Sidor

onsdag 9 oktober 2013

Vad är min mission i livet?

Så har jag kursat i två dagar. En återstår.
Hjärnan är mos.
Jag var kaxig innan minsann. Det mesta processandet var förra modulen. Trodde jag.
Så var inte fallet.
Rivstart igår. Lite för lite sömn, huvudvärk och en massa info.
Vi gjorde rollspel och prövade på lite "hands on" och pratade en massa om upplevelser vi haft.
Kursdeltagarna är otroligt öppna och ärliga.
Det märks att det hänt massor med alla sen förra modulen.
Man kan prata om rädslor, förhoppningar och förväntningar på ett sätt man inte gör med andra.
Och man blir berörd. På riktigt.
Man lär sig mycket av deltagarna och deras bakgrund och upplevelser.

Jag var galet trött när jag åkte hem. Det mesta var rörigt..
Men det ligger och gror över natten! ;-)
Så idag var jag rätt pigg när det var dags att sätta sig på tåget.
Idag skulle det ju bli lite lugnare... Not!
Full fart och en massa "aha" upplevelser och upptäckter hos mig.
Vissa inte alls speciellt smickrande ;-)
Vissa saker blir så klart att det är i det förflutna att jag inte ens ville göra övningarna. Så jag hoppade det!
Det är över och förbi.
Jag tänker bara framtid! :-)

Idag pratade vi bland annat om milstolpar i ens liv. "Före och efter"
Jag har mängder av före och efter. Jag har tom så stora milstolpar så det känns som flera liv!
Milstolpar som har definierat mig. Som har gett mig livserfarenhet.
Som har märkt mig, skadat mig och byggt upp mig.
Milstolpar som gjort mig stark, klar och tydlig.

Jag har hittat intentionen i det jag gör. Och varför det är viktigt för mig.
Vad är min mission i livet? Och i företaget? Och vad är företagets mission?

Hur hittar man balans? Vad är mina ramar och hur sätter jag dom?
Vi har övat på presentationsteknik.
Och jag har fått feedback på det jag kan slipa på, förstärka och underlätta i mina presentationer.
Och jag har förstått, att när jag gör presentationer om min mission och jag är fullt medveten om min intention med det jag gör, då gör jag klockrena presentationer!
Men, jag måste brinna för det jag presenterar.
Det är skönt!
Jag blir mer fokuserad, mer motiverad, mer klar och tydlig.
Och jag har lättare att delegera, bestämma och sätta ner foten!

Vilket jag gjorde när jag kom hem idag.
Maken, som håller på att jobba ihjäl sig, fick vet att jag inte uppskattar en hjärtinfarkt innan han ens fyllt 40.
Så han fick snällt kliva av ett mentoruppdrag.
Och han fick snällt lova att göra grovplanering och avgränsa sig.
Plus att vi ska planera in mer tid där vi gör planering tillsammans och blir mer effektiva.
Nu försvinner en massa tid på att bara uppdatera varandra i olika projekt och vi spiller tid på saker som inte är det viktigaste.
Vi måste leva som vi lär!
Vi måste styra upp våra strukturer. NU! :-)

Precis som det vi gör hos andra, som är i expansion.
Så, ska även vi göra.
I förebyggande syfte, så att vi kan ta emot allt jobb, som ligger i pipen.

Det är inte alltid lätt, när man älskar det man gör. När man brinner för sin mission, när man är sin egen chef och vill så mycket.
Men, vi måste orka också.
Och vi har barn, som behöver oss och som vi vill vara närvarande med.
Jag har lättare än maken att byta tillstånd och gå "ur".
Så, jag måste helt enkelt ta honom i hampan och ge honom jobbförbud då och då! ;-)

I morgon är sista kursdagen.
Och jag kommer att sakna deltagarna och utbildarna...
Men minst en kursdeltagare kommer jag att hålla kontakten med och utbildarna träffar jag ju i andra sammanhang.

Nu är det sovdax, igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar