Sidor

söndag 21 maj 2017

Sommaren är här!

Äntligen! Äntligen, Äntligen!!!!
Man tror knappt att det är sant. Man går ifrån vinterjacka och vantar en dag till 25 plus och strålande sol dagen efter.
Det märktes redan i torsdags kväll att värmen var på väg. Nätterna har varit det varma och jag fick fixa tvärdrag åt Lilleman och dra täcket ur påslakanet för att han skulle kunna sova första natten.

I fredags hade vi ett snortidigt frukostmöte och när jag var på plats 7:15 satte jag mig med en gäst på en bänk i parken och bara njöt av solen!
Vi höll till i ett tält och efter en stund letade sig folk till skuggan! :-) Och klockan var inte ens 8 på morgonen.
Härligt!
Allt gick toppenbra på mötet och ingen blev utan tilltugg, vilket alltid är lite spännande.

Direkt efter, blev det långa benet för till nästa frukostmöte, som vi missade första delen av.
Nåja, det var inte superrelevant så det gjorde inget. :-)

Direkt efter det, samlade vi ihop oss ett gäng för att sätta oss och planera lite.
Lite nya strategier och annat som ska sättas i verket i höst. Det kommer att bli riktigt bra.
Men, det kom också fram lite ny info, som egentligen är hemlig, men som trots det läckt ut.
Det är lite oroande, faktiskt, men jag väljer att inte oroa mig. Blir det så, då blir det så.
Det vore olyckligt, men rent personligt tror jag inte att det skulle påverka så mycket...Men andra skulle nog gå i taket tror jag.
Nåja, det är lite lustigt, för många tror att om man jobbar i en liknande organisation som jag gör, som är stor och uppfattas som långsam och trög så tuffar allt på. Det händer inget på evig tid.
Men jäklar vad det snurrar.
Ibland är det snabba ryck och snabba vändningar. Man är väldigt förtjust i att omorganisera och göra nya grupper och sektioner.
Ofta om det är något som inte funkar, då byter man inte ut personer eller funktioner, utan omorganiserar.
Nåja, den som lever får se helt enkelt.
Direkt efter, blev det ett lunchmöte som även det gav ny info.
Info som jag för länge sen tänkte "men är det här så smart?". Det var det inte. Sorgligt, men livet är hårt ibland.
Jag avundas inte alls de berörda som har en jobbig uppförsbacke när det inte alls blev som tänkt.

Sen, ut i fina vädret, för att hämta upp lite dokumentation som jag beställde lite akut häromdagen.
Det gick fort, tack vare att jag kunde kontakta en person som kunde hjälpa till. Man ska inte underskatta kontakter! :-)
Jag har tagit ett lite jobbigt beslut senaste veckan. Jag vet inte om det blir rätt, men det känns mer rätt än hur det är just nu och blir förhoppningsvis smidigare än det varit nu.
Det är sällan jag oroar mig eller har ångest över grejer, men det här är ångest rakt igenom och då är det så viktigt att ha förtroende för folk som måste vara inblandade.
Min värsta känsla är att inte ha kontroll, eller ens kunna göra annat än att stå bredvid och titta på när någon man älskar mår dåligt eller har problem.
Blir man till på köpet lite sådär behandlad, då är det tungt.
Vi har blivit lovade att få kontinuitet och att få träffa samma person vid varje tillfälle. Få lite trygghet och lugn, men tyvärr blev det inte så och nu måste vi pröva annat känner jag.
Vi ska inte behöva dra samma visa igen och igen och igen. Det är tungt nog ändå.
Nåja, måndagen får visa hur det blir.
Fredagen avslutades med en avtackning för en kollega som gick i pension!
Och jag kan säga att i fredags, när det var så varmt och fint, var nog hela rummet avis på att hon gick i pension nu! :-)
Men samtidigt, så syntes det att det var jobbigt. Hon har jobbat länge och på lite olika funktioner och är väldigt omtyckt av den grupp hon haft under sig.
Genomsnäll, klok och tydlig. Och modig som få!
Vi pratade om det lite där vi satt och fikade, att vi var lite avis, men samtidigt var det ingen av oss som skulle vilja sluta.
Och så är det verkligen. Man kan ruttna på måndagar ibland, skituppgifter, strul och bök. Men vi har så roligt och är en sån härlig grupp.
Det börjar märkas nu att vi jobbat in oss och blir mer och mer en avdelning. Jag skulle verkligen sakna alla kollegor om jag skulle sluta..

Efter avtackningen pep jag iväg för att handla lite grejer till Lilleman, som packade sin ryggsäck och sen drog på lite övernattning med klassen.
De var såå taggade så det var inte klokt.
Jag satte mig på baksidan och bara njöt av lugnet och solen.

Vi var lite sugna på att ta en sväng till centrum där det pågick en jazzfestival, men orkade inte riktigt.

Mitt i natten, ringde Lilleman och ville hem! Oväntat...eller inte..:-)
Dock var han inte ledsen eller längtade hem - han var arg! För att de andra inte kunde lägga sig ner och sova, så han kunde inte somna. :-)
Nåja, lika bra det för lördagen var fullmatad.
Maken hade ett möte som han pep iväg på. Jag och barnen käkade frulle och sen gick vi ner till centrum för att kika på ett loppis och lite utställningar.
För mig var det ju som att gå till jobbet! "alla" var där! :-)
Mysigt och trevligt på alla sätt, men vi mötte upp maken för att äta lunch, köpa lite blommor och sen åka till stora sonen som bjöd på tårta.
Vi skulle ha blivit rätt många, men lite sjukdom kom emellan. Men vi hade skoj med hans svärföräldrar.
Ungdomarna skulle ut med kompisar på kvällen, så vi tackade för oss och drog vidare till landet.
Och vilket väder!
Vi kom ut lagom till middagen som kunde ätas ute.
Så varmt och fint. Och så grönt. OCH - så torrt! Galet torrt och det var verkligen på tiden att vi åkte ut för jag fick sätta igång vattnandet och det märktes direkt.

 Vi tog en sväng ner till havet och hade hoppats på att fånga solnedgången, men vi träffade på en hög med grannar som varit ute med båten och blev stående en stund för att uppdatera oss lite.

Men det var ju jättefint ändå, trots att vi missade solen. :-)

 Idag fick vi också finfint väder trots lite moln ibland.
Jag planterade lite blommor, flyttade några jordgubbar och röjde lite.

 Rhododendronbusken slår ut som bäst och vi kanske kommer att hinna se den blomma i år!
Oftast slår den ju ut och blommar ett par dagar och vi missar den.

 Vi hade tänkt klippa gräs, men eftersom att det är så oroligt torrt, lät vi bli. Det är nog bra om den får vara lite lång en stund.
Och det är ju rätt fint med skilla och maskrosor! ;-)

Vi hade ett kort byggmöte med killarna som ska påbörja vårt bygge snart.
Än har vi ju inte fått ok på rivningen och vi har inte skickat in någon bygganmälan på attefall, men det behöver förberedas en massa innan.
Flytta ström, stänga av avloppet, gräva upp avloppet, fälla en gran, gräva för plingar osv osv..
Dom har att göra denna sommar bara att förbereda det som komma ska.

Sen var det ju bara att åka hemåt. Vi ville verkligen INTE idag. Usch.
För ovanlighetens skull så åt vi middag där innan vi åkte hem. Annars brukar vi äta lunch, diska undan, packa och åka, så att vi är hemma vid 16, men idag gick inte det.
Vi var hemma 19. :-)
Bara så att vi hinner duscha och fixa kläder till måndagen.
Eftersom vi åker ut på onsdag igen, fick allt stå kvar i kylen och vi tog typ datorerna och åkte hem.

Men, nu ska vi ta tag i en ny vecka. Igen. Kort vecka dock! :-)
Och jag har jag betat av det mesta "måste" och går in i en liten förvaltartid. Massa administration men inga projekt.
(Därför var det ju så jäkla typiskt att det blev tvunget att komma ett privat problem emellan nu, när jag äntligen går in i en lugn period..)

Så, nu känns det verkligen som att det ska fixas i ordning innan alla går på semester..
Dock är det ju bara jag som går på semester! :-)
Nu tre dagar jobb, eller rättare sagt 2,5. Sen fyra lediga dagar.
En jobbvecka, med två planeringsdagar, på landet!
Sen fyra lediga dagar, jobb två dagar och sen skolavslutning och 7 dagars semester på det plus midsommar, vilket ger nästan 14 dagar ledigt!
Wiii!
Tre veckors jobb, varav jag kommer att kunna pendla från landet en vecka, vilket ger 5 veckor på landet!
Helt fantastiskt!
Det känns som en bra sommarplan i år, där barnen bara har 2 veckor "utan oss".
Nästa år kommer vi nog att göra ett liknande upplägg, för det här är ju härligt!
Hur som, bara jag betat av det jobbiga i morgon, då jäklar går vi in i sommarmode! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar