Sidor

fredag 21 mars 2014

De godaste kalorierna...

Så kom fredagen.
Phju.
Och moder natur verkar ha hormonsvängningar! I förrgår var det -6 grader och isande kallt. I går morse vaknade vi till en helt översnöad värld.
Idag är det +6!
Man hänger inte med ett dugg!
Igår var det dock vårdagjämning, så nu går vi mot ljusare tider i rasande fart. Och det är jättefint väder idag, trots att det blåser lite.
Det pågår en trädgårdsmässa i helgen och den borde jag försöka hinna gå på. Det brukar vara smygstart av vår känslorna om inte annat.

Vårkänslorna väcks också av att vi i föräldraföreningen igår drog igång planeringen av skolans fixardag.
Det är en dag som de flesta uppskattar. Ibland undrar föräldrar vad det ska vara bra för, men det fyller verkligen ett syfte.
Varje familj betalar in en peng till föräldraföreningen och varje vår, i maj, samlas alla som kan en fredagseftermiddag och fixar i skolan och på skolgården.
Jag blev ansvarig för trädgårdsgruppen i år.
Då krattar vi skolgården, sopar gångar, vänder sand i sandlådan, planterar blommor och gör det allmänt fint.
Sen finns det en grupp som oljar/ målar möbler, lekstugor och bänkar.
En snickargrupp lagar leksaker, bygger fågelholkar och bygger små hinderbanor osv.
En grupp syr och reparerar leksaker, gardiner, kuddar och vad som behövs göras.
En grupp städar förråd och slänger skräp.
De som inte kan eller vill närvara, kan få "hemläxor" och tvätta gardiner eller baka fikabröd.
I alla grupper deltar barnen efter förmåga.
Alla träffas vid 15 tiden och efter en stunds jobbande bjuds det på varmkorv och fika.

Det är jätte trevligt! Barnen får vara med och får respekt för det som fixas och är inte lika sugna på att ha sönder saker eller klottra på en bänk som en förälder oljat.
Och det ger gemenskap.
Man lär känna andra föräldrar och personalen.
Det är toppen, tycker jag! :-)

På gårdagens möte försökte jag pumpa rektorn på svar om Minime fått plats, men hon vägrade svara!
Vi föreslog att vi skulle kittla henne, men inte ens det hjälpte! ;-)
Men, hon avslöjade att av två klasser 6 åringar, så är en hel klass småsyskon!
Det hör inte till vanligheterna!
Lite coolt faktiskt!
Enda nackdelen för föräldraföreningen, är att man ju betalar per familj.
Så vi tappar intäkter på att det är så många syskon! ;-)
Jag kan tänka mig hur det blir när dom blir större...sammanhållningen borde bli bra. 

När jag kom hem efter mötet, hade Lilleman tappat två framtänder! Bara sådär! :-)
Så nu ser han lite roligt ut.
Minime blev lite upprörd. Varför fick inte hon tappa några tänder? Och varför får hon aldrig åka till tandläkaren?? ;-)
Det inte lätt att vara lillasyster!

Idag blev det en jobbahemma dag. Skönt ibland.
Jag kände att jag inte behövde vara med på fredagsmötet idag, dom klarar sig utmärkt utan mig. :-)
Lunchen passade jag på att tillbringa på coop.
Kylen var mer än tom i morse.
Och nu märker man att påsken inte är långt bort. Påskblommor, påskgodis och påskmust.
Det är ju fredag, trots allt, så det blev en lågkalorilunch! ;-)

Grymt god, men jag orkade som tur var inte hela. Jiises vad mätt jag blev. Som tur var hade tonåringen inte åkt till skolan när jag kom hem, så hon åt mer än halva.
Bättre att kalorierna sitter på henne! ;-)
Lindt har också kommit med nytt choklad!
De är onda!

Löjligt gott..
Får bli en liten bit till kaffet...
Men, snart är det dags för fredagsmyyyyyyys. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar