Sidor

lördag 20 oktober 2018

Härliga lördag!

Ah, vilken underbar helg! Trots att den inte är på landet! :-)
Stora dottern fyller ju år på måndag och bestämde sig för att hon "bara" ville ha familjen på firandet.
Det är ju inte så bara längre iofs... :-)
Men, eftersom hon bestämde sig för det och sen frågade om hon kunde få låna vårt hus så stannade vi hemma i stan denna helg.
Det var även toppen att hon valde fredag för firandet.
Maken åkte med henne och shoppade och passade på att handla även till oss och helgen.

Så klockan 16 fylldes huset med nära och kära för att äta och fika.
Hon fixade två jättegoda tårtor!

 Massor med bär så de kändes faktiskt lite halv nyttiga! :-)

 Av oss fick hon den lilla manicken i lådan.
En svamptork! Men, man kan även torka frukt och bär i den, vilket ju är himla smidigt.
Så, man kan endera plocka äpplen och bär eller köpa och sen torka dem och ha på filen eller som snacks.
Smart! Får hon det att funka, så ska jag låna den! :-)

Med på kalaset var även denna lilla herre. Som växer så att det knakar både i storlek och i utveckling.
De kom över ett par timmar innan alla andra dundrade in vilket var lite bra, för nu är han lite blyg minsann.
Det tog en liten stund innan jag fick hålla i honom, för nu har vi ju faktiskt inte setts på nästan tre veckor och det är ju jättelänge i en bebis liv.
Men han pratar massor och vevar runt och har nu även fått lite styr på händerna så att han kan greppa saker han vill ha.

 Eftersom att det ingick ett par mindre barn, så blev det ingen jättesent kväll.

Vi bestämde redan innan vi la oss att vi skulle ut i skogen idag. Jag är rätt noga med det att det helger vi inte är på landet, ändå kommer ut i skogen på något vis.
Här där vi bor har vi mängder av olika naturreservat och det vore ju dumt att inte utnyttja dem!

Vi hade tänkt vara ute genom dörren vid typ 9 direkt efter frukosten, för att hinna göra även annat idag.
Det gick lite sådär, för Minime väckte mig 10:35!
Ajdå!
Men, vi drog i oss frukost, klädde oss varmt och sen drog vi iväg till den sjö där barnen brukar vara mycket med skolan.
Lilleman har gått runt sjön ett par gånger och nu fick han visa oss vägen. Vi har pratat om det i flera år att vi skulle gå runt, men det har aldrig blivit av.

Men nu så. Regnet hängde i luften men det var så skönt!
Lite kallt, men doften i skogen är ju magisk.  Och utsikten likaså!

 På parkeringen var det fullt av bilar, men man märkte inte av det på plats.
Vid första vindskyddet var det lite folk som grillade korv, men när vi gick längre bort så var vi helt ensamma.
Och det är ju magiskt när vattnet ligger helt spegelblankt!

 Vi gick inte på den utvisade stigen hela tiden, då Lilleman ju hittar så bra, så vi gick där det var rätt mycket upp och ner, vi tom klättrade i ett litet berg! :-)
Och när man står riktigt högt uppe på ett berg och ser sjön långt där nere och ett litet hus på andra sidan... det är ju så härligt.
Jag hade lätt kunnat sitta där på en bänk i timmar.
Ta med mig målarfärg och måla...

 Vi hade bara med oss vatten idag, men nästa gång vi går, då tar vi nog med oss lite lunch och kaffe och blir kvar en stund.
 Märkligt hur det blir mer och mer så ju äldre man blir att lugnet blir så viktigt.
Lilleman älskar ju att var ute i naturen. Han blir så glad att man bara måste skratta åt honom.
Minime är ju inte riktigt lika förtjust. Hon gillar att vara ute i naturen, men inte att gå långt eller i jobbig terräng.
Så hon behöver få göra lite fikastopp för att tycka att det är kul :-)

Men, idag fick även hon sin dos av skoj.
Efter att vi varit hemma och ätit lunch och duschat av oss lite, pep vi iväg till vårt stora handelsområde.
Jag upptäckte när vi skulle ut på morgonen att mina grova skor och mina varmare fleecejackor var på landet.
Och där vill jag ju ha dem. Där är vi ju bara inne när vi sover. :-)
Så, vi åkte till Decathlon där jag köpte en tröja med väst. Det är skönt att kunna dra av när det blir varmt.
Nu köpte jag en stor väst, så att jag tom kan ha en tunn dunjacka under.
 Och ett par grova och varma skor, som tål lite väta.
Jag ska ju gå till jobbet när det inte längre går att cykla och då behöver jag skor som inte blir blöta.

Lilleman fick även han nya byxor. Han älskar ju byxor som är gjorda för "hike" som har fickor på benen och är vattenavvisande.
Han hatar jeans! Dom sitter åt och är inte sköna tycker han. Och jag är stolt över att han ha kläder på sig som han tycker är sköna!
På vardagarna ska kläderna sitta skönt.
Så är ju även Minime. Hon vägrar jeans om det inte är mjuka jeans. Annars har hon bara olika sorters tights.

Vi har ju ett namnkalas nästa helg och vi behövde fixa kläder till det. Jag har min klänning klar, men övriga behövde uppdatera sig.
Och där är Lilleman igen lite ovanlig för sin ålder, för när jag frågade honom vad han ville ha på sig så valde han kavaj! :-)
Inte huvtröja!
Som tur är kan han ha den kavaj han fick till skolavslutningen. Nu köpte vi en skjorta som går i vitt/blått/grått och som funkar till den mörkt blå kavajen.
Och så köpte vi ett par svart/grå mjuka jeans till.
Han hittade en grå kavaj som var lite grövre och vintrigare som han ville ha, så den ska han få när han fyller år tänker jag.
Minime valde ett par svarta, mjuka och raka byxor och en svart/silvrig topp som glittrade.

Och om Lilleman gillar skogen, så gillar han inte köpcentrum! :-) Han provade byxorna och skjortan, men sen fick han akut huvudvärk och tycket att det var för dåligt luft i butiken, så han fick gå ut och sätta sig i en soffa utanför.
Minime däremot är ju i sitt esse i butiker och hade lätt provat alla kläder hon gillade.
Dom är rätt olika. :-)
Även maken hittade ny skjorta och brallor så nu är alla klara vilket är skönt!

På vägen hem, kände vi att klockan var mycket och vi var sugna på sushi, så vi drog iväg och käkade efter att vi fyllt på lördagsmyskassen.
Och nu är det så mysigt med barnen. Dom är så stora!
Att sitta och äta är en njutning, där vi pratar och busar och njuter av maten.
Dom är riktigt roliga båda två, så jag garvar åt dem så tårarna rinner varje dag!
Och att ha en heldag som faktiskt är i fullt ös utan att någon får härdsmälta utan att vi faktiskt har roligt hela dagen är så mysigt!

Nu ska vi lägga oss i soffan och titta på Så mycket bättre och njuta av att vi har ännu en ledig dag i morgon!
Få se vad vi fyller den med för skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar