Sidor

onsdag 16 oktober 2013

Alla borde ha en egen!

Så har vi nått mitten av veckan.
En bra vecka. En inte lika hysterisk, som de vi haft nu ett tag.
Jag hinner i kapp, både jobb och mig själv.

Vi har haft en jätte bra kunddag i början av veckan, där det har dragit igång med bra fart och alla är motiverade.
Och ett besök, som gick ifrån att vi inte var jättevälkomna egentligen, som det brukar kunna vara, till att bli riktigt bra.
Ansvarig person hos kundens har inte gillat mig ifrån start. Av den enkla anledningen att jag är där. Helt enkelt.
Det kallas "pinka revir" ;-) Men, är man utbildad i FIRO, som vi är, så tar man inte åt sig av det. Det hör till projektstarten.
Sen togs det inte emot bra, att maken var med den här gången heller. För då dyker det ju upp ännu en främmande människa som ska peta i grejer.
Men, som sagt, han har en gåva som är helt enorm, så det tog inte lång stund innan han hittat ingångar och plötsligt var vi väldigt välkomna! ;-) Så det kommer nog att bli bra, det med.

Så ofta, vi är med om det.
De som får våra projekt i knäet, skulle helst göra något helt annat. När vi drar igång, ökar deras belastning även om det sen, när vi är klara ska lätta deras börda.
Men det känns ju inte så, när dom ser min tidsplan.
Sen, är det inte helt lätt, att det kliver in en effektiv och driven donna, som dessutom är projektledare.
Det kan ta emot. Lite. Om man är van att hålla i taktpinnen.
Lite lattjo är det, för oftast är de som sitter högst upp, inte lika spattiga.
De kan liksom erkänna att dom tappat greppet och bara vill få det gjort. "fixa"...
Men, det kan kännas som ett ifrågasättande när jag sätter "saxen" i dokument som finns men som inte funkar för det som är lägre ner i hierarkin.
Och det kan man ju förstå.

Sen har vi hunnit med flera spännande möten också. Det är så kul, när man träffar på folk som tänker som vi.
Som vill samma saker. När vi får höra "vi gillar att ni tänker och gör annorlunda".
Och det är ju verkligen det vi vill förmedla.
Vi gör det mesta annorlunda! :-)
Och får fina resultat, på grund av det.

Förutom våra stora projekt, har maken coachuppdrag också.
Och nu är han grym på det han gör!
Alla borde ha en coach om man frågar mig.
Många, vill inte berätta att dom går till en eller har en. Man blandar ihop det med psykolog.
Och det är inte alls samma sak.(inte för att man ska skämmas för att gå till psykolog heller, tycker jag!)
En coach handleder bara friska människor.
Har men en psykisk diagnos ska en coach inte handleda den. Vissa gör det, men det är inte etiskt rätt.
Så, bara friska människor.
Men även friska människor har vissa "hakar" i livet. Stress, sorg, oro, osäkerhet.
Ibland behöver man kunna bolla saker med en neutral person.
Det kan jämföras med att ha en PT när träningen inte funkar, eller en dietist om maten inte funkar. Eller, varför inte en frisör!
Ibland behöver man som chef, handledning att led andra. Så han lär även andra att ha ett coachande förhållningssätt i sitt ledarskap.
Jag är grymt stolt över honom!
Den resa han har gjort på ganska kort tid.
Bytt bransch helt.
Gått ifrån elektronik, prylar och paket, till att bli proffs på människor, relationer och kommunikation.
Det är grymt!
Att dessutom bli så sjukt skicklig på det hantverk det verkligen är, är galet! :-)
Och, det är inte dumt, att leva med en coach!
Faktiskt.
Allt han lär sig, lär han mig och prövar på mig.
Så, samtidigt som han har gjort en enorm resa, med sig själv, för att komma dit han är idag, har även jag gjort en även om min inte är lika omfattande.
Än.
Jag vill utveckla den sidan mer och gå mer utbildningar. Inte för att jag planerar att jobba som coach, utan för att det är ett grymt sätt att få personlig utveckling på.
Och, vi har en gemensam dröm, som vi ska uppnå, inom ett par år, hoppas vi.
Vilket innebär att jag behöver kunna mer i området.
Men det kommer!
Just nu njuter jag av att han är så grymt duktig på det han gör, att han kan göra skillnad för så många!
Och för att han är min! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar