Sidor

söndag 14 oktober 2018

Höstfrisyr och höstblommor.

Oj vad alla helger går fort! Vips, borta!
Eller, hela hösten går fort. Det blir ju lite så när alla helger är bokade i stort sett till jul.
Hur lyckas man?
Nåja, jag började helgen med att besöka frissan.
Jag är (var) så trött på mitt långa och tjocka hår. Jag klippte ju en frisyr innan sommaren, men sen växer det ju och plötsligt så har jag håret i en tofs eller en "bulle" och så är det så..
Helt omöjligt att göra en frisyr av, varmt och kladdigt.
Så, nu klippte jag rejält och det blev en form av page. Så skönt att få bort håret ur nacken främst.
Kort bak och haklångt fram.
 Men, jag tyckte efteråt när jag borstat igenom lite att han kunde ha tunnat ur ännu lite mer.
Så, när jag kom till landet, där jag har uttunningssaxen (jag tunnar ur dotterns hår titt som tätt..) så satte jag den i överhåret och klippte bort rätt mycket till! :-)
Nu är det bra!
Men, jag har den här bilden som nästa steg.


För jag pallar inte långt längre plus att jag faktisk känner mig lite för gammal för att ha riktigt långt hår.
Jag vill ha en fräsigare frisyr!
Så, nästa gång tror jag att jag bokar både färgning och klipp. Och det måste ju bli runt jul, för nu kan jag inte klippa mig ett par gånger om året bara.

När jag ändå var i centrum pep jag in på Inn & Finn. Min favoritbutik för presenter. Man hittar alltid något kul.
Nu försökte jag hitta något till en terrass- invigning vi skulle på. Jag var inte helt säker på vilken smak värdparet har, men svart smide funkar ju i alla lägen, så det blev en lite större lykta som dom kan ha ute och som är rätt "barnbarnsäker" :-)
Sen kom jag på att jag också vill ha en sån och skickade beställning på den till barnen för julklapp! :-)
Plus dessa! Så fina! Jag älskar ju häng lyktor som är vackra i sig själva. Även om man inte tänder ljuset så är de fina där dom hänger.
Den här fanns också, men som häng -variant. Olika storlekar och så fina!
 Sen drog vi till landet.
Det var 17 grader när vi åkte! Inte klokt!
Jättefint ute och så mysigt att gå ut i mörkret efter middagen.
Vi var hos stora dotterns svåger en stund och sen kom även dottern med sambo och vi satt och njöt av en brasa ett par timmar.
Det är ju eldvecka, så det gäller att tutta på allt ris man har nu. Det gick ju inte att ens elda i tunna under sommaren, så nu är lagret fullt.

Lördagen var lite kallare men så skön!
Det hade behövts göras en massa inne, röja och plocka, men det går bara inte. Jag klarar inte av att vara inne när vädret är så fint.
Det jag klarade av att göra "inne" var att stänga av stora kylen i förrådet och städa ur den.
Jag (ok, vi!) har ju en hög kyl och tre kyl/frys för att kunna förvara all mat och annat när vi är här på sommaren.
Nu har jag stängt av de två som står i förrådet och så är kyl/frys i stora huset och atterfallet igång.
Det är lagom.
Sen kunde jag ju inte hålla mig utan satt länge nere vid havet på en bänk. Solen värmde, havet kluckade och det var helt ljuvligt!
VAD skulle jag göra utan detta ställe?

 Jag kan inte tänka mig ett liv utan att kunna åka hit och andas havsluft.
Det skulle vara ett evigt "Jagande" på luft och skog om vi bara hade radhuset. Galet.

 Hösten är ljuvlig! Färgerna och dofterna.. mmm...

När jag var hemma satte jag mig i solen och drack lite te. Det är ju så lyxigt så det är inte klokt! :-)
 Sen var det hopp i duschen, byta kläder till lite mindre "trädgårdigt" och knata över till grannen.
Det är lite lustigt, för dom bor verkligen "Mitt över vägen" från oss. Vi går ett par meter över närmsta grannens gräsmatta, över en väg och så är vi där.
Men, dom bor betydligt högre upp än vi! Faktiskt på ett berg! Fantastisk utsikt!
Och det lustiga är att K som byggt hos oss och svurit över att det är så lerigt hos oss, han har också byggt altanen här, men då fick han snällt spränga och borra i sten!
 Sån skillnad kan det vara på ett par meter! :-)
Vi fick en fantastisk kvällshimmel!
 Vi käkade kor och drack tysk öl, då temat var "oktoberfest" och hade himla trevligt med alla grannar som dök upp.
Det börjar bli tradition nu att vi firar midsommar, har kräftskiva och oktoberfest och träffas över julglögg.
Det är bra för sammanhållningen.

Jag gick hem med barnen strax innan midnatt och vi själva tassade hem en dryg timme senare.
Skönt att inte vara så trött idag! :-)

Solen skiner och det är så vackert, så vackert. Idag känner man även en hint av lite klarare och kallare luft.
Den har jag längtat efter!
Det blommar fortfarande jättevackert i trädgården. Den gula ros, som blev uppäten innan jag ens hann plantera den har kommit tillbaks bra och blommar nu så jättevackert.

 Flera klematisar har gått bananas och vuxit otroligt bara sista veckorna.
Den här, som jag satt mot en björk har nu farit iväg flera meter upp och kommer att blomma mitt bland gröna blad nästa sommar!
Så mysigt!
 Och alla småblommor blommar...
 Det är så fint, när löven nu ramlar av och man känner hur trädgården börjar gå i lite vintervila att vissa blommor blommar som aldrig förr!
 Nästa gång vi kommer ut, vilket blir om tre veckor, är de mer än dags att plocka in allt löst.
Då borde det ju vara lite frost.
Nu ska vi snart packa ihop oss och återvända till radhuset.
I vanlig ordning skulle jag ju vilja stanna, men livet ser ju inte ut så.
Än! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar