Sidor

tisdag 8 december 2020

Bita ihop!

Usch. Nu är det inte kul. Jag vet inte riktigt när man såg solen senast. Det är så mörkt och grått. Det är svårt att veta om det är morgon eller kväll. 
Jag såg en person som gått i pension utrycka hur trött hen är på mörkret och jag kan ju säga att hade jag gått i pension, hade jag inte ens gått upp ur sängen nu! Jag hade sovit så många timmar det bara går och legat kvar för att läsa eller titta på film. Jag hade banne mig inte ens klätt på mig! :-)

Det känns som att man är precis mitt i uppförsbacken och har den där sista biten kvar när hela kroppen skriker av mjölksyra. 
Det märks också att alla är trötta på ett lite annat sätt i år. Det ligger hela tiden en liten stressmotor och surrar långt inne i en. 
Även om man är frisk, jobbar på distans, vet att smittorisken är rätt låg, så ligger stressen där och surrar. 
För nu blir fler och fler sjuka. Det kommer närmare och närmare. 
Skönt med ännu lite mer skärpta restriktioner som jag hoppas hjälper, men jag hade gärna sett att även högstadiet gick på distans de här sista två veckorna och mellanstadiet kunde ha gått på ledigt en vecka tidigare, det gör varken till eller från för betygen. 

Nu bestämde sig vår rektor att göra så med åk 8 och 9 vilket är fantastiskt skönt. Man har faktiskt bara gått och väntat på att han ska bli sjuk. 
Flera vändor sista veckorna har han haft ont i halsen och sprayat mängder med cold zyme och vilat och så har det gått över. 
Men man hinner ju få lite puls varje gång. 
Nu har flera i personalen kroknat i bekräftad Corona och då känns det ju inte kul att skicka dit barnen. 
Och det har känts lite som att man bara gett upp, för det går inte att hålla avstånd eller andra restriktioner. 
Så nu gick nog luften ur många när beslutet väl kom. 
Minime är hemma den här veckan och är lite hostig, hon har ju sin astma som spökar ibland. 
Men, just nu tar man ju inga som helst risker så hellre ett par dagar extra. Och sen är det ju en vecka kvar där dom inte gör något vettigt alls. Jag tror tom att betygen skulle delas ut på måndag. 

Nåja, man får ta en dag i taget. 
Jag jobbar hårt på mina 10 000 steg.  
Vi har dragit igång en hälsoutmaning på jobbet, där alla är inloggade i en app och så rör man på sig minst 30 minuter varje dag och dokumenterar det. 
Det är så kul att se alla bilder från olika ställen där man är ute och rör på sig. 

Men övrig rörelse är inte lätt, men vi har varit ute på kvällspromenader nästan varje kväll för att få ihop stegen och få luft. Ljus får man ju inte när man än går.
Nu går vi i lite olika områden, för att titta på juldekorationerna. Ett hus vinner ju helt klart! :-) Och är även rätt berömt. De flesta tidningar har varit här och fotat. 


Helgen tillbringades som brukligt på landet. Det är verkligen andningshålet på ett helt annat sätt i dag. Det känns som att luften är klarare och renare där. Här känns det som att luften är full av virus! :-D 
Vi tog långa promenader och myste inomhus. 

Tände andra ljuset. 

Innan vi åkte ut tog jag en promenad till vårt favoritbageri och köpte pepparkaksdeg. 
Det är ju något annat än de massproducerade som man köper i butik. Mumma!


Vi bakade ut en korv på landet och bara doften gör en ju varm inombords! 
Nästa år ska jag göra egen deg från start. Det har jag aldrig gjort, så nu är det dags! 

Vi går ju inte i butiker alls nu så långt det går att undvika och har passat på att testa lite olika nätbutiker. Ofta blir det ju coop, men nu senast testade vi Mathem vilket också funkar bra. Det finns ju lite olika varor på olika ställen. 

Allt går verkligen att köpa på nätet, man måste inte springa i butiker och det kommer vi nog aldrig att göra på samma sätt längre. 
Både jag och maken har funderat på det, att jular framöver kommer alla klappar att köpas på nätet, sen kanske man tassar iväg och köper de där sista klapparna och sätter sig någonstans och tar ett glas vin och tittar på folk.. bara för att få julkänslan. 
Men att lägga tid på att springa i butiker.. näe.

Det är lite svårt att förstå att vi är förbi andra advent. Det är nog även det som gör att det är segt nu, för man brukar ju liksom "jobba upp sig" just den här tiden. 
Vi brukar vara duktiga på att fira in julen på jobbet och det brukar vara julmingel, julluncher och julbord. Mycket god mat och mingel.
Det har ändå gjort att man piggnat på sig och fått klä upp sig fint vilket har motverkat mörkret en hel del märker man nu när det inte blir av.
Jag måste skärpa till mig och träna mer nu, det gör skillnad, det vet jag ju. Och nu när man inte gör så mycket annat, finns det ju inget alls att skylla på! 

Man får som bita ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar