Sidor

torsdag 21 januari 2021

Vardagslyx.

Alltså, som jag gillar Instabox!!
Det är verkligen något som ändrats under pandemin, hur jag handlar. 
Jag har iofs aldrig varit så förtjust i att springa i butiker. Ofta har jag tyckt att det varit för varmt, för mycket folk, för stressigt, så det har inte direkt varit någon njutning. 
Senaste åren har jag nästan uteslutande köpt kläder på Cellbes, dom passar min kroppsform absolut bäst.
Jag mins när jag var liten när Ellos katalogen kom eller Jotex! Wow. Den bläddrade vi i och sen skrev man långa önskelistor och så fick man beställa något av det.
Och när paketet kom! Det var ju julafton. 
 
Nu är det inte riktigt likadant, men så smidigt. Nu när jag inte är ute bland folk som brukligt så går det ju inte kläder på samma sätt för mig. 
Jag har ett par jeans och en tröja hela veckan, typ. :-)
Men ungarna växer som ogräs och Minime har flera gånger akut varit utan byxor från en dag till en annan nästan. 
Så det blir lite beställningar till henne och då är det ju guld att kunna få grejerna till Instabox.
Jag gillar att inte behöva stå och vänta vid postutlämning och även att inte behöva tänka på att det ska komma något hemlevererat och passa den tiden.
Att få en kod och hämta när det passar funkar perfekt. Dock har jag aldrig hittills skickat något i retur. 
Men, nu blev det fel på en byxbeställning. 
Jag hörde mig för i lokala butiken, men det fanns inte samma jeans i butiken som på nätet, förstås, så då blev det enklare att skicka tillbaks och beställa nytt. 
Och jösses så smidigt! Tillbaks med grejerna i samma påse som det kom, klistra igen, på med adresslapp och - klicka mig in på länken som följde med sms:et vid leverans, bocka i retur och vips, så fick jag en kod som skulle användas för att öppna en lucka på instaboxen. Inom en timme!
Jösses, det var ju bara att hoppa i skorna och bränna iväg till boxen. 
Hur smidigt?
Jag älskar sånt där som verkligen underlättar för alla. 
 
Trots hemmajobb får jag lite vardagsmotion ändå flera gånger i veckan då jag promenerade en sväng till kontoret för att lämna och hämta post, vilket inte är dumt - men jag glömde dubbarna till skorna på landet, så jag får skylla mig att det är moddigt och halt. :-)
Men det blir ju lite fler steg då man halkar runt. 

Vi har mer snö här i "stan" nu än på landet och det är så vackert!

Jag matade pippisarna i förra veckan, men nu var den helt översnöad så jag sopade av burken, så får vi se om någon är intresserad.
Det är inte som på landet, där man knappt hinner ställa ut en burk innan de slåss om maten. 

Nåja, ny vecka har snart gått.
Och det var tungt att komma igång i måndags. Varför? Ingen aning faktiskt. 
Det var bara inget kul. :-)
Men, när man väl är igång så är man ju igång och så rullar det på. 
Jag såg denna roliga på LinkedIn häromveckan.  Den är så bra! Så många gnäller ju över att behöva jobba hemma, men - vi har ett jobb och vi har ett hem! 
Mer än vad många på vår jord har. 
Jag trivs med att jobba hemma, så det är inte det det hänger på. Nu är det tom ganska skönt att slippa ge sig ut i kyla och halka i alla fall direkt på morgonen. 
På lunchen går jag gärna ut för att få ljuset. 

Hur som, så var det skönt att komma ut på landet i fredags. Stanna och dra ett djupt andetag. 
Luften är så ren och det är så tyst. Vi hade tom stjärnklart en natt vilket är ju ljuvligt. 
Även där tog vi en långpromenad och det var jätteskönt. Men både maken och jag har tränat ben veckan innan, så det var som att gå i lera hela vägen. :-)
Men jag är ovanligt och oförklarligt trött..
Jag vet att en orsak är att jag går och lägger mig för sent.  Det är så lustigt för när maken är hemma, då kryper jag i säng mycket tidigare.
Nu ligger jag och tittar på serier alldeles för sent. Och då kan jag ju bara skylla på mig själv rakt igenom. 
Jag har helt snöat in på finska kriminalserier. Både för att dom är bra, men också för att träna språket.
Det är så lustigt, för jag har inte pratat finska på år och dagar. 
Mest pratade jag för sisådär 30 år sedan, när jag jobbade med mängder av finska och spanska kollegor.
Det pratades lite svenska, men mest finska och då lärde jag mig mer än det jag lärde mig när jag bodde i Finland. (Det blev också en hel del spanska. :-D )
Mitt modersmål är Svenska och jag är uppvuxen på en svensk ort och läst finska som andra språk, men inte direkt pratat det. 
Men jag kände ändå för ett par år sedan när jag gick en kvällskurs att språket finns, långt där bak någonstans.
Och nu när jag började titta, så insåg jag att jag förstår massor av det "vardagliga" talet. Så kul!
Så nu tittar jag på alla finska serier jag kan. :-)
Men, jag måste begränsa hur länge jag får titta på kvällarna...Det blir ju löjligt!

Lite lustigt blev det också att när jag övat mycket på språket, så fick jag beslutet på medborgarskap!
När jag en gång invandrade hit, så kunde man bara ha ett medborgarskap, inte dubbla.
Och bor man här, så ska man ju även rösta i riksdagsval osv tycker jag, så jag bytte medborgarskap. Men sen ändrades reglerna för ett par år sedan, men jag har inte fått tummen ur riktigt, men nu så. :-)
Jag och våra minderåriga barn, har nu dubbelt medborgarskap. 


Äldsta sonen kan också söka, för när han föddes hade jag fortfarande finskt medborgarskap. Dock hade vi hunnit byta när äldsta dottern föddes, så hon måste bo i landet minst 5 år för att kunna söka medborgarskap. 
Nåja, det känns ändå bra att ha dubbelt, då har man dubbla ambassader när man är utomlands osv. 
Och - behöver vi fly, så kan vi det och de andra får anhöriginvandra! :-D 

Nåja, nu kom jag av mig lite.....
Tillbaks till min trötthet.. det beror också på att jag fuskar med maten när maken inte är hemma.
Inte att jag äter mer eller en massa godis, men jag kan inte hålla matfönstret som stängs 18.
Jag äter senare än det. 
Och jag tränar inte så effektivt som jag brukar.
Nu måste jag skärpa till mig helt enkelt. Jag vet ju att jag blir piggare om jag ökar på träningen, så det är bara att göra!
Jag har haft så löjligt mycket jobb sen jul så jag har inte känt att lunchträning eller morgonträning funkat trots att jag jobbar hemma och det är ju bara larv!
För det är en känsla. Jag har massa jobb, men jag kan göra det när som helst över dygnet bara de som mailat mig får svar inom 24 timmar.
Så att jag då går ner och springer klockan 15 för att sen jobba till klockan 18-19 funkar ju toppen.
Men jag skyller på det..
Så det får jag lägga av med. :-)
När sommaren kommer vill jag ju kunna ha alla mina fina klänningar och dom sitter inte riktigt som dom ska nu igen. :-)

Tisdagen var en ovanlig dag där jag satt i teamsmöten hela dagen nästan. Och då ansträngde jag mig lite och både fixade håret, sminkade mig och klädde på mig jobbkläder. 
Det gör en ju också piggare.
Jag brukar inte sminka mig eller fiffa håret vanliga dagar, för det känns lite onödigt. Går jag ut har jag mössa och så har jag ju alltid munskydd om jag riskerar möte folk. Vad syns då? Ögonen. :-)
Men lite ögonfransar skadar ju inte.

Jag har också ansträng mig lite och gjort goda frukostar. Allt hjälper när man känner sig trött och omotiverad.  


Det har varit ett par gråa dagar igen med snöblandat kladd och det gör en ju inte piggare, men, nu ska jag träna bort tröttheten! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar