Sidor

lördag 29 juni 2013

Jag har en plan!

Idag har det verkligen känts som semester!
Det är så sällan jag har "göra ingenting" dagar. Ja förutom marktjänsten, som jag alltid åker på! ;-)

Barnens kusin, med föräldrar och farmor kom förbi. Vi planerade det redan igår, men eftersom kusinens mamma är väldigt gravid, så vet man aldrig hur hon mår.
Det är dagsformen som får avgöra. Men, kusinens tjat efter Minime och Lilleman resulterade i att de gravida eller inte så snällt fick komma på besök! ;-)

Det har blåst lite grand, men varit varmt och fint hela dagen.
Vårt tomt är så pass skyddad att det inte märks att det blåser, men så snart man går ner till havet, gäller det att sätta sig i lä.
Men det är löjligt vackert!

 Maken och svågern försökte sig på att fiska lite och maken fick ett napp, som smet..
 Vi andra satt, i lä och solade en stund.
 Jag längtar verkligen tills barnen bli så pass stora att dom vill bada, i havet. Och jag kan ligga på en filt, på den enorma bryggan och jäsa! :-)

Om ett par år, då kommer det att gå! ;-)

När släktingarna åkte ut, såg dom att loppisen hade öppet. Det är lite skiftande öppettider där, så varje gång man tänker svänga in, är det stängt!
Svägerskan ville absolut dit och lyckades övertala både sin och min make! :-)
Den här gången hade jag kontanter med mig!
Och med hem följde den här söta lyktan.

 Och den här kannan. Visst är den fin!
 Jag ska ha vatten i den. Vi har så pass kalkrikt vatten här att jag alltid tar med vatten när vi åker ut, i alla fall i början av säsongen, när vattnet i brunnen stått ett tag.
Vi duschar ju och kokar potatis i brunnsvattnet. Men till att dricka och koka kaffe har jag vatten hemifrån. (annars får man väl köpa ny kaffebryggare varje sommar!)
Och, vatten i dunk blir ju ljummen. Men nu har jag min kanna, som jag kan ställa i kylen, så har man kallt vatten! :-)
Maken meddelade att han behövde sova middag, minsann. Och då gjorde jag något jag inte gjort på år och dagar.
Jag drog igång vattenspridaren till barnen. (dårarna hoppar runt i vatten direkt ur brunnen. Det är inte kallt, det är iskallt!)
Och sen la jag mig i solsängen och läste en bok!
 Solsängen köpte vi när vi flyttade in i stora huset 2006. Jag tror inte jag legat i den sen dess..
Det kom två barn emellan. Så snart man sätter ner rumpan när man har två barn under 2,5 år så ylas det.
Så den är inte speciellt använd. Inte av mig i alla fall! ;-)
Men idag låg jag där i ett par timmar och njöt av solen!
Lite märkligt solbränd blev jag dock...

Nu efter middagen har maken börjat riva altanen.
Åh, det kommer att bli så bra!
I morgon river vi och på måndag kommer virket.
Jag är så less, på att altanen är snäppet för liten. Vi får inte plats. Man slår i knän och lår i möbler och får klättra över bordet för att veva in och ut markisen.
Tappar man en servett under bordet, så får den ligga. Det är för trångt att fiska upp den.
Nu blir de dansbana! :-)

Shit, vi har så mycket planer över vad vi vill göra. Det kommer att bli ett fint bygge av spill virket, plus det gamla brädorna vi sliter loss bland annat.
Men, ni får vänta och se, vad det blir! :-)
Sen har vi dessvärre en annan grej vi måste göra, som inte är alls lika rolig, men ack så nödvändig.
Skittråkig bokstavligen.
Det är nåt knas med våra slamtankar. De fylls alldeles för snabbt och vi har upptäckt att det är med vatten!
Så, det läcker in någonstans längs vägen...
Surt.
Måste grävas upp och åtgärdas.
Senast till hösten. Och det är inte det billigaste man kan hitta på, så alla andra planer får vänta. :-(
Men, jag har en 5årsplan!
Sen, ska det väl se ut som jag drömde om när vi var på visningen! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar