Sidor

söndag 23 juni 2013

Klockringning på semestern...

Idag lämnade vi paradiset på landet och åkte hem, efter lite pyssel under förmiddagen.
Jag vattnade blommor och såg att det är rosor på gång på alla buskar nu! Lite osis, för rådjuren brukar vara som flugor på skit, så snart man inte är där!
Med lite otur har dom norpat varje knopp innan vi åker ut igen. Eftersom det småregnade iddes jag inte spraya på nåt "lukta äckligt" för det gör ingen nytta vid regn.
Det är bara att hålla tummarna och hoppas att grannen, som är där och bygger, skrämmer bort dom! :-)

Innan vi åkte mätte vi lite och maken petade bort ett par brädor vid uteplatsen..
Altanen är aningen för liten. Typ en meter. Man får in ett bord och sex stolar, men det är sjukt trångt.
Man riskerar hela tiden att köra en stolsrygg i de stora fönster som går över hela vardagsrumsväggen.
Nu ska det fixas till och byggas ut med drygt 1,5 meter.
Det kommer att bli kanonbra!
Sen borde det gå att duka med två stora bord tom, utan att behöva sätta sig på gräsmattan som nu.
Bygget innebär att jag måste gräva upp 4-5 rosor och flytta dom.
Men det gör inget.
Alla jag satte förra sommaren har tagit sig jätte bra. Tom de billiga 60:- rosorna!
En av dem som ska vara buskros, känns mer som klängros och är jättehög! Så den får nog flytta ut till spaljén längs vägen.

Nåja, eftersom det var mulet och grått kändes det ändå bra,att åka därifrån. Det är inte riktigt samma ågren längre när man måste åka hem! :-)
Det behövdes klippas gräs och rensas lite här hemma också. Och humlen och klematisen behövde bindas upp.
Allt som allt tog det väl en timme, knappt!
Jätte skönt!
Lilleman pep iväg direkt vi kom hem. Minime blev lätt sur över att hon inte riktigt hängde med, så vi gick med henne på en liten promenad till parken som ligger mellan huslängorna.
Husen är byggda på sjuttiotalet och alla längor är suterränghus. Så det går trappor lite här och där, alla hus ligger i olika nivåer och man har låtit grönskan frodas överallt.
Många buskar och träd är ju från -70 talet och galet stora.
Det är så vackert!
När man går runt, känns det som att vi flyttat jätte långt och inte bara ett kvarter.
Men, nu är vi på den sidan av berget där solen ligger på hela dagarna och det känns som att det är här vattnet letar sig.
Där vi bodde förut låg husen i skugga stor del av dagen, det var mer bergigt och torrt.
När solen väl låg rätt, blev det outhärdligt varmt. Vattnade man inte som en galning, brändes allt bort.
Och det märks på växtligheten, fast det bara skiljer någon km, att det liksom är ett annat "klimat"!
Här är det galet frodigt, överallt.

Parken Minime ville gå till ligger mitt emellan två längor, varav några hus har sin baksida med en stor allmänning, ner mot stigen och den andra längan har även de sin baksida mot stigen, men då ligger trädgårdarna direkt emot, men små trappor upp.
Jätte sött!
Den här busken, som jag tror är någon form av ros, växer det massor av!
Jag måste luska ut vad det är för någon, för den är jättevacker!
Grön, men vita enkla blommor.
Såg ut att växa som ogräs nästan. Den skulle bli perfekt för oss som insynsskydd på landet. Vete sjutton hur jag ska komma på vad det är för variant dock...:-/
Jag får ta med mig en gren och åka till en växthandel och se om någon kan hjälpa mig...
I slutet av stigen, väller olika träd över stigen. Det är nästan magiskt. Det enda som fattas är vatten! ;-)
Det är en alldeles lagom promenadväg för små ben som inte orkar så långt!

Stora dottern och jag gick dock en längre promenad när de små satt i badet. Det var jätte varmt och skönt!
Vi tog inte ens med jacka utan gick i shorts och t-shirt.
Nu är det högsommar! :-)
Vi tog en sväng förbi gamla huset och där slår rosorna precis ut!
Åh...det är så vackra!
Men - jag har knoppar på den flamentanz jag satte här i trådgården också! :-) Yey!
Jag var orolig för den står så pass mörkt och i skugga nästan hela dagen.
Men den ser ut att ta sig!
Kan vara att den inte växer riktigt lika fort, som när den står i solen, men huvudsaken att den växer!
Och, nästa år kommer den att stå i solen en bra bit inpå sommaren, mot den gör nu.

Skönt var det med en snabb promenad.
Nu sitter jag och väntar att de små ska somna. Minime somnade i bilen på väg hem. Som alltid.
Det är inte bra!
Hon är pigg som få när vi andra vill gå och lägga oss.
Men, de ska faktiskt väckas i morgon har vi bestämt! Vi kan inte vända dygnet direkt på semestern..
Den här veckan ska maken hjälpa en kompis att riva ett innertak och jag ska passa på att fixa lite här hemma, sådant som man annars inte gör.
Så, vi kan inte sova bort halva dagarna, vilket vi gör om barnen inte kommer i säng i tid.
Plus att vi fick in ett kundmöte nästa vecka, som vi inte räknat med, som måste förberedas.
Det blir snällt att hoppa igång jobbdatorn i morgon också...
Så, det blir klocka på ringning så att dagarna inte spårar ut redan. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar