Sidor

söndag 16 augusti 2020

Sista dagarna.

Wow...vilka dagar vi fått nu på slutet av sommaren. 
Egentligen skit att skolan startar nu. Det bästa skulle ju vara att barnen skulle gå till midsommar och sen vara lediga i augusti. Det är ju alltid kanonväder när skolan börjar. 
I fredags kväll smet maken och jag ner till havet och satte oss på bryggan. 
Så ljuvligt. 
Vi satt och drömde om när vi bor här jämt, när vi dukar upp middagen till oss på fredag kväll. 
På lördagen vaknade vi till 30 grader. Phu. 
Jag klev direkt i bikinin för att äta frukost. 
När barnen vaknade åt vi brunch och sen packade vi liten fikakorg och åkte ut en sväng med båten.
Tanken var att vi skulle åka ut till någon ö eller gästbrygga för att fika lite och bada om det kändes varmt. 
Men, det blåste lite väl mycket för att ligga för ankare och precis överallt, på alla stränder, kobbar, skär och bryggor låg det folk. 
Smetfullt.
Så vi ankrade i lugnaste viken vi kunde hitta och fikade i båten. 
Men, när vi guppade runt där så kände både maken och jag att nu är det nog.
Som så ofta vid stora beslut, när det gäller bil, boende, relationer -eller båt, så måste beslutet värka fram vi har pratat om det till och från flera år och vi har aldrig varit helt nöjda med båten.
Den är precis snäppet för liten. 
Det är en insjöbåt vilket gör att den inte är bra på det vågor som vi får här. Vågorna blir längre här och vår båt är för kort och kan då inte klyva vågen rätt.
Den uppför sig som en tvålkopp. 
Och nu kände vi bara, nej det här går inte. Nu vill vi inte mer.
Jag frågar maken " är det inte dags nu?" 
Han svara "jo".
Och när vi kom hem skickade han ett sms till en person som letat båt ett tag. 
Efter 5 minuter var affären klar! 
Och båten är såld. 
Så nu drog vi upp den, tvättade den och sen är det bara att hämta den. 
Vi är klara! 
Och nu dröjer det nog innan vi köper en ny, lite större. 
Nästa sommar vet vi att det inte blir mycket båtåkande, då ska vi göra annat.
Men kanske om ytterligare ett år. 
Då får det bli en fläskigare sådan. 
Maken och jag tog med oss en flaska rose' och satte oss på bryggan. 
Det är ju alltid så när ledigheten är slut att man undrar varför vi inte suttit här oftare....
Ljuvligt vackert när solen gick ner...
Vi satt länge och tittade på flera vattenskotrar som for omkring och hade jättekul. 
Man kan ju ha hur mycket roliga leksaker som helst! 
Idag har vi packat ihop oss för att flytta "hem" igen.
Det blir lite grejer när vi bott där mer eller mindre i omlika konstallationer i 5 månader! 
Maken har sovit i raduset en natt, sen mitten av mars. 
Han är helt förvirrad nu... :-) 
Jag började med att sätta mig på trappan och tog en kaffe.
Tittade på den förvildade gräsmattan. 
Försöker landa i att vi ska vara här nu..utan att räkna dagar tills vi får åka ut igen. 
Men det är tungt.
Huset är fjantigt varmt, luften står still och när jag sitter här på trappan har jag folk 1 meter ifrån. Inte kul. 
Men det är bara att bita ihop och se uppsidorna. Vara glad över att vi kan dricka vatten ur kranen och att jag är tillbaks till gymmet och löpbandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar