Sidor

fredag 18 december 2020

Upploppet...

I lördags var jag uppe med tuppen för att åka och handla.
Coop öppnar 7 och då var jag där! :-)
Vi handlar ju allt på nätet. Verkligen allt, men ibland behöver man lite specialgrejer, ett visst märke eller nåt speciellt glutenfritt osv som finns på nätet, men gör att man skulle behöva beställa från två olika butiker. 
Så med jämna mellanrum åker jag jättetidigt eller precis innan de stänger för att fiska upp specialgrejerna och som nu- för att panta! 
Tidigt är bättre för då har man precis städat och luften innehåller färre aerosoler. 
Så det innebär upp med tuppen en lördag. :-)

Det var ovanligt mycket folk ( samma antal hade man ju tidigare tyckt var folktomt) så det tog sin lilla stund ändå. 
Det blir en del väntande när man ska hålla avstånd..

Helgen har varit precis lika grå och mörk som november och december varit hittills. Suck.
Jag försöker ju ta mig ut varje dag även om det är grått och har varit ute varje dag i veckan. 
Änderna blir verkligen sura när man inte matar dem..:-) 
Vi har även bakat peppisar igen. Dock var ett barn ansvarig för ugnen och det blev lite bränt..:-) 


Och man hinner med lite möten även i dessa tider och den här bingobrickan som snurrar på nätet är otroligt rolig! Man får bingo varje dag! :-) 
Under måndagen fick man nog alla rutor kryssade fort. Vi hade jätte stora problem med alla program och Teams som vi har alla möten i var helgalet. 
Man blev utslängd, kom inte in och när man kom in var vyn helt annan än man ska ha. Heltokigt!

Det är oerhört mörkt nu och man hinner knappt se att det blir lite ljust. Det är liksom en pyttestund. 
I helgen satt 14 åringen uppe och spelade och somnade väl framåt 02.. sen sov han till 14 isch..och säger lite förvånat att det ju varit mörkt ett helt dygn! :-)

Man får tända mycket ljus och njuta av det. 
Luciahelg och tredje advent firades med pepparkaksglass. Jösses så gott! 

Söta lucior. Jag är så förtjust i små figurer. :-) Jag har länge haft en tanke på att bygga något litet med figurer ute i trädgården men inte hittar rätt figurer. 


Helgen var så grå och disig. Vi gick en långpromenad på söndagen och det kändes som att gå i ett moln.
Vi var rätt blöta när vi kom hem men det var då skönt. 
Och magiskt vi havet. 
Spegelblankt. Tyst. Ljuvligt. 
Vi är så otroligt tacksamma över att kunna gå ut och titta över havet och bara suga i oss syre och energi, i denna helt galna tid.

Helt magiskt.
Nu harvar vi runt med sista veckorna innan jul. En hel del jobb och möten ändå - och också havererade program!
Plötsligt fungerade inte outlook eller teams... Och då blir man lite ställd. :-) Men nu är alla så vana vid att det kommer ett sms med "jag kommer inte in någonstans, börja så dyker jag upp så fort jag kan"...
Det som tidigare var bilköer eller inställda tåg är nu bråkande program! :-)

Men det känns ändå som att det är på upploppet nu. Många jobbar sista veckan, jag jobbar ju hela julen så jag är inte så stressad. :-)
Men - däremot ska ju julen förberedas! 
Vi har en låååång lista på mat som ligger och skvalpar på Mathem och ska bara trycka på knappen, när dom släpper nya leveranstider till helgen. 
En snygg gran ska köpas. Iom att vi är på landet denna jul, kan vi ha en riktigt gran. 
Det kan vi ju ha i radhuset också, men då blir problemet vad vi ska göra av den efteråt. 
På landet, öppnar vi dörren och slänger den på vårens brasa. Klart. 
Så det ser jag fram emot att kunna ta in den till helgen. Bara doften av den! *mmmmm*
Sen när vi meckat med det, så ska det fixas julgodis och julmat.
Jag ska göra egen jansson i år, då jag har tid för en gångs skull och sen skinka och köttbullar förstås.
Stora dottern vill vara med och göra köttbullar i år. 
Hon och sambon går in i frivillig karantän om ett par dagar för att kunna vara med oss på jul. Vi tänker att om alla har en stenhård karantän från fredag och är helt friska hela tiden, så har vi gjort allt vi kan. 
Fjorton dagar är ju egentligen det bästa, men FHM rekommendationer är ju sju dagar. 
Man får ta en dag i taget. 
Vi kommer att koppla upp oss mot äldsta sonen med familj och fira digitalt efter att vi varit där och "tomtat" på julaftons morgon, utomhus. 
Dom jobbar båda ända till den 23:e och träffar på rätt mycket folk så dom har själva valt att fira helt själv, för att dom inte har en schans att vara karantän innan. 
Det blir bra.

Nu har jag verkligen vant mig vid att jobba hemma. Det är så najs! :-)
Jag är en hemmakatt av rang och det blir bara värre känner jag. Att behöva fixa till sig känns jobbigt! :-)
Häromdagen när jag slutat jobba och gick en våning ner för att "gå hem" stannade jag till i trappan och blev bara varm i hela magen när jag kikade in i vardagsrummet som nu har rätt möbler. 
Det är så mysigt att sätta sig i en av stolarna och dra upp en filt till hakan och bara mysa.
Att tassa runt i tofflor och kopp kaffe första timmarna på dagen är magiskt även om man jobbar samtidigt.
Jag känner mig lite udda där faktiskt. Många hatar det och känner att dom tappar fart och måste få vara på ett kontor med kollegor för att få energi. 
Det behöver inte jag. 
Sen är det ju så att kvalitén på jobbet säker blir lite sämre, då man inte överhör saker, träffar folk i korridoren och pratar igenom uppgifter osv. 
Men man vänjer sig verkligen. Vid det mesta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar