Sidor

onsdag 4 juli 2018

Här är hemma.

Vilken dag det var igår!
Sverige gick vidare i fotbollen! Jag, som är rätt ointresserad egentligen, är plötsligt rätt inne på just fotboll.
Det blir ju lite så när "alla" tittar.. Och nu blev det ju plötsligt spännande. Min kollega, som är född engelsman, förespådde det hela redan förra torsdagen och sa "vad som än händer, så hoppas jag verkligen inte att det blir en Sverige - England match!" och precis så blir det! :-)

Nåja, dagen började ju som vanligt. Jag jobbar ju, men på distans mestadels nu,
Vi har ju ett fullt utrustat kontor, så det funkar ju bra.
Barnen var betydligt piggare, men ändå rätt matta, så dom låg i varsin säng och tittade på tv under tiden jag jobbade.
Maken var iväg på lite möten och kom hem lagom till fotbollen.

Det har hängt regn i luften i flera dagar, men kommit yttepytte med regn, så jag har vattnat varje kväll.
Och klematisen vinter snow är ju underbar! Den är nästan självlysande när det skymmer.

 Och honungsrosen.. Den har vuxit på sig det dubbla bara i år! Helt klart gillar den värme...

 ...och att den stora tall vi tog ner i höstas är borta! Den tog nog det mesta av vattnet på den delen av tomten.
Nu har den tagit över hela björken och är på väg till nästa!

 Jag har ju inte kunnat hålla mig, så jag har köpt flera klematis till och kaprifoler som jag nu satt vid andra björkar! :-)
Det är ju jättekul att se hur dom far iväg upp och blommar högt upp!

En klematis och en kaprifol vid björken ovan..
Och så fyllde jag på vid björken nedan för att den första växer lite dåligt. Och jag tänker att två borde göra susen...
Den klematis jag satte förra sommaren har också vuxit på sig rejält och är nu en bra bit upp den med.
 Jag mins inte vilken färg det är på blommorna, så det lär bli en överraskning! :-)

Och nu kommer rosorna! Oj vad det blommar överallt.
Men, jag bestämde ju i våras, när vi fixade till infarten, att den rabatten skulle bli lite annorlunda.
Inga rosor och inget klättrande.
Bara perenner av annan sort.
 Och nu har jag fyllt på med massor av olika marktäckare och andra perenner..
Det ska bli spännande att se hur det växer i år och hur det ser ut nästa sommar. Tanken är att man inte ska se jord alls!

I morse var det dock dags att åka in till kontoret för ett möte.
Och lustigt nog, så vaknade jag innan klockan! Så är det alltid när jag ska jobba.
Annars sover jag som en liten gris och vaknar 9!
Men, nu var jag pigg och blev klar på nolltid, så klockan 7:15 satte jag mig i bilen.
Solen sken och det är så mysigt att tassa över gruset och åka genom området som sover..

 På kontoret var det tomt. Bokstavligen tomt!
Vi sitter ju ett 20-tal i vårt rum och det är alltid ett härligt surr. Nu var det bara jag i flera timmar och sen kom två av killarna.
Men eftersom att vi sitter i källaren (sorry, sutteräääängvåningen!) är det rätt kallt!
Jag hade ett möte strax innan lunch och sen ringde min privata telefon.
Det var vårt larmföretag som ville komma till radhuset och serva larmet. För ett tag sen larmade det lite då och då, vilket visade sig vara att det tappade kontakten av någon anledning.
Nu ville man byta ut hela huvudenheten.
Jaha... när kan man göra det då? "Ja i morgon klockan 15...eller idag om det är möjligt..."
Japp! Idag gärna! :-)
Perfekt tajming ju! De kunde dyka upp "någon gång efter 14" så jag pep iväg till radhuset för att vänta.
Jag kunde ju jobba där lika väl...
Och så småningom dök de upp och fixade det dom skulle under en knapp timme..
 Det var ju ett tag sen vi var till huset, så det fanns lite att göra...
Jag tömde kylen helt och vattnade alla blommor. Sen råkade jag titta ut. Men hjälp!
Gräset var ju mer än knähögt!
Bara att gräva fram gräsklipparen och köra över plätten. Det går ju rätt fort...

 Till min stora glädje så har de små lobeliorna jag satte i våras både tagit sig och blommar!
Tanken är ju att dom ska sprida sig så att dom tar hela den lilla rabatten.

 Det var små som jag köpte på torget lite blandade färger, men dom har som sagt tagit sig bra!
Nästa vår ska jag köpa hit ut till landet. Jag älskar de härliga färgerna och att dom sprider sig längs marken och kan täcka stora bitar.

Innan jag åkte tillbaks till landet, hade jag ett uppdrag att åka och köpa en present.
Jag hittade inte alls det jag tänkt - men jag hittade något annat, till mig! :-)
Alltså dessa muggar gick bara inte att gå ifrån!
De fanns även i ljust beige som också var snyggt, men rosa, det är ju jag! Först höll jag i de två med hjärtan på, men sen tog jag fyra till av de randiga.
Vi är ju oftast 6 som dricker kaffe. :-) 
 Sen var det härligt att susa iväg ut igen.
Det var en jättekonstig känsla idag när jag klev in i radhuset. Som att jag inte bor där egentligen....
Huset är otroligt varm, det är dammigt eftersom vi ligger precis vid vägen. Jag var ut en sväng på nedersta balkongen och den skulle man ju behöva glasa in om man bodde där på sommaren. Fast, det kan man ju inte heller göra eftersom det blir 1000 grader varmt på den sidan!

Jag får lite..panik faktiskt. Att det är så trångt! Inte I huset, utan runtomkring. Grannar direkt inpå, bilväg direkt utanför.
Jag får inte luft!
När jag kommer hit ut, får jag luft. Bra luft! :-)
Och jag kan ställa bilen på vår infart och ha massa plats runt. Tomten är stor och grannarna är inte PÅ oss.
Vi ser dem och vi hör dem, men vi är inte på varandra.
Hade jag varit tvungen att stanna, nu när det är så varmt och fint, hade jag nog blivit lite småknäpp faktiskt.
Det blir mer och mer tydligt att det är vår "vinterbostad".
När det väl är dags att flytta hem, så vet jag ju att det är ok. Då är det ju full fart med skola och jobb och det är himla praktiskt med närheten till allt det.
Men nu, vad skulle vi göra om vi var där jämt? Man kan ju inte tillbringa hela semestern på resande fot liksom...
Usch.
Vilken tur att vi slipper med andra ord!
Att vi har vårt lilla paradis här ute! Som blir mer och mer "hem".

I morgon ska jag jobba på distans igen och börja dagen med ett par varv i spåret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar