Sidor

måndag 24 juni 2013

A little bit of this and a little bit of that

Maken har varit borta stor del av dagen. Roat sig med att riva tak och skåtta kutterspån..
När han kom hem frågade han vad vi gjort.
Och jag blev lite blank. Jaaa, vad har vi gjort? Dagen bara försvann! :-)
Jag började iofs med att åka och storhandla.
Efter helgens moffande var det skönt att fylla kylen med frukt och grönt.
Bra pris på meloner nu, så vi köpte massor! :-)
Trevligt med styckpris och inte kilopris! ;-)

Och dessa små tomater. Sjukt goda. Pytte små..rena godiset!

 Ser ut som små gula ärtor! :-)
Det har varit varmt hela dagen. Klibbigt och kvavt. Jag var helt säker på att det skulle bli åska, men så blev det inte.
Jag gjorde i ordning en kanna isvatten med lime. Det är så gott! Jag dricker alldeles för lite vatten. Vete katten hur jag ska få upp mängden.
 Jag dricker för lite även när det inte är varmt. Så man går lite torr, när sommaren kommer! ;-)

Lilleman var ute och letade kompisar direkt på morgonen och blev jättesnopen över att ingen var hemma.
"Är inte alla lediga nu?" undrade han.
Som tur var lyckades vi ragga upp en kompis till eftermiddagen...Men väntan blev låång.
Jag tvingade ut dom på en promenad för att springa av sig lite energi! ;-)
Ända sen igår har jag irriterat mig på att jag inte visste vad det var för sorts blomma/ros jag såg i parken igår.
Så vi gick samma väg idag, så att jag kunde inspektera lite bättre..
Det var riktigt varmt och skönt...
Dessa stora buskar finns överallt längs vägen också. Har ingen aning om vad det är, men de är jätte fina! Blommar helt galet mycket och doftar såå gott..

 Men, det är ju dom här rackarna jag tycker är så fina. När jag tittade runt idag, upptäckte jag att buskarna fanns överallt.
Små buskar och stora. Vissa som små träd..Men helt översållade med vita blommor. Den täcker stora områden.
Jag kröp runt i buskarna och såg att jätte stora buskar kom från en ganska liten rot..Så, någon form av klängros är det...
 Väl hemma googlade jag på lite olika varianter och kom fram till att det måste vara en Japans klätterros.
Tydligen växer den fort och kan bli både hög och bred. Perfekt som insynsskydd.
Lite som ogräs! ;-)
Så, nu är bara frågan hur jag ska få loss den. För jag vet precis var det ska planteras några rötter på landet.
Vi har en bit längs vägen, som vi vill insynsskydda för att kunna ta bort lite jobbiga träd.
Syrener har varit på tapeten ett tag, men för att det ska bli bra skulle vi behöva ha jätte många och ganska stora ifrån start.
känns sådär..Dyrt som fan.
Men, får jag bara fart på ett par sådana rötter, så är insynsskyddet fixat på en sommar! :-)
Så, då är frågan. Hur gör jag?
Jag funderar på att klippa ett par långa skott och sätta i vatten. Och hoppas på rötter.
Och, jag funderar på att gräva upp en rot.
Flera av buskarna står på vad jag tror är en allmänning. Det borde ju vara ok! Och parken är smetfull av dem.
Det kan väl inte skada? Får jag bara en liten rot, så kan jag fixa nya rötter på de skott som kommer ganska lätt.
Hm..tål att funderas på..I värsta fall får jag åka till en blomsterhandel och se om den finns där..

Nåja, under min rosjakt, passade vi på att gå till alla tre parkerna och leka lite...Eller "hänga" kanske mer! ;-)
Det är lite coolt att man kan gå till tre olika parker och bara korsa en ganska litet trafikerad väg två gånger.

 Väl hemma letade jag fram symaskinen. Jag köpte ju en helt ny förra sommaren, men knappt sytt något.
Den har stått på landet och det är där jag sytt gardiner och lite sånt.
Kan man tycka att en symaskin är snygg? Jag tycker det! :-D

Lappade flera par jeans, sydde upp två skjortor och lite annat..
Sen var det middagsdags och jag passade på att steka hamburgerbiffar och lägga i frysen, medan ungarna käkade korv med bröd.

Tvättmaskinen har gått hela dagen och när den snurrar så kommer det tvätt att vika och stryka...
Jag hade planerat att tvätta lite fönster..men se, det hann jag inte! :-)

Så kan man få en dag att gå..utan att göra nåt speciellt..utan lite ditten och datten. :- D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar