Sidor

fredag 26 maj 2017

När livet är som det ska.

Alltså, det är ju det här som är livet!
Att inte vara här är bara....tunt. Fjuttigt.

Vi åkte ut lite senare än tänkt i onsdags och stannade till på stormarknaden för att först göra ett litet stop på Blomsterland och sen fylla kylen på Coop.
Och äta middag! Perfekt att kunna göra allt på ett ställe.
Men, när vi var halvvägs genom butiken, slutade plötsligt "blippen" att funka. Det är ju rätt vanligt att dom får små ryck där vissa varor inte går att scanna, men nu var det helt stopp.
När jag kom till kassan med min scanner, stod det redan flera i kö som sa samma sak och man kunde konstatera att hela systemet lagt ner!
Inte alltid bra med så tekniska prylar. Det var bara för dem att bemanna lite kassor. Stackare!
Dag innan helg när "alla" skulle handla både för helgen och ut till landet.
Mängder av folk som ska ut både hit och till de andra öarna häromkring handlar just där, det är rena lämmeltågen på helgerna.
Nåja, det gör ju inget att komma ut sent den här årstiden, solen står ändå högt på himlen.
Jag fick börja med att akut vattna!
Det är så torrt, så torrt! Jag har aldrig vart med om maken! Vi som brukar har problem med för mycket grundvatten så att vi måste dränera bort för att inte tankarna ska flyta upp, har inte det problemet i år!
Jag förstår verkligen att det är stora problem i andra delar av landet där det är torrt vanligtvis.
Nu vattnar jag, men försiktigt. Det får inte stå och rinna, utan jag vattnar för att hålla grejerna vid liv och inte mer.
Jag är förvånad över att det är så pass grönt ändå.

Vi fixade i ordning en pool till humlorna! :-)
Och ställde den vid rhododendronbusken som står i full blom och där det vimlar av humlor!

 På torsdagen firade vi morsdag lite i förväg. Makens mamma och bror med familj kom ut för att äta middag och då passade vi på att fira oss mammor och även en av kusinbarnen som fyllt år.
Vi grillade och åt så jäkla gott!
En granne som var gräsänkling tittade förbi och åt han med. Kul att kunna göra så!

Jag fick finfina presenter från barnen! Vad alla mammor behöver! Blommor, choklad och champagne! :-)
 I morse var maken uppe tidigt, för att åka på begravning. :-( Dagmamman han hade som liten har gått bort, 94 år gammal!
Vi andra roade oss själva och det kändes verkligen som semester!
Jag har ju tillbringat rätt mycket tid här ute med barnen när maken jobbat. I år blir det tvärsom!
Han får vara här när jag åker och jobbar! :-)

Vi åkte en sväng till vår "stad" här i närheten. Det är ingen stad, men allt viktigt finns.
Ett härligt ställe där jag skulle vilja bo permanent, men barnen ville inte byta skola tyvärr.
Nåja.
Idag köpte vi blommor och sen tog vi en sväng på Dollar Store och köpte nya kastruller.
De kastruller vi har, fanns när vi flyttade ut och jag har inte uppdaterat dem. Trots att jag irritera mig på att en är alldeles för stor och en är rund i botten! :-)
Nu slog jag till med två nya, så nu ska det bli lite lättare att koka både potatis och soppa! :-)
På vägen hem blev vi hungriga och åkte på lokala pizzerian.
Här ute är det ju så få som bor, så det märks när man kliver in och inte hör hit! :-)
Precis så har jag ju vuxit upp och hatade det då, men nu tycker jag att det är lite charmigt ändå.

Mätta i magen åkte vi vidare för att köpa blomjord.
När vi svängde in stod en lååååång långtradare på vägen utanför, lite tokigt till.
Under tiden jag kikade på lite plantor och plockade jord, hörde jag hur chauffören pratade med personalen om att någon klantat till det vid beställningen och glömt säga till att man inte kunde komma med släp.
Det gick nämligen inte att åka in med släp.
Så vad göra? Jo, bilen körde fram, öppnade sidan och sen lossade man släpet med lift.
Det i sin tur gjorde så att det var tvärstopp till butiken, från och även förbi!
Jaha, tänkte vi och köpte glass. :-)
Vi hade ingen tid att passa och var ju mätta.
Men, man blir ju alltid förvånad över hur folk är. Det gick ju inte att komma någon vart alls, men folk ska ändå ställa sina bilar preciiiis bredvid.
Trucken som lastade hade rätt trångt att ta sig runt för att bilar stod i bredd och väntade på att åka ut på vägen!
Varför?

 Nåja, hem kom vi så småningom.
Jag köpte även en mycket viktig sak till midsommartårtan! :-)
Hur söt som helst!
Dock inte bara till tårta. Eftersom att vi brukar ha gott om getingar, är det rätt skönt att kunna ställa både mackor, sallad och fikabröd under lock.

 Vi köpte även jordgubbar. Små och söta. Så goda!
Sommar i en låda
 Det var otroligt varmt ute! Strålande sol.
Jag planterade alla blommor jag köpt till flera krukor.
Så vacker ros!
 Morsdagsblomman, kommer att planeras ut den med så småningom.

 Jättefina pelargoner såldes på Ica av alla ställen!
Dit ska jag igen och botanisera!
Jag grävde ner tre rosor och fyra klematis längs spaljen vi har.
Det växer otroligt dåligt där, pga att det är så torrt och jorden inte är helt hundra bra.
Jag borde ha grävt undan mycket mer än jag gjorde när jag planterade där och fyllt på med jord, men just då fanns varken ork eller tid.
NU hade jag gjort annorlunda och satt mycket tätare.
Men, nu planerar jag på insidan i stället och ska se om det gör susen.
Då blir det ju tätare men det är även lite annan jord och mer i skuggan där.

Nu är det grönt!
 Så vackert neongrönt!

Och så härligt att kunna peta runt i jorden och bara njuta!
Hänga tvätt ute så att det doftar så härligt! (Trots att det är galet mycket pollen nu!)

Jag vill bo här!
Så är det bara. De andra boendet är bara övervintring. Där lever jag inte.
Det lustiga är att man får så olika reaktioner på när man säger att man ska flytta hit ut.
En person, som själv bor rätt lantligt, sa "men så härligt! Att ni har det som mål och vet att ni vill det och förbereder för det! "
Medans andra reagerar helt motsatt. "är ni inte kloka?".
Det är liksom norm, att man ska vilja bo mitt i smeten. Att man ska vilja bo i stan!
Varför?
Man ska vilja bo runt hörnet till en pub när barnen är stora. Man ska vilja trängas i stan och köa bort livet.
Jag vill inte det.
Jag njuter enormt av att ha så nära till jobbet som jag har. Vill inte sitta i bilkö vill inte trängas på tåget.
Många med mig gnäller över att behöva göra det, men vill inte flytta längre bort.
Vi bor ju nära stan nu, men är aldrig där. Vilket också är "konstigt" i vissa ögon. Man ska åka in x antal gånger per månad och man ska dit och shoppa.
Varför?
Jag gillar vare sig NK eller Åhléns. Det är inte alls min grej.
Men det är också konstigt, att inte vilja åka till stan. Visst, jag kan åka in ibland, men blir trött rätt fort.
Det finns bara en grej jag vill ha i stan och det är kulturutbudet. Inget annat.
För mig räcker det här gott och väl. Allt jag behöver finns här ute, en kvart bort.
Vi bor jättenära men utnyttjar inte utbudet. Mycket för att vi har så pass små barn, men jag tvivlar på att vi skulle göra det ändå.
Jag tänker såhär. När vi bor här på heltid, då är vi här hela fina säsongen. April till oktober.
Sen, under vinterhalvåret, kan vi åka till Spanien eller Canarieöarna ett par veckor varje vinter.
Och vi kommer att kunna ta ett par dygn varje vinter i stan, genom att bo på hotell och gå ut och äta och utnyttja kulturutbudet.
Men den fasta punkten vill jag ha här och så snart det bara går.
Sen får man också en fnysning när jag säger att det är om max 10 år. Då är jag 56 och det är mer än dags!
"Men barnen då??"
Tja om 10 år är dom 18 och 20. Då är det dags att stå på egna ben, det har de andra två gjort.
Stora sonen flyttade när han var 20. Till Malmö.
Sen har han inte flyttat hem igen. Dottern flyttade också när hon var 20. Hon hade kunnat flytta aningens tidigare hon också, men trivdes rätt bra hemma.
Så, varför ska inte Lilleman kunna flytta vid 20?
Och varför ska inte Minime kunna flytta med ut och pendla till skolan innan hon kan flytta?
Det kan ju även bli så att vi kan ha kvar radhuset ett tag, om dom behöver bo kvar.
De två stora fostrades för att kunna stå på egna ben och så kommer det även att vara med de små, varför inte??
Jag är också helt övertygad om att vi ska kunna bo här ute halvårsvis när dom är i 16-18 års åldern.
Då får dom klara sig mer själva.
Det är bara sunt i min värld att man får öva på att sköta sig själv innan det är skarpt läge.

Sen är det väl bara bra att ha ett mål tänker jag.

Nåja, det är otroligt skönt att få flera dagar här  i streck, så att jag även hinner sitta i solen en stund!
I morgon, då blir det frukost på trappan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar