Sidor

måndag 14 oktober 2013

Vad behöver du och hur kan jag hjälpa dig?

Vi lever ju under ganska ovanliga förhållanden. Eller, egentligen inte.
Många äro de som har familjeföretag.
Många är de som inte längre kan skilja på var jobb slutar och privat börjar, eller när arbetsdagen börjar och slutar.
Eller när chefen övergår från att vara chef till att bli syster.
Det kan gå jättebra och det kan gå åt pipan.
Hur det än går, så ställer det rätt stora krav på alla inblandade.
Det vet vi av erfarenhet och det vet vi av alla de företagare vi träffar, varje dag.

Vi är ju inte nya i gamet direkt, men nu, när vi verkligen blandar karriär och kärlek, ställer det rätt stora krav, på oss.
Vad vill vi? Vart vill vi? Vad vill vi inte?
Att jobba med tydliga ramar om vad som är ok eller inte. Tydliga förväntningar på varandra.
Vad behöver jag kunna förvänta mig? VAD förväntar jag mig?
Ibland vet man kanske inte ens det, förrän man tänker efter.
Vad är viktigt för mig? För oss och för företaget?

Vilka mål ska vi jobba emot? I företaget men också personligen.
Personlig utveckling behöver man ha lite koll på. Alla utvecklas på ett eller annat sätt, men för att inte halka efter och växa ifrån varandra, behöver man ha en plan.

För oss blir det ju ganska konkret.
Vi vet, vad vi gjort fel tidigare, vi vet vad vi vill uppnå nu. Samtidigt, halkar vi i fällor titt som tätt. :-)
Vi, som jobbar med kommunikation, strukturer och utveckling.
Även vi kommer på att vi inte riktigt har klara strukturer eller inte har klara förväntningar.

Fördelen för oss är att vi måste ha planeringsmöten och styrelsemöten ibland.
För att ha koll på vad vi gör och varför.
Vi lägger kort och långsiktig planering och har visioner och delmål. I bolaget.
Men, jag anser att det även gäller på privata planet.
VI behöver definiera det, tydligt, för att det inte bara ska bli en enda soppa.
Men, även de som inte driver företag ihop skulle ha stor nytta av det.

Hur ofta sätter man sig med den man lever med och frågar det?
"Vad förväntar du dig av mig?"
"Vad har du för långsiktiga mål och hur kan jag hjälpa dig att nå dem?"
Vi jobbar målstyrt hela tiden, på arbetstid.
Vi har en start, ett tydligt mål (nåja, inte alltid) och sen återkopplar och reviderar vi det.
Varför gör man inte det med privatlivet?

Det man vinner på att ha klara rutiner, tydliga srukturer och koll på förväntningarna är att man blir grymt tidseffektiv.
I den tid vi lever idag, när alla har bråttom, allt ska gå så fort, dygnet har för få timmar.
Har vi koll på vad som är viktigt?
För oss? För mig?
Eller springer vi bara?
Tror vi att förväntningarna är skyhöga? Ska vi försöka uppnå något som ingen ens har krävt?

Vad behöver du, för att bli den bästa du kan bli? Hur kan jag hjälpa dig i det? vad kan jag göra för dig?
Hur ofta ställer man den frågan till den man lever med?

Vi jobbar med en metod som heter Arrow.
Var är vi nu? Vart vill vi? Vad vill vi uppnå och varför är det så viktigt för MIG eller OSS att uppnå det?
Hur känns det, när vi uppnått det?
Vad behöver vi göra för att nå målet? Vilka beslut behöver vi ta?

Det kan kännas som att det blir väldigt sakligt och tråkigt att styra upp det så tydligt.
Men, min erfarenhet är att när man väl gjort det, då får man tid att vara spontan och kärleken får möjlighet att blomma.
För alla i familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar