Sidor

torsdag 11 maj 2017

Var är våren?

Det var ju en perfekt dag att bestämma sig för att börja cykla till skolan och jobbet i måndags. Not.
Snö har singlat ner så fint flera dagar och hela dagar! Helt galet.
Plus att det även har haglat!
Man kan säga att det var en skittvecka att cykla! :-)

Men det är ändå skönt på något sätt. Det är mysigt att cykla och går betydligt fortare än att gå.
Och man använder lite andra muskler och flås än när man går, så det betyder att det blir cykel för barnen varje dag och för mig 4 dagar i veckan är tanken.
En dag är det thaiboxning och då tar jag bilen för att det ska gå fort att åka hem och fiska med mig små boxare..
Lilleman längtar dock till att han ska kunna cykla till boxningen själv också och det är inte långt bort att han kan göra det. :-)
Nu är det mer att jag inte vill att Minime är ensam hemma under tiden han är där och jag är på jobbet...
Dock, nu växer hon på sig i rekordfart!
Det är nog det som är det coolaste med att ha barn, att man går så tydligt i mål med saker.
Dom lär sig sitta, krypa, gå, klä på sig, gå på toan, cykla osv...
Och så bockar man av vartefter "check, check"..
Nu tex pep hon ner i duschen själv igår under tiden jag fixade middag och kommer sen upp och har tvättat håret, själv!
Det brukar hon inte göra. Hon har jättelångt hår och det går åt lite balsam bland annat.. Men igår fixade hon själv.
Så från av att ha varit "liten" cyklar hon nu till och från skolan själv och tvättar håret själv! :-)
Jag har inga små barn längre. :-)
Det är så skönt. Och lite märkligt, för förra gången jag hade barn i den här åldern (ok, lite äldre) och kände att de blev självgående, då fick jag en bebis och var tillbaks i "träsket".
Nu blir det verkligen bara självgående! Najs!
Det är också fantastiskt att kunna jobba så nära att jag är en kvart bort, på cykel, om något skulle hända. Det är riktigt lyxigt faktiskt.

Och det är ju tur att dom är mer självgående nu, när dom inte vill vara på fritids längre.
Vi kommer att ha tre veckor i sommar där dom har lov och både maken och jag jobbar.
Första veckan ska Lilleman på kollo, kampsportskollo, vilket han är helt lyrisk över. Sen är det två veckor till.
Men vi löser det med hjälp av farmor och storasyster. Plus att vi kan vara lite flexibla med våra arbetstider.
Det är ändå skönt att vi är ur fritidstiden också. Min dröm är ju att vi kan flytta ut till landet så snart skolan slutar och sen bo på landet hela sommaren.
Vi har ju gjort det tidigare, när jag var långledig med barnen och maken pendlade.
Snart, om ett par år, kan barnen vara själva där ute och då kan vi bo där hela långa somrarna. Yey!
Nu hoppas jag att storasyster kan vara hemma ett par dagar i streck, så att vi kan vara på landet då.
Blir det varmt (vilket jag ju hoppas på efter den här våren!) vill jag inte sitta i radhuset!

I början av veckan gick jag en kurs i "kris"
Det har varit krisberedskapsvecka i hela landet, och man kunde gå en gratiskurs på tre timmar.
Väldigt intressant!
Mycket vet man ju, men det är bra att upprepa saker och få tips och råd.
Dessa fem behov behöver man se till att man kan uppfylla i minst 75 timmar om det händer något, exempelvis att strömmen går.

 Spontant kände jag att vi har rätt mycket på plats redan. Till hösten kommer vi ju även att ha lite alternativ värme här i radhuset då vi fick startbesked på att installera öppen spis igår!

Och man kan säga att allt det vi planerar på landet, som jordkällare tex, är en mycket bra idé.
Där ska vi bara hitta ett sätt att alstra egen ström, för att vi ska kunna vara helt självförsörjande. Solpaneler vore ju najs, tänker jag.
Det var både en nyttigt och spännande kurs, kan man säga. :-)

Veckan har annars rullat på. Kallt som fasen är det och många är sjuka. Jag tror att det hör ihop! Nu behöver vi både värme och sol.
Folk blir fasen deppade när det är så här kallt.
På jobbet har kontoret ekat tomt och många är hemma med sjuka barn. Skumt.

Det har pratats om lite varmare framöver och det hoppas vi verkligen på, annars vete sjutton hur man ska orka ur sängen på morgnarna. :-(

Idag, var jag dock på ett möte, där man på slutet lottade ut två buketter blommor och jag vann en! :-)
Vi får ju inte ta emot gåvor, men den här var ju inte värd någon större summa och jag tog med den till kontoret och satte den på rummet, så att hela sektionen kan njuta av den. :-)

Den fick vara solen idag.

Det är inte många skoldagar kvar nu, närmare bestämt typ 16! Det är ju fler faktiska dagar än så, men rena skoldagar är inte så många.
När jag tittar i min kalender är det också galet få dagar innan jag går på första semestervändan!
Det kommer att bli så bra att både åka utomlands men att också vara ledig i två perioder.
Så kommer jag nog att göra framöver.
Vara ledig kanske 1,5 vecka tidigt på sommaren, sen jobba ett par veckor och vara ledig igen i slutet av sommaren.
Eftersom att barnen inte längre vill vara på fritids som sagt, så kommer ju inte maken och jag att kunna ha alla veckor tillsammans heller, utan kommer att behöva dela på det lite.

Det är ändå skönt nu att se att det blir mindre och mindre i kalendern och på att göra listan. Jag kan nästan "ta på" sommaren! :-)
Flera sommaravslutningar är på gång, vilket är skönt. Det är något särskilt att ha "sista mötet innan sommaren", som skolavslutningar!
I år är vi ju även ledig på själva skolavslutningen, vilket är kanonskönt!

Just nu lägger jag sommarplaneringen, vad jag ska göra då när det lugnar ner sig.
Den här sommaren ska jag passa på att städa, både bland papper men även i datorn. Massor ska ordnas upp och slängas och system ska uppdateras.
Till hösten kommer vi att ha ett mer flexibelt kontor än vad vi har nu, iofs har jag och kollegan blivit lovade att vi ska vara kvar i vårt rum, för att vi har flyttats runt så många gånger.
Men, mig spelar det ingen roll, faktiskt, får jag bara två skärmar kan jag jobba var som helst och just två skärmar behöver jag inte alltid, så jag kan även sätta mig i en soffa någonstans ibland.
Men, vi kommer att behöva städa för att kunna ha våra saker på en liten plats.

Hösten kommer också att bli lite smått galen, faktiskt.
Vi har fått helt nya direktiv som gör att vi vänder skutan rätt brutalt. Saker vi tänkt göra blir lagda på is och nya saker ska genomföras.
Det blir galet men utmanande och roligt, tror jag. Vi kommer att få en ny kollega och det är valår!
Nästa höst är det val och det märks i hela vår organisation redan, att det är upptakt.
Strategierna vässas nu och som sagt, nya direktiv kommer.

Samtidigt känns det skönt att inte vara ny i gamet, när valåret drar igång. När jag började, hade det precis varit val och jag kom mitt i att det var, inte nytt styre, men lite förnyat får man säga.
Och väldigt, väldigt grinigt mellan partier och block.
Sen, omorganiserades stor del av organisationen och vi gick från att vara en ganska liten sektion till att bli gigantisk stor.
Nu är allt mycket stabilare och jag har varit med en vända. :-) Det är skönt!
Jag tänkte på det idag, att det finns väldigt lite som skulle få mig att byta jobb nu. Jag har ju en som ringer och tjatar ibland. :-)
Det är oftast jättekul och det är så spännande att vara mitt i det som händer. Och flera gånger senaste veckorna, när jag varit på olika möten, tänker jag att det är så skönt att vara på den andra sidan.
Inte behöva jaga kunder och intäkter.
Bara kunna ge service och göra det jag brinner för. Det är en ren lyx!
Och det jag jämt tjatar om - att ha så nära till jobbet är guld. Att kunna gå/ cykla. Och att kunna vara hemma på en kvart om något händer med barnen.
Det är värt jättemycket.

Sen är det ju som med allt annat, ibland blir man less. Varje dag är inte kul.
Häromdagen satt jag med min chef och drömde om att gå i pension! :-D
Så är det ju. Men i det stora hela är det fantastiskt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar