Sidor

måndag 25 december 2023

Juldagarna.

Så var juldagarna över.
Mysigast är det ju de åren vi har alla barn på just julafton.
Då får jag full julstämning på julafton och sen sover man länge på juldagen för att sen ligga i en hög, äter praliner och läsa en bok. 
Fördelen med åren då vi firar på juldagen är att julen blir lång över flera dagar. :-) 
Vi vaknade på julafton av strålande sol och -10 
Magiskt!!
Sen hade det ju snöat rätt galna mängder så vi fick skotta rätt länge. 
Men lite motion är inte dumt med tanke på mängden mat man petar i sig... 

Hundarna hade jul tröjor dagen till ära!

Vi fixade oss i ordning och hade en lite julklapps öppning med barnen, innan vi åkte iväg för att fira med andra delar av familjen. 
Där åt vi en god julmiddag och hade lite klapp byte. En stund efter att vi kom hem dök minsta barnbarnet med föräldrar upp efter att ha varit på firande med pappas släkt. 
Han hade varit trött precis när dom skulle åka men somnade en liten stund, så när dom kom till oss var det rocken roll! :-D 
Han var pigg och glad och orkade hålla igång till framåt 21! Bra jobbat med tanke på att han varit igång hela dagen och träffat mycket folk. 
Det är så mysigt att dom sover kvar! 
Att vakna av att höra honom tjattra är inte dumt alls! :-) 

Det var inte lika kallt denna morgon, men snön ligger så vackert! Det var halt när jag var ute på hund rundan men jättemysigt. 

Sen var det dags att duka bordet och fixa mat till dagens julmiddag. 
Jag gjorde en del mat redan den 23:e för att kunna ta det lite lugnt ändå. 

Bästa fusket är ju potatis och lök blandningen som blir Janssons frestelse. Man spar så mycket tid! 
Löjligt gott!! 

Skinkan blev jättegod och även så köttbullarna! 
Minime spritsade köttbullar tills hon inte hade någon känsel kvar i händerna! :-D

Det är så härligt att vi har lika mycket snö igen som vi hade innan regndagarna förra veckan! 
I dag skulle vi ju haft hela högen barn här, men sent igår kväll hörde äldsta sonen av sig, då höll han mest till på toaletten!
Deras lilla tjej hade varit dålig i början av veckan, men ingen annan... dock kroknade så sonen på kvällen. 
Så typiskt!
Vi är inte så petiga med förkylningar och annat, men magsjuka vill vi INTE ha! Varken vi, 76 årig svärmor eller minstingen.. 
Så till både deras och vår stora besvikelse, så fick dom ställa in firandet idag. 
Vi har liksom aldrig firat en jul utan dem! ( jo 2020, men då lämnade vi grejer i dörren och kopplade sen upp oss digitalt vid middagen) 

Det blev både tomt och konstigt att inte ha dem här, men inget att göra något åt. Vi hade redan bestämt att alla ska vara här på nyår som tur är, så vi får fira lite jul då också. 
Vi får ge tomten lite övertidsersättning så dyker han upp! :-)
Vi andra åt så att magen stod i alla hörn och sen öppnade vi klappar. Jag fick en jättefin tomte som jag önskat mig av stora dottern.
Här är uppfarten så pass stor så man kan inte ha små fjöspynt. 
Jag är sugen på att åka ut på rean och köpa flera stora tomtar, som kan stå på trappan upp till huset nästa jul. 
Jag fick också en skitcool keps av maken som jag knappt kommer att våga använda!
 :-D 
Läcker!
Jag tror att alla var nöjda med sina presenter. Vi har dragit ner rejält och det blir mycket sånt som ändå behövs. Tonåringarna fick mycket kläder, för det behöver dom ändå. 
Och så nåt roligt, som "vuxenlego" och pyssel som dom önskat. 
Nu är det också så roligt att Lilleman är intresserad av mat och kryddningar. Han älskar stark mat, så han och maken fick en gemensam låda med spännande såser och kryddning, till framtida matlagning. 

Det är roligt när barnen blir större för då blir det inte lika mycket "skräp" utan mer genomtänkta saker som är roligt och fyndigt. 
Sen blir det ju leksaker till det riktigt små förstås. 

Det är riktigt skönt att jag tog fler semesterdagar och är ledig ända till nyår. Nu blir som jul annandagen som jul dagen.
Lång promenad med hundarna, äta rester, bygga lego, läsa bok och bara njuta. 
Sen är jag ju lite knasig, men direkt julen varit så börjar det klia i mina fingrar och jag vill städa och fixa. 
Jag vill röja garderober, städa i olika vrår och liksom förbereda våren! 
Så, i år åker nog allt på nyårsdagen igen.
Förra året fick julen vara kvar en bit i i januari, men då blir det inte nu. 
Vi firar nyår med dunder och brak - sen är vi på andra sidan uppförsbacken och  jag får ny energi - vi går mot ljusare tider. 
:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar