med mig hundarna på kontoret om dom inte stör och skäller. Därför har jag börjat träna dem extra nu, så att dom ska klara av andra hundar som redan finns på kontoret och lite mer störning än vanligt. 
Jag tror att det kommer att bli bra och de kommer inte att behöva vara med varje dag förrän tidigast  till hösten när barnen får nya skoltider. 
Spännande bli det hur som! :-) 
Nya tider stundar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar