Sidor

tisdag 30 oktober 2018

Höstlov!

Som jag älskar vintertid! För mig är det normaltid.
Plötsligt vaknar jag av mig själv och är rätt pigg, klockan 7. Dvs 8 sommartid. Jag blir lite jetlaggad av sommartiden helt enkelt och hoppas verkligen att man bestämmer sig snart för att inte hålla på med detta flyttande.
Nåja, nu är det Höstlov! Wee!

Och som det behövs. Jättekonstigt efter den otroligt fina sommaren att vi varit så trötta och småsjuka.
Såhär mycket kort frånvaro från skolan har barnen aldrig haft!
Lilleman har ju tom haft år där han haft noll frånvaro på en termin och kanske en eller två dagar på en.
Nu har det varit en dag här och där hela hösten!
Men, nu får dom vara lite lediga och även jag ska ha tre dagar.
Jag hade tänkt göra så lite som möjligt, men vips så är ju de där tre dagarna fullbokade, förstås.
Men jag ska försöka njuta också. :-)

I fredags fick Minime köpa en pumpa och fixade till den lite sött. Lilleman ville absolut inte ha en när vi var i butiken, men väl hemma ändrade han sig..
Men, det blir nog ingen fler. De är ju svindyra och sen ska man ju göra av med dem när helgen är över..
 Lördagen gick till att fixa snittar och plockmat.
Det är allt för sällan man gör snittar kände jag! Lite pilligt, men gott och mysigt att plocka i sig lite i taget.
 Jag upptäckte dock på söndagen att godast blir dom nog att äta samma dag och inte förvara i kyl ett halvt dygn...
Men, de gick åt, så bevisligen var de goda! :-)
Den här pinnen gick både snabbt och var god!

På söndagen fixade vi till oss och sen åkte vi till hembygdsgården där namngivningskalaset skulle gå av stapeln.
Sonen och svärdottern var redan där och hade börjat pynta lite smått.
Vi for sen runt som små dårar och var precis klara innan gästerna dök upp! :-)

Svärdottern hade gjort alla tårtor och bakverk själv! Galet! Och gott!
Men att hon hunnit är ju fantastiskt!
Lille killen fick massa fina presenter och orkade igenom eftermiddagen jättebra!
Han klarade ju varken av att sova eller äta, så att han inte bara bröt ihop framåt kvällen var helt fantastiskt.
 Jag hade bokat en proffsfotograf som present till dem, vilket var jättekul!
Det är svårt när man både ska hjälpa till med bebisen och även se att inte kaffet är slut och att det är hyfsat snyggt på fikabordet och vara lite social samtidigt, att även fota.
Jag kände att det skulle bli mig övermäktigt plus att min kamera inte längre är vad den varit.
Ett objektiv vågar jag inte lita på alls.

Men, nu hittade jag en släkting till en bekant som gav mig ett bra pris och då körde vi!
Så, nu ser vi fram emot massor med fina kort från dagen.
Vi passade även på att ta familjebilder i olika konstellationer vilket är kul att ha sen!
Klockan hann bli 19 innan vi var hemma och då var man ganska trött. :-)
Men huvudsaken att föräldrarna var nöjda.

Igår vaknade vi till en liten överraskning! Snö!
Det snöade ganska duktigt i omgångar, men det ligger ju inte kvar.. Men det blåser halvstorm!
Jag tyckte att det är jättemysigt! Vet inte vad det är med mig i år men jag ser fram emot både kyla och snö.. ...och Jul!
Jätteskumt!
Idag på lunchen var jag inne i en butik och köpte farsdagspresent. Vid kassan fanns de här yttepytte tomtarna som ju bara inte gick att gå ifrån!
De blir perfekta till vår julvärd vi alltid bygger upp. Jag köper alltid något nytt dit och det här var ju bara super!
Så söta! Och nu blev jag ju sugen på att pynta vår lilla by. Men jag måste ju vänta till första advent! :-)
 Jag var även in på bokhandeln och bytte bok.
Nr 6 i raden av låna & läs. Perfekt i höstkylan att ha en outsinlig hög att läsa!
Den här boken är skriven baserad på en sann historia vilket alltid är spännande. Den handlar om en kolonn som travade rakt över USA på 1800 talet och när jag sa till maken att den handlar om "Donner kolonnen" så kände han igen det, eftersom att han läst typ all historia som finns att läsa..
SÅ nu läser jag lite historia minsann! :-D
När jag kom hem från jobbet kände jag mig frusen och kröp ner i soffan under en filt. Här skulle jag ju lätt kunna ligga hela höstlovet! :-)

 Men, barnen umgicks med sin farmor, så vi passade på att åka ner till centrum och testa ett nyöppnat steakhous.
Vi har längtat efter ett ställe att äta gott på, eftersom att det inte finns annat än lunch -hak här, konstigt nog.
Inredningen var jättemysig. Svårt att förstå att det legat en guldsmedsaffär i samma lokaler tidigare.

Maten var ok. Inte mer än ok dock. Priset bra, men de kommer troligen att behöva höja priset.
Serveringen var dock under all kritik.
Ägaren var på plats och en ung kille. Den unga killen hade nog inte många timmars erfarenhet.
Han sprang runt som en förvirrad höna och visste inte riktigt var han skulle börja.
Visade inte till borden, mindes inte vad folk hade beställt, vare sig mat eller dryck.

När vi fick vår mat efter rätt lång tid, så kom han med "bunken" där det låg flera köttbitar (en rätt som man delade på 2) ställde den på bordet och frågade "vill ni ha två tallrikar?"Öh, Ja tack!
Vi vill inte äta rätt ur serveringsbunken!
Sen beställde jag en sideorder, sötpotatis med Aioli. Där argumenterade ägaren (som fick fixa till den yngre killens haveri att ta emot beställningen) mot att jag skulle beställa det, för det var så mycket mat ändå!
Hm...njäe, man tar den beställningen och ser glad ut.
Men, den där illa sideordern kom ca 20 minuter efter själva varmrätten.
Så den åt vi som efterrätt! :-)

Ägaren bad om ursäkt sen att det är nyöppnat och alla är nya osv. och det förstår man ju, men han måste få fix på serveringen, annars kommer han att gå omkull.
Och - det var en av de sakerna som jag reagerade på när jag fick höra att man skulle göra den här förändringen.
Ägaren drev tidigare ett Café med lite lättare maträtter och ska nu plötsligt driva ett steakhouse, det är ju något helt annat.
Så, jag hoppas verkligen att de fixar till det för man vill ju att de ska lyckas!

Nu, ska jag snart hoppa i kläderna och åka för att hämta barnen, Minime ska till optikern.
Sen fortsätter vi vårt höstlovande. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar