Sidor

tisdag 29 december 2020

Här är Julen!

Hur glada blev vi inte när det plötsligt började snöa på juldagen! Lite sent, men va fasen! Snö!             
Det låg så vackert och glittrade på kvällen och hela dagen efter. 

Man blir ju helt lyrisk av lite snö! :-)  Och bättre att det kom snö precis vid julafton och inte veckorna efter. Kommer det snö då är det bonus.


Men, sen regnade det ju bort förstås. Eller, det blåste bort. Jösses vilken storm det har varit ett par dygn. 
Jag var rätt orolig natten till måndag att alla sjuka granar som finns längs vägen härifrån skulle ha lagt sig över vägen på morgonen när jag skulle ut och åka. (Granbarkborren har haft fest på lera områden, så det finns mängder av granar som inte mår så jättebra..)
Jag har ju inte varit ledig mer än fyra dagar, men snacka om chock när jag vaknade av klockan i måndags morse.
Usch.
Och mörkt var det. Jag åkte iväg strax efter 7 för att jag behövde åka till kontoret för ovanlighetens skull. 
Det var bäckmörkt, men inga nerfallna träd, som tur var. 
Och jag var inte helt ensam, vi var en 3-4 bilar som åkte från området och grannområdet, vilket kändes bra. 
Både att jag inte var ensam som var uppe så tidigt men också att vi var ett följe som åkte i mörkret.
Största oron är ju älg, rådjur och annat som kan få för sig att hoppa ut framför bilen. 
Men sen är det faktiskt mysigt att se att vi är några som faktiskt bor här ute i arbetsför ålder! :-)

Anledningen till kontorsdagen var att jag behövde hämtade lite grejer som kommit till mig och som ska skickas ut i början av året och fysiska saker måste hämtas handgripligt, även om vi blivit ombedda att inte åka till kontoret.
Det var nästan bara jag i huset så det kändes inte som någon större risk.
Jag träffade på två kollegor på avstånd, vi vinkade i korridoren och Jag lämnade grejer i receptionen, i övrigt var huset tomt och tyst. 

Nu fick jag användning för min julklappsväska! :-) Älskar den!
Jag älskar ju väskor generellt, men jag blir mer och mer förtjust i att ha en stor väska där "allt" ryms, inklusive extra skor och en kofta och sen har jag en liten handväska för annat smått, som telefon och nycklar. 
Den här väskan är fantastisk. Lätt och inte så stor, men när man öppnar den får man plats för nästan hela bohaget! :-)
Nu fick jag plats med allt jag behövde hämta på kontoret. Jag får plats med hela jobbet i den faktiskt! :-)


Stora dottern fick en lika stor och hon är fantastisk på att packa. Hon kan bokstavligen få ner en veckas kläder i en sådan väska! Hon har tom åkt utomlands i 2 veckor med bara ett litet handbagage. Det blir så när man vande sig som rätt liten att bo varannan vecka. :-)

Minime fick samma fast liten, jättesöt! 
Jag är lite sugen på att beställa en sådan åt mig när jag fyller år! :-) Det finns matchande munskydd! :-D

En liten chock var det också att vara " i stan" när man varit på landet så pass länge. När vi är här, så glömmer vi nästan bort att det är en pandemi. Jag har inte orkat titta på nyheterna på ett tag, utan sträck tittat serier och läst böcker. 
Och då känns det som att allt är som vanligt ute i världen, vilket det ju inte alls är. 
När jag ändå var ute och åkte, passade jag på att handla nyårsmaten. I butik, vilket inte var igår... 
Men, jag åkte till den största butiken jag kunde hitta, för det känns bättre med ytor än att trängas i en liten butik här ute på landet. 
För - folk har fortfarande inte fattat vad 1,5 meter är! Det är inte klokt!
Jag har munskydd och är noga med avståndet. Med munskydd på, håller folk bättre avstånd än om man är utan, men trots det får man hålla koll på folk. Jag ställer alltid kundvagnen strategiskt så att folk måste gå runt mig, annars står folk och flåsar en i nacken. 

Jag har svårt att förstå att folk tycker att det är pinsamt och fult att ha munskydd? Eller att det är jobbigt och man får inte luft...
Nähe. Man är inte snygg när man ligger på IVA med syrgas och det är troligen ännu jobbigare att andas.
Larv.
Det går jättebra och kan vara snyggt samtidigt! :-) 5 lager inklusive filter har detta snygga skydd! :-)
Det räckte gott och väl med en dag i röran för att jag ska längta ut till landet igen så att det gör ont!

Men, nu är blir det inga fler äventyr innan det är dags att börja jobba igen en bit in i januari. 
Jag har redan ångest över tanken att återvända till stan och inte kunna tassa ner och göra min morgonyoga framför öppna spisen. 
Det är så tokmysigt!
Jag jobbar onsdagen med, men har sen semester från nyårsafton och första veckan på året vilket ska bli så skönt!
Skolan ska börja den 7 januari, men vi får se hur det går med det. Det känns ju inte  som att smittspridningen är speciellt mycket lägre än.
Det bästa hade varit att stänga ner så mycket som möjligt i januari och låta sjukhusen komma i kapp och kanske hinna andas lite. 

Nåja, än tänker jag inte på det. 
Barnen fick ett skitroligt spel i julklapp av grannarna. När man väl börjar spela kan man inte sluta! :-)

Det är lite lustigt, för jag brukar alltid slänga ut julen på nyårsdagen. Ibland brukar jag börja plocka lite redan innan, men alltid på nyårsdagen. 
Då åker allt ut och huset städas och tulpaner köps in. 
Men inte nu och inte här på landet. Det kommer att få vara kvar till 13 helgen nu är tanken.
Däremot så åker det lilla vi har i stan ner i lådor nästa gång vi åker dit. 
Julen är inte där. 
Julen är här! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar