Sidor

söndag 14 maj 2017

När det inte blir som man tänkt sig.

Helgen blev ju inte alls som planerad, men bra ändå! :-)
Vid middagen i kväll, skålade vi med barnen och konstaterade att det varit den bästa magsjukehelgen sen dom föddes! :-)

Hon piggnade ju på ganska snabbt i lördags Minime och åt rätt normalt framåt kvällen.
Vi andra, går ju runt och väntar på att bli sjuka. Oftast däckar ju nästa person inom ett par timmar så för varje timme som går känner jag  "yes det kan gå" ...
Sen ska man ju inte ropa hej. Ibland kan det ju dröja flera dygn, men nu känner vi oss rätt säkra ändå.

Efter att ha överlagt med svågern om dela av oss skulle åka till dem på kalas eller inte, kom vi fram till inte.
Det är inte kul att ens chansa att smitta en familj med 3 små. Så kul är det ju inte.
Så, i stället packade jag bilen full av grovsopor och åkte för att slänga. Minime hängde med, hon var ju lätt uttråkad..
Maken tog med sig Lilleman och åkte för att köpa födelsedagspresent till stora sonen, tillsammans med stora sonen. :-)
Det blir ju så när dom blir vuxna, det är inga större överraskningar vid födelsedagar för dom får saker dom behöver.
Nu blev det sponsring av ny dator, när hans nuvarande packat ihop.
Full panik, när man pluggar till jurist! Då behöver man sin dator och det blev jättebra.

Minime och jag traskade sedan i lugn takt ner till centrum.
Hon var inte jättesugen på mat, men pommes kunde hon tänka sig, så vi satte oss i ett hörn och mumsade pommes. :-)
Sen gick vi in på Kapp Ahl för att köpa badkläder till mig. Det är INTE lätt!
Jag drar M / 40 nertill och 85vD eller E upptill!
Gissa om det går att få till? Som tur är, så har man slutat sälja bikini i par! Förut fick jag alltid köpa två par och slänga en underdel och en överdel.
Nu är det lättare, men fortfarande om man vill ha bikini som är likadana upptill och nertill så går jag bet.
Tex hittade jag en fin som gick i blått och vitt. Där hittade jag rätt BH, men förstås då inte trosor i M.
(För, har man D/E i BH, så bör man också ha L eller XL i trosor???? )
Två olika sorters BH:er. En D och en E i svart och vitt.


Sen hittade jag en perfekt överdel som ju mer är som en topp.
Den kan man bada i och ändå gå över till tex en bar eller in för att hämta något utan att behöva klä på sig.
Den här känner jag att jag även kommer att använda här hemma och på landet, när jag vill sola men inte gå i bikiniöverdel.
Och - man döljer ju en "eventuell" bilring! ;-)

Det blev också två par bikinitrosor, i svart.

Jag köpte även en badkjol! :-)
Den är i "badtyg" så den kan bli blöt och jag tror att den torkar snabbt, men ser ju ut som en kjol.
Perfekt den med när man går direkt ur poolen och ska gå in en sväng eller om det är jättevarmt och man ska traska iväg någonstans.
Den känns sval, är lagom lång och har fickor. Blir nog en sommarfavorit.

Minime hittade två jättefina bikinisar, som var mer "barnanpassade" än dom annars brukar vara.
Jag brukar inte köpa badkläder till henne på Kapp Ahl, utan det har jämt blivit H&M, men nu blir det nog ändring.
Topparna var just toppar, som går en bra bit ner på magen. Det är liksom inte en BH.
Hon tyckte själv att det var mycket bekvämare och hon kommer att kunna ha topparna till shorts eller kjol och ändå se klädd ut.
Det är viktigt tycker jag när man åker utomlands och inte vill packa en massa, att man kan ha badkläder under och bara ett par shorts eller en kjol ovanpå och ändå kunna sätta sig i en restaurang eller gå till ett torg osv.
Nu är det bara Lilleman som ska prova sina badbyxor och sen är vi semesterklara på den fronten. :-)

Det var jättemysigt att strosa i lugn och ro till centrum, det har blivit otroligt grönt på bara ett par dagar.
Väl hemma satt jag mig på balkongen med en kopp kaffe och solade lite.
Så skönt!


Sen röjde vi både Minimes och min garderob, vilket behövdes! Hon har vuxit ur massor och sen har hon kläder hon bara inte vill ha. Jag kommer troligen aldrig att lära mig vad det är hon inte vill ha, för det kan ändras över natten! 
Vi blir lika oense varje morgon när jag plockar fram kläder och sen vill hon inte ha dem, eller vi plockar fram kläder på kvällen och sen vill hon inte ha dem morgonen efter. 
Det blir bättre, men oj som vi har bråkat om kläder genom åren. Och hon är bara 8!
Jag slängde också lite kläder som jag inte använt på länge och vände liksom på hela garderoben.
Lite mer somrigt längre fram och vinter längre bak. 
Jag hängde även om lite kläder och tittade igenom och provade lite. Som jag längtar efter att kunna ha kjol och klänning! Hittills har de ju varit för kallt.
Det är ju ingen större värme nu heller, men det måste ju bli snart.
Det kändes ändå skönt att det blev en helg hemma för att få röjt bland både grovsopor, kläder och hinna med att tvätta massor med tvätt, när det blev varken kalas eller landet. 

Jag får dock lite "kli" i kroppen om vi är hemma en hel helg och inte kommer ut alls.
Där är jag och Lilleman lika. Vi vill ut! Göra något, annars har helgen varit skit.
Jag föreslog att vi skulle cykla till ett naturreservat som jag länge velat se. Jag vet att man fräschat till det nyligen och lagt ut nya bryggor och spångar.
Men maken var inte så sugen på att cykla dit, så han föreslog ett ställe längre bort, dit man inte riktigt kan cykla utan måste ta bil dit och sen cykla på plats. 
Visst, sagt och gjort.
Vi sov länge i morse och åt en mysig söndagsfrukost. Vi ringde också och sjöng för stora sonen som fyller 24 idag!
(Galet!)
Sen fixade jag i ordning lite lunch och vi packade ryggsäckar, vilket visade sig vara en liten tankevurpa, för det visade sig ta jättelång tid att få till tackräcket!
Inte det som sitter på bilen, men cyckelräcket! 
Det är ganska länge sen vi köpte det, men har inte hunnit prova det och det var ju lite plockepinn och skulle monteras ihop och sen monteras på bilens räcke.
Det tog drygt 1,5 timme, vilket resulterade i att vi var tvungna att fixa lite lunch för att överhuvudtaget hinna en meter hemifrån innan barnen skulle vara hungriga.

Nåja, vi fick med lite svärande upp cyklarna på biltaket. Vi har ju en rätt hög bil... eller rättare sagt jättehög bil!
Sen räcke på det och två cyklar. Oj!
Varken maken eller jag är speciellt långa, så vi fick snällt gå in och hämta två köksstegar för att få upp dem på taket! Va! Det måste ha sett för jäkla kul ut, men vi bjöd grannarna på det! :-)

Nåja, vi kom iväg men jag kände bara att det inte alls var kul. Två cyklar på taket och två på dragkroken...
Vi åkte inte fort....Och dit vi tänkt åka, skulle det ta ca 45 minuter. Näe...
Plus att det ju naturligtvis började regna!
När vi åkt en bit röstade jag för att åka till ett helt annat ställe, där det inte är så cykelanpassat, men ändå fint.
Sagt och gjort.
Vi valde ett närmare som vi varit i förut, men naturligtvis blev det inte mycket cykling där. Det blev en bit och sen fick vi traska till fots.
Det regnade lite lätt, men var inte kallt, så vi gick till närmsta vindskydd där vi "slog läger"
Fantastiskt vackert, alldeles spegelblankt, men mörka moln. :-)


Vi drack kaffe och åt lite goda bär...
Bara att sitta här och njuta var ju najs!
Det är ju otroligt härligt att vi har så många fina naturreservat här omkring för folk att utnyttja.
Hade vi inte haft landet, då hade jag garanterat tvingat familjen att hänga med ut till alla reservat varje helg! ;-)
Då hade det blivit tält och hela baletten.
Jag klarar inte av att sitta inne, hemma. Det går inte och det blir bara värre med åren.
Sönerna och stora dottern är likadana. Älskar att ta ryggan med lite fika och gå rakt ut i skogen.

Det blev ju inte alls så långt och länge som vi planerat, men det blev :-)
Och med tanke på hur Minime mådde i torsdags natt så var det ju toppen att vi kunde ge oss ut idag! :-)

När vi kom hem, passade jag på att gå direkt till gymmet eftersom att jag ändå var klädd för rörelse.
Och jag blir ju såå förbaskad på mig själv.
Att jag inte kan hålla mitt träningsfokus. Det är så galet!
Jag mår ju så otroligt bra på alla sätt av att träna och nu senast när jag kom igång igen efter ett av mina otaliga avhopp, kände jag ju att jag inte tränar för att bli smal eller gå ner i vikt.
Jag tränar för att orka, ha kondition och må bra.
Sova bättre, vara piggare och gladare. För det blir jag om jag tränar 3ggr i veckan, minst.
Likadant med socker. Låter jag blir det så mår jag såå bra.
Men vad har jag gjort sen påsk?
Ätit socker och inte tränat. Det är ju så galet att det inte är klokt.
Nu körde jag 40 minuter intervaller och det gick så bra! Inte ont i knäna (dock måste jag stretcha benen nu för att inte få ont i knäna) inte ont i ryggen och helt ok flås.
Jag tom sprang ett par minuter.
Så varför gör jag inte så då???? Om jag då känner att veckorna är för tighta, så finns det ingen som helst orsak till att INTE träna på helgen!
Jag tar alltid min friskvårdstimme på fredagar och går barnen till mötes. Men, varför springer jag inte då?
Eftersom att dom cyklar, så måste jag göra en förändring! Springa en sväng när jag möter dem, eller strunta i att möta dem och ta min timme i gymmet.
Och unna mig att träna på helgmorgnar. Det är ju sällan vi är ute så tidigt att jag inte skulle hinna ta en sväng på morgonen.
Och på landet, där kan jag ju ännu lättare springa en sväng, vi har perfekta spår.
Det ska bara göras.
Egentligen, måst jag ju gymma, jag vet ju det, men tycker att det är så otroligt tråkigt, så då måste jag få unna mig att köra intervallen, pw och springa för att jag tycker att det är kul.
Sådeså. :-)

Sen är det ju bra att jag nu går eller cyklar till jobbet varje dag, nästan. Det kommer ju alltid något i vägen känns det som.
Denna vecka skjutsa barn en dag och sen åka på tjänsteärende en dag, men tre dagar ska funka.
Men det är så märkligt att det bara inte funkar per automatik som allt annat i livet när jag mår så bra av det.
Låter jag bli sockret och tränar lagom då har jag inga problem med vikten. Maten sköter jag bra och äter ofta lagom mycket och rätt.
Varför gör jag inte det då?
Ja, när jag knäcker DEN koden....

Nåja, nu är det söndag. En ny arbetsvecka ligger framför oss, jag hoppas att vi håller oss friska för det ligger en hel del i pipen nu.
Lite av sista rycket innan folk börjar gå på ledighet.
Det är tre större grejer som jag koordinerar som går av stapeln och sen, när det är är över, då drar jag en djuuuup suck och känner att det är dags att planera hösten. :-)
Vilket vi också kommer att göra i två dagar.

Samtidigt är det lite galet att vi redan är inne i mitten av Maj. Det har ju inte känts så när det varit så kallt och tom snöat.
I huvudet är jag liksom kvar i mars..eller kanske april.
Så nu gäller det verkligen att njuta av varje dag nu, njuta av att våren är på väg men är lite längre i och med att det är så kallt.
Vissa år hinner man inte blinka så har allt blommat ut. :-)
Men nu hinner man verkligen med, så det är det bästa med den kalla våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar