Sidor

torsdag 6 juni 2013

Smällfet ko!

Sveriges nationaldag.
"du gamla du fria, du smällfeta ko!" Så sjöng vi när jag var liten.
Vi hade ju en helt annat nationalsång vi. Föga anade jag då att Sverige skulle bli "mitt" land. Landet som jag  älskar, känner mig hemma i och inte vill flytta ifrån.

Jag har under en ganska lång tid funderat på att skriva ett inlägg om allt som hänt under senaste månaden.
Om vad som är svenskt eller inte och vem som är svensk eller inte.
Men...tja...Det är ett svårt område.
Jag skulle behöva leta fakta på det jag tycker...;-) Och just nu är det annat som lockar..
Så, jag hänvisar rakt av till Öz show som gick på SVT häromdagen och går att se på play tjänsterna.
"dålig stämning"
Han är så rätt ute! Tänk om man kunde prata om problemen och hur det verkligen ÄR så rakt och rättfram som han.
Utan krusiduller och omskrivningar.
Utan att behöva oroa sig över röster och hur det går i olika val. Säg som det är i stället!

Nåja. Jag är invandrad, om än en fuskvariant.
Men mer "svensk" än många infödda. :-)

Dock, firade vi inte nationaldagen så jätte mycket.
Vi behövde fixa lite praktiska saker innan maken överger oss. När han planerade sin tripp till grannlandet, såg schemat lite annorlunda ut och resan passade bra.
Sen blev det lite ändringar och nu är det ganska dåligt tajmat, men får gå ändå! :-)
När det hela planerades, var det inte tal om att vi andra skulle följa med. Det är en bra bit att bila med två små och jag tänkte inte ens tanken.
Plus att jag tycket att maken behövde få åka iväg och göra nåt kul för en gångs skull.
Jag gör sånt oftare än vad han gör faktiskt..
Men, nu i kväll kom han på just det. "varför åker inte ni med, egentligen?"
Tja, lite sent nu.
Jag är inte så alternativ att jag packar och ställer in mig på en resa 9 timmar innan det bär iväg...Med två barn och allt vad det innebär..
Och, det är inte så kul för barnen heller, att bila i denna värme och bara göra vuxensaker.

Men, det hade varit kul att se hur makens medresenär, som inga barn har, skulle reagera!
Chocken, att tidigt på morgonen, bli placerad mitt emellan Minime och Lilleman! :-D
Två barn som aldrig, aldrig är tysta.
En som frågar "varför då, hur då, vilka då, på vilket sätt??" varannan minut och en som kan allt om allt och kan prata i timmar om ninjor, skylanders, batman, stålmannen, rymden, dinosaurier och annat skoj, nonstop.
"har jag berättat för dig om....och så är det "play" i timmar i taget tills öronen blöder.
Att sitta mittemellan dom två i en 5-6 timmar är en höjdare om man inte är van! :-D
Risken finns att personen skulle ta flyget hem!

Nåja, vi tog en sista vända (jag har för mig att jag skrev sista för ett tag sedan också..vad hände?) till gamla huset på förmiddagen.
Plockade mer skräp och bar ut dom absolut sista möblerna.
Donerade en hylla till släktingars släktingar och två soffor till kvinnojouren.
Fyllde garaget med sopor.

Sen blev det en sväng för att köpa dammsugarpåsar. Det är ett mindre helsicke numer..(jag börjar bli gammal!)
Man ska fasen ha dammsugare utan påsar!
Nu finns ju mängder med varianter och "pirat" påsar som ska passa till lite olika dammsugare, men bara att lista ut vilka påsar tar sin lilla tid!
Det slutade med att vi stod på googlade rätt påse på telefonen i butiken!
Nåja, påsar hittade vi - och en ny dammsugare! :-)
(utan påse!)
Taddaaaa!
Snygg va?:-)
Jag har inte varit så förtjust i dessa handdammsugare tidigare, mest för att dom låter som små flygplan och suger som..tja..För jäkla dåligt!
(om man jämför med "riktiga"..som helst ska suga så att man får hålla i små hundar för att inte få stop i slangen! :-D )
Men, nu bor vi ju på tre våningar då. Att springa upp och ner med en tung dammsugare lockar inte.
I-landsproblem, jag vet.
Och, det är på bottenvåningen det ska rasslas grus. Och damm ur torktumlaren. Så dör får stora dammsugaren bo.
På mellan planet blir det mest smulor på köksgolv och i soffan.
Plus att jag blöttorkar ofta där i stället.

Så, det är övervåningen som behöver dammsugas och där är det mestadels damm.
Allt grus har ramlat av i trappan! :-)
Så, nu gick jag emot mina principer och prövar på en handis.
Det är ju ganska praktiskt att kunna koppla bort den lilla i skaftet och dammsuga typ bord osv.
Vi får väl se om jag ångrar mig! ;-)
Sen var det ganska lustigt, att man kunde köpa till en försäkring under första året för ett par hundralappar, som gjorde att om man tex skulle tappa den i golvet så att den går sönder, så fick man en ny!
Och jag började genast fundera hur många som utnyttjar det till max?
"du kommer inte att tro mig, men jag råkade tappa den i trappan, såhär 8v innan försäkringen går ut...igen. jag veet, det är tredje gången men jag ÄR klantig" ;-)

Sen hittade vi en brödrost också. Den vi hade tappade jag i golvet för ganska länge sedan och inte köpt någon ny.
Stora dottern älskar rostade mackor och har frågat varje gång hon varit hos oss "har vi ingen rostare?"
Så, idag köpte jag en ny och sms:ade bild till henne! :-)

Vi tittade även på ett parasoll till baksidan.
Det blir rätt varmt där på eftermiddagen.
Vi ska ha en markis, så småningom, när även uteplatsen ska fixas till. (Läs: gräsmattan ska försvinna...)
Något passande parasoll hittade vi inte och kom på när vi mätte och funderade att vi faktiskt har ett "tälttak" i förrådet.
Som vi brukar komplettera med på kräftskivor och andra partyn. Det är ingen permanent lösning, men funkar.
Det blommade jättefin i gamla trädgården.
Jag får inte nog av syrener! DET är sommar....Och det ska nog planteras en och annan på landet....:-)

 Grannens rhododendron har smitit in på fel sida av staketet.
Så vackra!
Men det var skönt att inte behöva ge sig på ogräset idag. Jäklars vad fort det växer.
Det får ingå i priset! :.D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar