Sidor

söndag 23 augusti 2020

Lugnet jag behöver.


Jag tror, att mitt behov av lugn är direkt kopplat till min ålder.
Man kommer förr eller senare till en punkt där återhämtning, lugn och tystnad blir viktigare och viktigare. 
Saker måste få gå långsammare.
Jag är fortfarande lika snabb och effrktiv när jag behöver, men jag stresssr inte upp mig och jag kräver lugn på ett qnnat sätt.
Yogan har fått mig att landa.
I perioder yogar jag varje dag. 
När vi är på landet sätter jag mig på trappan och lyssnar på lövens sus eller sätter mig på bryggan och lyssnar på vågskvalp.

Jag har ju ingen aning om hur det hade varit om jag bara fått första kullen barn.
Då hade jag ju inte haft några barn hemma sen ca 4 år.
Då hade vi kunnat snacka om tyst i huset! 
Plus att den tystnaden ju kommer gradvis.
Och - hade jag inte fått kull två, då kanske jag inte njutit så av det lugn som nu ofta lägger sig när barnen gör sina egna grejer lika mycket som nu?
Vem vet.
Men helt klart känner jag av att jag nu efter 27 år kan börja slappna av och då kräver jag lugn och reflektion på ett helt nytt sätt i alla delar av livet.
Så att sitta på trappan med en kaffe är guld för själen. 
Att stå här och känna vinden som rufsar mig i håret. 
Solen som värmer, vågskvalp, doften av hav...
Mitt behov av vatten är enormt. Jag skulle kunna bo i en liten etta om jag bara har gångavstånd till en sjö eller ett hav. 

Det känns ju som att sommaren lider mot sitt slut, men trädgården är inne i andra andningen. 
De rosor som blommar både andra och tredje gången är ljuvliga. 
Och hortensian slår ut. 
Flera av mina små rosor blommar nu.
Så söta.
Det har varit varmt och klibbigt hela helgen. Natten till lördag fick vi både åska och regn. 
Regnet behövdes för jösses så torrt det var.
Jag la ett par timmar på att klippa ner både klematis, murgröna och rosor som växer som galet. 
Och jag knöt upp massor.
Lite sensommarstädning. 
Nu är det ju dags att tänka lite framåt och jag har en lång lista på fröer som ska köpas in och jag hoppas hinna åka och köpa lök som ska grävas ner nu för att titta upp till våren. 
Det är ju lyxigt att kunna binda sig en bukett som får följa med till stan. 
Jag gillar ju hösten och hoppas på en varm sådan där man kan vara ute och bänjuta av den klara luften. 
Vi har kommit in i rutinerna bra redan tycker jag.
Veckan som kommer är mer en riktig vecka för barnen och jag har 2,5 kontorsdag på plats.
Tanken är att jag ska träna tre gånger innan helgen. Få se hur det går. 

1 kommentar:

  1. Hej Behöver du ett snabbt lånemeddelande till oss {remy.credit111@gmail.com} med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, privatlån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolidering Lån e.t.c. Vi har ett lån för dig Personliga lån (säkra och osäkra) företagslån (säkra och osäkra) konsolideringslån och många fler. Kontakta oss för mer information om lånerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem. kontakta oss via e -post: remy.credit111@gmail.com

    SvaraRadera