Sidor

fredag 20 juli 2018

Värme och besvikelse.

 Igår var det då en utflyktsdag.
Väckning ingick. :-) Klockan 8, men det är rätt tidigt i denna värme...
Klockan 10 rullade vi iväg och strax efter 12 var vi framme och tog lunchen i bilen till framförallt Minimes stora glädje!
Vi är ofta lite för lata och bekväma att ha med matsäck, så oftast när vi är iväg så blir det lunch på något fik eller så.
Så, att hoppa upp och sätta sig i bagaget och äta medhavd lunch var ju rent exotiskt! :-)
Under tiden de mumsade sa maken "titta -det här kan man kalla radhus!" och det var det!
Sjukt snygga hus!
Där hade jag kunnat bo! :-)
Sen gick vi in till Avengers station.
Som barnen har längtat! :-)

Vi såg reklam om den här utställningen tidigt på sommaren och bestämde att åka, men sa inget till barnen innan vi bokat biljetterna.
Direkt innanför dörren fanns en stor butik med massor med "plast" förstås som sig bör.
Nu är dom som tur är så stora så dom hellre vill ha kläder.
Skönt.
Vi hade bokat guidad tur, så vi ställde oss i den kön.
När vi klivit in fick alla uppdrag av Maria Hill... och sen drog äventyret igång.
 Vi fick storys berättade om alla superhjältarna...
 ..och testa på lite olika spel...
 ..och även träffa lite fiender.
Det var otroligt påkostade montrar!

 Och man fick se alla Ironmans olika dräkter.
 Coolt och kul! :-)
Och varmt! Galet varmt. Svetten rann på ryggen när vi stod still.

Barnen åt lite mer ur vår matsäck (ingen är ju hungrig på riktigt när det är så här varmt!)
Och sen åkte vill till Söderköping för att äta glass på berömda Smultronstället.

 Men - köerna till själva restaurangen där man kan få jättestora glassar, var alltför lång, så vi köpte vanlig mjuk/kulglass i stället som också var enormt stora.
Sen kikade vi på götakanal och promenerade längs kanalen innan vi åkte hem.
En alldeles lagom dag! :-)
Jag frågade Minime på vägen hem om dagen varit bra. (Dom blev "agenter" på slutet och fick till och med en id- bricka!)
Hon konstaterade att sommaren varit "kass"... "Jag har bara badat en massa, blivit agent och blivit faster" och så garvade hon!
Jag vill ju att dom ska ha ett lov att minnas. Lata sig, bada men också ha skoj.
När alla är tillbaks från lovet kommer ju frågan "vad har du gjort i sommar".. och Minime menar att hon bräcker alla med bebisen! ;-)
Sen, vet jag också att det inte är lätt för alla barn. Många har inga bra lov och frågan är laddad. Ofta är man smart nog i skolorna att inte fråga om upplevelser på loven.
Jag var ett sånt barn när jag var liten, som inte ville ha frågan.

Vi gjorde aldrig något speciellt. Vi bodde på landet, ett stenkast från havet, så vi badade massor och lekte.
Många andra hade sommarställen, långt ut i skärgården (trots att man bor på landet) dit alla åkte på loven. Många åkte utomlands och till släktingar.
Vi gjorde inte det.
Många av åren hade pappa eget företag med högsäsong på sommaren.
Som tur var hade många av mina kompisars föräldrar också sådana jobb där det jobbades mest på sommaren, så jag kände mig ändå inte utanför.
Det var väldigt ovanligt att någon åkte utomlands tex.
Men - jag vill att mina barn ska minnas sina barndomssomrar med glädje.
Och det var en enorm målgång när vi åkte med alla barnen till Spanien för två år sedan. Det bär jag med mig i hjärtat än.

Nåja, det blev en lång, varm dag och vi var ganska möra när vi kom hem.
Jag hade som plan idag, att ställa klockan och ta ett par vändor i spåret. Jag ställde klockan. Den ringde. Jag slog av den och vakande 2 timmar senare! :-)
Så var det med det!
Det blev en lång och god frukost i stället och sen åkte vill in till "stora orten". Där låg en enormt stort kryssningsfartyg och det vällde ut folk.
Man förstår att många butiker får sin årsinkomst på dessa gånger fartygen lägger till. :-)

 Jag tog en sväng på Dollar store, mest för att köpa diskmedel och för att köpa tvättlappar till barnbarnet.
Det går ju åt och dom lever ju på studiemedel och föräldrapenning. Nu köpte jag på mig ett lager som dom får testa och se om de är bra.
6 pack för 50 kronor! Billigare blir det inte.

Sen blev det lite allmänna rengöringsmedel också. Nu när det är så varmt känns allt så kladdigt!
Det spills glass och dricka, grejer smälter och smälter och jag torkar överallt.
Plus att man behöver ha i bilen. Alltid är det något kladd.
Så nu har vi ett lager, även vanliga handtvätt som man kan ha i handväskan.

 Huset (husen!) behöver städas av men det får jag göra i kväll när det är lite svalare, just nu orkar man inget alls!
När vi ätit lunch åkte vi ner till havet för att bada, men till vår stora besvikelse så har ju vinden vänt igen och all sörja som var borta igår är tillbaks idag! :-)
Så besvikna vi blev..
Bara att gå hem och ställa sig i vattenspridaren...

Vi har lite pyssel att fixa med, men när det är sådanhär värme, så måste vi vara snälla mot oss och faktiskt bara chilla.
Allt annat kan vänta.
Mycket av det vi tänkt fixa nu, har vi skjutit upp till i höst. Man kan varken måla möbler eller förråd nu, det blir inte bra.
Så för en gångs skull, skjuter jag upp något till "sen" :-)

Men - den här skylten satte jag upp i köket idag! Man har ju kvalat in! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar