Sidor

tisdag 22 december 2020

Dan före dan före dan...

Nu börjar man ju känna av lite julstämning. Vi jobbar på det kan man säga. :-) 
Jag har hört att många tappat lusten att fira jul i år, men så känner inte jag. För en gångs skull kan vi fira jul på landet, vilket jag längtat efter så länge. 
Förra året åkte vi ju ut på julaftons kvällen och det var ljuvligt att få vakna här på juldagen och sen ha helgen här ute. 
Och att nu vara här redan innan jul är härligt. 
Det går liksom inte att beskriva. När man går ut på kvällen och det är alldeles mörkt och tyst. 
Kall och klar luft. Det känns som att det går att andas här som jag inte gör någon annan stans. 

Och detta skitår, vill jag fira jul med dunder och brak! Det hade varit 100% om alla kunde vara här.. Tyvärr blir det inte så. :-(

Vi har köpt en riktigt piff & puff julgran! En Kungsgran som är jättefin! 

Och även ute har vi en, lite tunnare, med otrolig fina lampor.  Jag gillar färgade lampor, vilket kanske märks. 
Vi har lite tomtar här och där...
I slutet av förra veckan hade vi Julfika på jobbet, på distans! Alla hade tomteluvor eller liknande utstyrsel och så hade alla en julmust man gillade eller en julöl. 
Och så tjattrade vi en timme om lite allt möjligt. 

Vi brukar ha en massa julbus på jobbet, tävlingar och pyssel, vilket brukar vara jätteroligt. Man får liksom stämning av sånt med. :-) I år blev det ju inget sådant förstås.
Men, men... 
Jag och Lilleman tog en vända upp till stan i slutet av veckan och tog emot en stor laddning mat från Mathem. På vägen ut passade jag på att gå in på trädgårdsbutiken som ligger halvvägs ut. 
Den var i stort sett tom och jag plockade två julstjärnor och två hyacinter och var klar på 5 minuter. 
Det blir ingen jul utan hyacinter!


Lite sol har vi sett i helgen otroligt nog. Jag passade på att elda lite och städa ute. 
Det blir lätt rörigt när det blir så fort mörkt. 
Man ställer ifrån sig grejer och ska fixa det "sen"...och vips är det mörkt. 

Jag lägger också alltid granris vid trappan till jul, så jag klippte lite sånt. 

Julgodis har vi också hunnit med att fixa, bland annat Pepparkakor med skumtomtar i mitten. 
Det blev också Rocky road, mintchoklad och fudge. 

Jag har också gjort Jansons frestelse. Det är såå gott! Mums! Mycket grädde ska det vara. :-)

I veckan ska jag göra köttbullar och dagen innan jul, ska skinkan in i ugnen. Jag gör alltid den så att man får en redig skinkmacka vid uppesittarkvällen. 

Vi bli ju lilla familjen på jul i år, men vi gillar ju mat, så allt ska finnas ändå. :-) Julmat ska man moffa i flera dagar. 
På förmiddagen ska vi åka och lämna julklappar till barnbarnet och sen kopplar vi upp oss på kvällen och äter middag med dem, då de valt att fira själva av bland annat coronaanledning.

Vi fyra har varit bara vi fyra i nästan tre veckor när det är jul.
Stora dottern jobbar på laboratorium och dom spritar och ytdesinficerar hela dagarna, plus att alla där haft munskydd under arbetsdagen ett par veckor. Hon jobbar också mycket ensam i ett rum och har dessutom varit ledig för att göra en sista tenta i slutet av förra veckan, så vid jul har hon knappt träffat någon annan än sambon på 10 -11 dagar.
Sambo jobbar och bor här ute på landet och kör mycket grävmaskin och gör markarbete, ensam. Så han träffar nästan inga människor. Senaste månaden har dom undvikit butiker och handlat på nätet. 
Så att vi firar jul hop bör vara safe. 
Det hänger ju inte ihop med hur nära släkt man är, utan hur många kontakter man har runt sig varje dag, hur riskfullt det är att träffas. 
Nu håller vi tummarna för att vi vaknar friska på julafton. 

Men, innan dess är det tre arbetsdagar kvar. Och jag har massor med jobb... *svettas*
Det har som inte lugnat sig alls utan jag har haft mer jobb än någonsin senaste veckorna, då jag ingått i en projektgrupp för ett jätteprojekt. 
Ett som vi blev utplockade till i höstas för att dra igång och slutföra på inte alls många veckor.
Och det gick. Men som vi slitit. Och jag är den som slitit mins innan det hela drog igång. Jag har mer jobb nu efteråt och så kommer det att vara en bit in i januari antar jag. 
Mycket problemlösning.
Iofs roligare än att ha för lite att göra, men förra veckan var hopplös. Jag var så slut i huvudet på fredagen och hade svårt att koppla bort det för en gångs skull. 
Som tur är så har jag gjort mycket i helgen som jag varit tvungen att koncentrerar mig på, då går det inte att tänka på jobb. 
Sen måste all ekonomi vara i ordning, med granskade och attesterade fakturor innan nyår.
Vi har sista rättningarna den 7 januari, sen stänger året, men då har jag semester, så allt ska vara klart vid nyår är tanken. 
Troligen måste jag jobba lite på en av dessa semesterdagar, med just fakturor.
Nu har många gått på semester, så det är troligen lite lugnare, men jag räknar men måndagen var lätt hysterisk.
Jag hoppas på en lugnare tisdag och onsdag.
Sen är det inte dumt att jobba till en spraksnde brasa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar