Sidor

söndag 9 mars 2014

Dags att njuta!

Även idag fick vi en riktigt skön vårdag!
+10 grader och sol är man inte bortskämd med i mars..
När barnen hoppar i skor och jackor och hojtar "vi drar till parken".
Då är det vår! :-)
Mina barn är inga vinterbarn. Utelek på vintern brukar vara ganska korta vändor.
Och jag är ju likadan själv.
NU kommer den underbara årstiden, när man njuter av minsta solstråle och vill helst inte vara inne alls.

Idag är det 8 år sedan min svärfar gick bort, så vi tog en sväng till graven för att plantera lite nya blommor.
Förra året hade vi snö till knäna när vi var där.
I år, inte lika mycket! ;-)
Grönt gräs och parken bredvid smockfull med lekande barn.
För 8 år sedan, var det -22 grader den här dagen och helt galet mycket snö.
Det är ju en sån där dag som man aldrig glömmer....
Jag var nygravid och levde på kexchoklad och pommes. Satt på kontoret och grät, medan maken satt på sjukhuset.
Vi konstaterade häromdagen att det hänt så otroligt mycket på de 8 åren. Galet mycket.
Vad vi har varit med om. Vilka omställningar det varit. Vilka upplevelser och lärdomar. Och utveckling.
Och fyra barn..
Det skulle gå att skriva en bok om bara de åren! ;-)

 Men, idag var det ingen snö och riktigt varmt. Vi hittade en stor, fet mask!
Det är inte helt vanligt i mars.
Efter gravbesöket åkte vi till gammelfarmor på fika.
Det blir inga jättelånga besök när man har hyfsat små barn med sig. Hon har galet mycket fina saker. I glas.
Inte så barnkompatibelt. Eller, barnen är inte så påverkade. Det är värre med oss mammor, som ska hålla ett skarpt öga på att inget drattar i backen! ;-)
Hon har en glasfigur som ser ut som snövit. Den ställer sig alltid Minime och tittar på.
Den kommer hon nog alltid att minnas.
Men, det gör inget att besöken inte blir så långvariga. Bara volymen på fyra barn under 7 år gör att ett otränat öra blir ganska trött, rätt fort! ;-)
Hon orkar med oss i små doser...;-)

I morse fick vi ännu fler bebisar!
Minime och jag planterade en massa frön. Det ser inte så mycket ut när man har påsarna, men när man börjar plantera blir det raskt många.
Och med tanke på att det sen ska planteras om, när dom väl tittar fram, så blir det ganska många krukor.
Tanken var ju att det skulle stå en litet drivhus i detta hörn av balkongen idag.
Nu blev det inte så, men jag ställde ut dem ändå.

Det är ju tre våningar upp och solen ligger på nästan hela dagen. Det blir varmt i det här hörnet.
Med lite tur har jag små gröna "ögon" när jag väl få hem drivhuset.
Och är det för kallt, så gror dom helt enkelt inte.
Det blev mängder med krasse, som jag älskar att ha överallt i trädgården.
Och en del stockrosor.
Stockrosor är jag helt ny på, så vi får se hur det går.
Jag ser verkligen fram emot att fylla bilen med förgrodda blommor och köra ut dem till landet! :-)
Här hemma blir det inget.
Bara något litet vid trappan. Det som står i krukor kommer inte att överleva annars när det inte blir vattnat.

Idag började Lilleman simskola igen. Det ska bli så intressant att se hur det går idag.
När han gick innan jul, var han fortfarande osäker och gillade inte riktigt hela grejen.
Han blev kvar på nybörjare pga att han inte ville flyta på rygg.
Men när vi var utomlands nu så knäckte han koden. Han simmade rätt många armtag sista dagen.
Och han har liksom behållit den bilden inom sig nu.
Att han ska hoppa bomben (vilket lärarna vill att dom ska göra) flyta på rygg och simma ett par tag.
Det blir spännande att höra hur han tycker att det är nu.

Så var denna helg över. Vi har en mycket spännande vecka framför oss.
Men - planen är att vi ska kunna smita till landet redan på fredag.
Det ska mycket till att det inte ska bli av!
Nu längtar jag som galen!
Och denna vår, ska jag njuta! Förra våren försvann i flytten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar