Sidor

måndag 25 januari 2021

Snön försvinner och snön återkommer.

Och plötsligt är all snö och vinterkänsla väck!
Det har regnat ett par dagar, formligen vräkte ner under fredagen så alla snö försvann. Under ett dygn var det snorhalt, men nu är det barmark. 
En olycka kommer sällan ensam brukar man ju säga och det har stämt rätt bra, då både diskmaskinen och kylen på landet gett upp. 
Så, bara att fixa nya och med nya kommer mängde med frigolit, plast och kartong. I helgen tog vi oss i kragen och åkte till tippen med det. 
Och när vi stod där så fick jag värsta påskvibbarna. Solen sken, det var barmark men ändå lite kallt så att man är vinterklädd. Men doften fick mig att tänka på vår.
Ofta passar vi ju på att slänga grovsopor och röja i förråd och runt huset just på påskledigheten när man vill hinna gör fint innan allt blir grönt. :-)

Jag gjorde ännu en beställning frön från Imbepcta som kom i fredags. Sånt jag glömde förra gången. 
Nu blev det palettblad, solros, buskkrasse, prästkragar och lite sånt. 


Det kliar i fingrarna att börja så och fördriva! Så mysigt!
Mycket krasse kommer det att bli! 


Jag köpte också palettbladsfrön som jag ska sätta redan nu och driva. Det har jag aldrig testas så det är spännande. 
Nu längtar jag ju till våren så det är inte klokt! Att städa ur växthuset och börja driva är alltid så kul. Men i år ska jag ligga i fas och ha massor som är klart att ställa ut så snart det blir varmt nog i växthuset. 
Jag har för en gångs skull skrivit ner vilka frön jag köpt och vad dom heter. River man bara av namnet på påsen, så är det lite svårt att hålla koll på dem och nästa gång mins jag inte vad favoriten hette. 
Men nu så. 
Och jag har lagt en sådd-plan. Vad ska sås när och i vilka omgångar?
Det går inte att driva för tidigt, så att det är för kallt när blommorna eller tomaterna måste ut. Det har hänt några år! :-D
Men, samtidigt kliar det ju som sagt i fingrarna att peta ner dem i jorden. 

Helgen har varit solig och helt ljuvlig! 
Lördagen blåste det ganska kallt, men det var så vackert nere vid havet.  


Solen orkar inte så högt, men ändå, den skiner. Ljuvligt. Det blir en så vacker "guldig" ton bland vassen. 
På söndagen låg havet spegelblankt och det går inte att beskriva vad det gör med själen.
Att stå här och dra djupa andetag är magiskt.

Jag vet inte hur många gånger jag nypt mig i armen senaste året att vi har den här platsen. Vilket tur att vi köpte när vi gjorde och att avståndet inte är för långt. 
Det är ovärderligt. 
Och jag är nu så avis på äldsta dottern som kör ut sista flyttlasset nästa helg och sen bor dom här ute på heltid. 
Jag vill också!
Men det är inte många år kvar nu.. :-)
Jag märker ju på Minime att hon kommer att vara väldigt självständig redan när hon är uppe i högstadiet. Hon lagar sin egen mat, hon tvättar, tumlar och städar redan nu. 
I höstas fick hon ett bankkort och hon har stenkoll på summan på det och vad hon handlat för osv. 
Hon längtar efter att ha "eget" hem, så att lämna radhuset i hennes vård och flytta ut blir inte ett problem. :-)
Jag kan verkligen se hur hon hyr ut ett par sovrum till kompisar och att dom har det som studiebostad. 
Och då bor vi på landet. :-)
Det är inte längre än en 4-5 år bort vilket faktiskt är lite galet. 
När barnen är väldigt små, tycker jag att tiden gått långsammare, men så snart dom är uppe i 9-10 års åldern då bara rullar det på. 
Det händer så mycket när dom kommer upp i tonåren. 
Lilleman är snart längre än mig och väldigt "vuxen" och tjejer är ju lite snabbare, generellt, så även då Minime är 2 år yngre så är hon också nästan där.
Nåja, nu är det en ny arbetsvecka på gå. 

Jag har haft svårt att komma igång ända sen julledigheten, på just måndagar.
Men, idag gjorde jag lite annorlunda. 
Jag sminkade mig precis som att jag skulle gå iväg, fixade håret, satte på mig "jobbkläder" och hängde på mig halsband och armband.
Och direkt är jag piggare! :-D
Så att jag skulle sminka och klä mig för någon annan än mig själv, det kan jag ju konstatera inte stämmer.
Det är helt och fullt för min egen skull. 
Jag har också lagt till veckoplanering för träningen, när och vad jag ska träna. Har jag hela veckan planerad, då går det också lättare.
Det ska vara lika planerat som jobbet. 
Ju mer jag tränar, ju piggare blir jag och det spelar nästan ingen roll vad jag tränar. 

Jag har ju i alla år valt friskvårdstimme och ofta tagit den på fredagar, endera på morgonen eller eftermiddagen. 
Men, nu när vi jobbar så mycket på distans, kändes det onödigt. Nu kan jag ju jobba precis när det passar mig utöver alla bokade möten.
Så, i år valde jag friskvårdspeng. 
Och tanken är att jag när pandemin släpper, ska boka in massage. Det skulle vara så skönt att få massage ett par gånger i månaden kanske..
Och - jag ska börja gå på friskis och svettis danspass! Det skulle vara så kul!
Jag älskar att dansa, men det behöver ju inte vara "dans" utan just danspass med koreografi och musik vore så skoj.
Så, det är en "efter pandemin" grej som jag ska boka in. 
Det gäller som sagt att ha planer när livet återgår till det normala också. :-) 

Men, nu har vi en ny, ganska rörig vecka framför oss. Jag satt redan på söndag kväll och försökte få koll på vad som ska hända och vad jag inte får missa. 
Men, det är bara att beta av och nu - nu snöar det igen! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar