Sidor

måndag 1 maj 2017

Det rullar på! :-)

Välkommen Maj!
Som vi har längtat! :-)
Må värmen komma nu med, annars får man banne mig söka terapihjälp!

I lördags fixade vi med planteringar och röj. Maken och stora tjejen påbörjade restaurering av en bänk som gått sönder.
Mycket slipa och måla.
Jag åkte till Granngården och fyllde bilen, med både jord och perenner. Härligt att ha påbörjat årets plantering.
Jag planterar nu en bit av trädgården som är lite svårt, så jag prövar lite andra perenner, som jag inte är så förtjust i egentligen, men jag tror att det kan bli bra.

Minime fick tummen ur och städade sitt hus.
Vi har garvat så åt henne och en av våra grannar..När vi var där skällde Minime på honom för att hans utedynor var smutsiga. Han blev rätt snopen, men var inte sen att kika in i hennes hus när han hälsade på oss och utbrast "men HUR ser det ut här inne???" :-D
Nu städade hon sitt hus med stor frenesi!
Sen fick grannens bror kika in när han var förbi för att kunna förmedla informationen om att det nu faktiskt var städat! :-)
Hon tom diskade till och med alla sina små koppar och fat.


Vi åt lunch ute och det var ju hur varmt och skönt som helst!
Det är något speciellt med att kunna laga mat och äta ute.
Vi öppnade en flaska vin..

..och grillade på vår Ofyr.
Nu börjar vi få lite kläm på den! Vi grillade även middagen på lördag, men då blåste det så pass så att vi fick elda ganska  länge för att få värme.
Och i vanlig ordning, när vi grillat klart, då var värmen perfekt!
Men i söndags blåste det mindre och jag hade bättre kläm på eldandet, vilket gjorde att värmen blev bättre och grillandet fortare.
Efter middagen, drog vi på oss så mycket varma kläder som vi kunde och traskade iväg till grannarna.
Dom har en lite annorlunda skylt vid sin väg än vad vi har! :-)
Det står "lekande barn" på vår...det gör det inte på denna! :-D

Vi välkomnades av en av familjens katt!

Elden var igång och vi satte oss runt den på uthuggna stockar. De flesta av grannarna som bor i närheten dök upp så vi blev en 16-17 personser.
Det var jättemysigt och så vilsamt att sitta där och bara titta på elden, prata lite och ta varsin öl.

Stora dottern och Minime tassade hem vid 23 för att dom frös. Jag och Lilleman gick en stund senare och även maken dök upp strax efter 00.
Även om elden var jättevarm, blir man ändå frusen av att sitta still så det var jätteskönt att krypa i säng.
Jag vaknade ju i morse av att jag glömt att stänga av väckarklockan! Men det var ju jätteskönt att stänga av den och somna om!

Vi vaknade till en riktigt fin morgon! Wow!
Äntligen kunde jag sätta mig här, som är min plats på jorden! På trappan, med frukosten.
Nu har vi tagit ner två stora träd just här, så nu har vi verkligen sol från tidig morgon.

 Just "åka hem dagar" drar man ju inte igång några större projekt, utan det är att plocka undan, plocka in och städa av..
En promenad till havet hör ju till.
Det blåste ganska kallt här nere, men det är ju underbart!

 Vi satte oss i lä och bara njöt. Så underbart!

 Minme provade bryggan och lovade att vi nu kan gå ner hit med picknickfilt och fika och verkligen ligga still och sola här, utan att hon springer runt och riskerar att drunkna! :-)

Hon har inte haft ro att ligga här tidigare, men nu har jag en förhoppning om att vi faktiskt ska kunna lägga oss här i sommar och njuta av solen.
 Det blåser nya tider helt enkelt!
Äntligen.
Vi har också kommit en bit på väg gällande hur barnen ska ta sig till och från skolan.
Lilleman har länge tjatat om att få cykla till skolan, vilket han ju naturligtvis får göra. Problemet har ju bara varit hemresan, där han cyklar och Minime går till fots.
Hon går inte fort!
Så det har tagit sin lilla tid och han har föredragit att gå han med.
Men, nu kom hon själv med lösningen - sparkcykel!
Vi har länge sagt nej till sparkcyklar till båda och tycker att vanlig cykel är bättre, men nu har hon en poäng faktiskt.
Jag vill inte att hon ska cykla i trafik än, hon är för vinglig och har inte koll. Hon behöver cykla mycket mer innan dess och vi tog nu ut hennes cykel till landet för att hon ska öva och bli säkrare.

Men nu fick hon en sparkcykel, som är enklare att vika ihop och lägga i bilen när vi skjutsar henne på morgonen.
Sen går det lite fortare än att gå när Lilleman cyklar.
Det blir bra och hon är toksöt i nya hjälmen! :-)

Såhär får dom rulla nu till skolavslutningen och i höst tills det blir för kallt.
Sen borde hon vara mer cykelkompatibel till våren.

Det var skönt att vi hann fixa det på hemvägen idag. Vi hade ju noll lust att åka hem, men stora dottern hade en tid att passa så vi gjorde oss i ordning.
Väl klara fick hon ett sms med inställd tid, så vi hade inte så brådis ändå. Perfekt att passa på och fixa hennes nya "wheels" då. :-)

Idag var det tungt att åka hem, fy fasen.
Men jag försöker att inte ojja mig för mycket. Jag måste fokusera på det som är fantastiskt och inte känna frustrationen, som är min värsta fiende. Min värsta känsla är frustration!
Och det är lätt att falla i den fällan.
Men, nu måste jag tänka på hur fantastiskt det är att vi har denna härliga plats, landet.
Att vi kan njuta av båda boendena som vi gör.
Att vi faktiskt var kloka nog att köpa stället när vi gjorde. Vete sjutton om vi vågat nu.
Vi har ju också så fantastiskt nära att vi kan åka ut över en helg, vilket många inte kan, som har sommarställen.
DET måste jag fokusera på nu, när ja hest skulle vilja vara där jämt!
Just nu underlättar det ju inte att barnen inte heller vill åka hem. :-)

Men men, så är det.
Lilleman och jag satt med kalendern i morse och räknade skoldagar som är kvar till skolavslutning.
Det är exakt 24 stycken!
Sen är det en mängd helger, röda dagar och klämdagar...Tjopp.

Och nu kommer förhoppningsvis värmen, som gör livet lite lättare att leva. Hoppas vi!Det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar