Sidor

lördag 8 mars 2014

Nu är den här!

Vilken dag!
Första vårdagen! Fantastiskt!
Vi som gått runt och pipit och deppat efter semestern kände hur livsandarna vaknade till liv idag.
Jag vaknade ganska sent i morse, av att jag hade en liten tjej i min säng. Jag har ingen aning om när hon hade kommit, men hon hade till och med en docka med sig.
Vi har vita persienner i sovrummet och det var lätt att se att solen sken. Och inte bar lite fjösigt, utan verkligen sken!
Bara att hoppa ur sängen.
Eller, linka i mitt fall. :-)

Eftersom solen sken så fint, så vill man ju ha in alla strålar. Det gick inte så bra, eftersom alla fönster var galet smutsiga.
De som ligger ut mot gatan, blir ju rätt dammiga, ganska fort.
Man ska egentligen inte tvätta fönster i direkt sol, det blir ofta randigt, men idag spelade det ingen roll.
Det var ordentligt varmt i solen och en ren fröjd att känna solen värma på ryggen under tiden jag tvättade.

Köksfönsterna åkte maken på, för där når jag inte upp.

Och det är ju lite lustigt hur vi nordbor funkar.
När solen tittar fram så säger det bara "pling" och så är alla ute! Det tvättas bilar, cyklar, sopas uppfarter, rensas rabatter och tvättas fönster.
Överallt! :-)
Plötsligt så är alla vakna!
När vi var klara, åkte vi på växthusjakt. Bilens fönster är inte lika rena! Den borde också ha tvättats för länge sen, men det är ingen större idé.
Vi väntar på att få vår uppfart stenlagd. Det är mer än akut.
Nu är det en lerpöl och min bil är så smutsig att jag skäms!
Med lite tur så får vi uppfarten fixad närmaste veckorna. Det börjar bli lite pinsamt att ha en uppfart som ser ut som en lerpöl..
 Växthus var det ja.
Jag hade tittat ut ett på Jula, men fick för mig att det fanns på Rusta!
När vi kom in i butiken slog det mig att vi var på fel ställe, men se det gjorde inte så mycket. :-)
Oj, vad dom hade hunnit ställa fram vårgrejer!
Dom har växthus också, men i trä. Jag vill ha ett i metall, så att det står emot väder och vind. Då kan jag ha det som förråd på vintern och drivhus på våren...
Men, jag hittade en massa saker med jätte söta fjärilsmönster på.
Så vårigt och fräscht.
Det gick inte att gå förbi allt sött!

 Och ugglor! Dessa är så fina! Till och med så fina att maken ville ha dem! Då är dom söta!
Att dom sen är tre stycken som är "hör inte, ser inte och säger inget" gjorde dom ännu mer speciella.
Jag köpte två förpackningar. För, jag vill ju ha dom både hemma och på landet! ;-)

 Rusta hade jätte många fina vaxdukar. Jag köpte två olika storlekar med fjärilar på.
Vårt köksbord är långt och jag har svårt att hitta dukar som räcker. Det fattas oftast ett par cm.
Men den här passade perfekt!
Jag köpte även en till landet. Och det blir nog en vända till, när det är dags att sitta ute för nu ångrar jag att jag inte köpte till alla utebord också.
Men nytt duschdraperi  blev det.
Så fräscht!
Det känns som att våren flyttat in! :-)

Växthuset som jag ville ha, fanns ju inte då, förstås. Jula hade inte hunnit få hem sina vårsaker.
Så typiskt.
Jag vill verkligen börja driva frön nu.
Men jag får göra förberedelser och ställa fröerna längs den vägg som har mest sol.
Tanken är ju att jag ska ha hunnit driva en massa frön tills det är dags att flytta ut till landet.
Förra våren var vi ju inne i värsta flyttvändan och jag hann inte förbereda något alls.

Så, det får bli ännu en vända till Jula vad det lider.

Dagens fixande gjorde att jag fick fruktansvärt ont i knät igen. *suckar*
Det är inte utan att jag längtar till operationen!
Så att jag blir mitt vanliga effektiva jag! ;-)

I kväll blir det mello och lite gott att äta.
Maken åker på en "herrmiddag" så det blir jag och barnen.
En lugn och skön lördagskväll, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar